Pikavippien korot jopa tuplaantumassa tänään - tarkista lainaehtosi välittömästi!
Lainan korko voi nousta väliaikaisen korkokaton päätyttyä 30.9.2021 luottoehdoissa sovitun mukaisesti. ”Nyt kannattaa tarkistaa omasta lainasopimuksesta maininta korosta. Mikäli sopimusehdoissa sovittu korko on yli 10 prosenttia, lainan kulut mitä luultavimmin nousevat”, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. Lokakuun alusta alkaen lainan korkokatto saa lain mukaan olla enintään 20 prosenttia.
"Vakuudettomien kuluttajaluottojen väliaikainen kymmenen prosentin korkokatto tulisi muuttaa pysyväksi lainsäädännöksi", Beurling-Pomoell sanoo ja jatkaa: ”Usein vaihtuva korkokatto myös hämmentää kuluttajia".
Kun pandemiasta johtuvasta väliaikaisesti alemmasta 10 prosentin korkokatosta päätettiin eduskunnassa viime vuonna, sääntelyn vastustajat pelkäsivät, että pienituloiset mutta maksukykyiset kuluttajat jäisivät ilman tarvitsemiaan pikavippejä. "Näkemyksemme mukaan vakuudettoman lainan saanti ei ole kuitenkaan merkittävästi vaikeutunut edes pienituloisten kuluttajien keskuudessa", Beurling-Pomoell sanoo viitaten Kuluttajaliiton vastikään teettämään selvitykseen.
Selvityksen mukaan vakuudetonta luottoa hakeneista vastaajista (n = 382) vain 11 % ilmoitti, että luottoa ei ollut lainkaan myönnetty. ”Näiden tapausten takana voi olla se, ettei lainanhakijalla arvioitu olevan tarvittavaa maksukykyä, jolloin luottoa ei lain mukaan ole saanut myöntää edes ennen väliaikaista korkokattoa”, Beurling-Pomoell kommentoi. 68 % vastaajista, jotka olivat hakeneet vakuudetonta kuluttajaluottoa sekä ennen että jälkeen 1.7.2020 arvioi, ettei luoton saanti ole vaikeutunut viime vuoden heinäkuun alun jälkeen (n = 106). Muiden kuin pankkien myöntämää vakuudetonta luottoa hakeneissa ja saaneissa korostuivat tulosten perusteella pienituloisimmat vastaajat.
85 % rajoittaisi pikavippien markkinointia
Lokakuusta alkaen myös pikavippien väliaikainen suoramarkkinointikielto poistuu. Kuluttajaliitto on pitkään vaatinut rajoituksia luottojen mainostamiseen erilaisia mielikuvia ja iskulauseita hyödyntämällä. "Mielikuvat korostavat lainan ottamisen helppoutta ja pahimmillaan luovat jopa aivan uusia käyttökohteita lainarahalle", Beurling-Pomoell huomauttaa. "Lainan saamisen nopeus tai vaivattomuus eivät ole hyviä syitä hankkia luottoa, vaan sen ottamista tulisi harkita tarkasti.”
Kuluttajaliiton selvityksen mukaan (n = 1817) vastaajista valtaosa (85 %) kannatti rajoituksia vakuudettomien kuluttajaluottojen markkinointiin. Ensisijaisena keinona markkinoinnin kieltoa kokonaan kannatti 31 % vastaajista, mielikuvamarkkinoinnin rajoittamista 45 % vastaajista ja 9 % rajoittaisi mainontaa esimerkiksi rajaamalla mainonnan kellonaikoja tai kanavia. Vain 5 % ei rajoittaisi markkinointia lainkaan. Vielä kireämmän sääntelyn kannalla olivat vuoden sisällä vakuudetonta luottoa hakeneet. Heistä jopa 51 % kannatti rajoituksia lainojen mielikuvamarkkinointiin. Kuluttajaliiton tilaaman selvityksen toteutti Taloustutkimus elokuussa 2021.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Beurling-PomoellpääsihteeriKuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry
Puh:040 5566 421juha.beurling-pomoell@kuluttajaliitto.fiTietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Tapahtumavinkki: Vaasassa asiaa viherpesusta ja mahdollisuus haastatella Kuluttajaliiton pääsihteeriä13.11.2023 12:11:34 EET | Kutsu
Miten oikeasti vastuullisen tuotteen voi tunnistaa perättömien viherväittämien joukosta? Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell puhuu teemasta Vaasan kaupunginkirjastossa tiistaina 21.11. klo 14 alkaen. Tilaisuuden järjestää paikallinen kuluttajayhdistys Merenkurkun Kuluttajat ry yhteistyössä Kuluttajaliiton kanssa.
Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote
Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.
Vesipullojen viherväitteissä parannettavaa – kuluttajajärjestöt tekivät valituksen harhaanjohtavista käytännöistä7.11.2023 15:51:11 EET | Tiedote
Vesipullojen kierrätettävyys- ja kierrätysväitteistä löytyy parannettavaa, selvisi eurooppalaisten kuluttajajärjestöjen yhteisestä selvityksestä. Selvityksen mukaan vesipulloista löytyy harhaanjohtavia väitteitä, jotka ovat EU-lainsäädännön vastaisia. Lue tiedotteesta, mitkä viherväitteet osoittautuivat ongelmallisimmiksi.
Luentokiertue Kainuussa: Tiedätkö oikeutesi potilaana?10.10.2023 08:41:10 EEST | Kutsu
Kuluttajaliitto ja Kainuun Kuluttajat yhteistyökumppaneineen järjestävät tällä viikolla luentokiertueen potilaan oikeuksista Kajaanissa, Paltamossa ja Sotkamossa. Tilaisuuksien yhteydessä median ja yleisön on mahdollista esittää kysymyksiä kouluttajana toimivalle potilaan oikeuksien asiantuntijalle Hanna Manniselle.
Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme