Pikavippien korot jopa tuplaantumassa tänään - tarkista lainaehtosi välittömästi!

Monen lainan korko voi pahimmillaan jopa tuplaantua 1.10.2021 alkaen, kun vakuudettomien kuluttajaluottojen väliaikainen alempi 10 prosentin korkokatto päättyi syyskuun lopussa. Tämä voi tarkoittaa muutoksia monen lainanottajan maksueriin. Kuluttajaliitto vaatii vakuudettomien kuluttajaluottojen korkokaton pysyvää alentamista sekä rajoituksia luottojen markkinointiin.

Lainan korko voi nousta väliaikaisen korkokaton päätyttyä 30.9.2021 luottoehdoissa sovitun mukaisesti. ”Nyt kannattaa tarkistaa omasta lainasopimuksesta maininta korosta. Mikäli sopimusehdoissa sovittu korko on yli 10 prosenttia, lainan kulut mitä luultavimmin nousevat”, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. Lokakuun alusta alkaen lainan korkokatto saa lain mukaan olla enintään 20 prosenttia.

"Vakuudettomien kuluttajaluottojen väliaikainen kymmenen prosentin korkokatto tulisi muuttaa pysyväksi lainsäädännöksi", Beurling-Pomoell sanoo ja jatkaa: ”Usein vaihtuva korkokatto myös hämmentää kuluttajia".

Kun pandemiasta johtuvasta väliaikaisesti alemmasta 10 prosentin korkokatosta päätettiin eduskunnassa viime vuonna, sääntelyn vastustajat pelkäsivät, että pienituloiset mutta maksukykyiset kuluttajat jäisivät ilman tarvitsemiaan pikavippejä. "Näkemyksemme mukaan vakuudettoman lainan saanti ei ole kuitenkaan merkittävästi vaikeutunut edes pienituloisten kuluttajien keskuudessa", Beurling-Pomoell sanoo viitaten Kuluttajaliiton vastikään teettämään selvitykseen.

Selvityksen mukaan vakuudetonta luottoa hakeneista vastaajista (n = 382) vain 11 % ilmoitti, että luottoa ei ollut lainkaan myönnetty. ”Näiden tapausten takana voi olla se, ettei lainanhakijalla arvioitu olevan tarvittavaa maksukykyä, jolloin luottoa ei lain mukaan ole saanut myöntää edes ennen väliaikaista korkokattoa”, Beurling-Pomoell kommentoi. 68 % vastaajista, jotka olivat hakeneet vakuudetonta kuluttajaluottoa sekä ennen että jälkeen 1.7.2020 arvioi, ettei luoton saanti ole vaikeutunut viime vuoden heinäkuun alun jälkeen (n = 106). Muiden kuin pankkien myöntämää vakuudetonta luottoa hakeneissa ja saaneissa korostuivat tulosten perusteella pienituloisimmat vastaajat.

85 % rajoittaisi pikavippien markkinointia

Lokakuusta alkaen myös pikavippien väliaikainen suoramarkkinointikielto poistuu. Kuluttajaliitto on pitkään vaatinut rajoituksia luottojen mainostamiseen erilaisia mielikuvia ja iskulauseita hyödyntämällä. "Mielikuvat korostavat lainan ottamisen helppoutta ja pahimmillaan luovat jopa aivan uusia käyttökohteita lainarahalle", Beurling-Pomoell huomauttaa. "Lainan saamisen nopeus tai vaivattomuus eivät ole hyviä syitä hankkia luottoa, vaan sen ottamista tulisi harkita tarkasti.”

Kuluttajaliiton selvityksen mukaan (n = 1817) vastaajista valtaosa (85 %) kannatti rajoituksia vakuudettomien kuluttajaluottojen markkinointiin. Ensisijaisena keinona markkinoinnin kieltoa kokonaan kannatti 31 % vastaajista, mielikuvamarkkinoinnin rajoittamista 45 % vastaajista ja 9 % rajoittaisi mainontaa esimerkiksi rajaamalla mainonnan kellonaikoja tai kanavia. Vain 5 % ei rajoittaisi markkinointia lainkaan. Vielä kireämmän sääntelyn kannalla olivat vuoden sisällä vakuudetonta luottoa hakeneet. Heistä jopa 51 % kannatti rajoituksia lainojen mielikuvamarkkinointiin. Kuluttajaliiton tilaaman selvityksen toteutti Taloustutkimus elokuussa 2021.

Epäilyt pesuaineiden kaksoislaadusta tyrmättiin pohjoismaisessa tutkimuksessa23.9.2021 12:21:12 EEST | Tiedote

Kuluttajajärjestöjen toteuttama tutkimus osoitti, että kuluttajilla ei ole aihetta huoleen puhdistustuotteiden kaksoislaadusta pohjoismaissa. Tutkimus paljasti kuitenkin puutteita luvatussa puhdistustehossa, puutteellisia pakkausmerkintöjä, sekä viitteitä haitallisista kemikaaleista. Hankkeessa tutkittiin yhteensä 166 kotitalouksien käyttöön tarkoitettua kodin puhdistusainetta.

Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden selvitys: katse tulevaisuuteen – ruokahävikkiä synnyttävät rutiinit uusiksi innovaatioilla16.9.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliiton, Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden yhteistiedote: Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden toteuttamassa ruokahävikkiselvityksessä kartoitetaan kuluttajakäyttäytymisen muutoksen esteitä ja ajureita. Hallitus on asettanut tavoitteeksi ruokahävikin puolittamisen vuoteen 2030 mennessä. Suurimmat paineet kohdistuvat kuluttajiin, sillä hävikkiä syntyy kotitalouksissa eniten, vuosittain noin 107–137 miljoonaa kiloa. Tuore selvitys osoittaa, että tiedämme enemmän syistä kuin vaikuttavista keinoista kotitalouksien hävikin ratkaisemiseksi.

Problem i telefonförsäljning riskerar att förbli utan förbättringar2.9.2021 09:43:17 EEST | Tiedote

Telefonförsäljning som upplevs störande av konsumenter riskerar att förbli utan reformer, ifall betänkandet av justitieministeriets arbetsgrupp går vidare utan förändringar. Konsumentförbundet varnar om att betänkandet inte innehåller primära åtgärder till att begränsa telefonförsäljning på något sätt. ”Det går emot konsumenternas intressen att inte skärpa regleringen av telefonförsäljning, eftersom majoriteten av konsumenterna upplever telefonförsäljning störande för deras privatliv”, betonar Konsumentförbundets generalsekreterare Juha Beurling-Pomoell.

Puhelinmyynnin ongelmat uhkaavat jäädä vaille parannuksia2.9.2021 09:33:49 EEST | Tiedote

Kuluttajia häiritsevä puhelinmyynti uhkaa jäädä kokonaan vaille uudistuksia, mikäli oikeusministeriön työryhmän mietintö etenee ilman muutoksia. Kuluttajaliitto varoittaa, että mietintö ei sisällä ensisijaisia toimenpiteitä rajoittaa puhelinmyyntiä millään tavalla. "On kuluttajien etujen vastaista olla kiristämättä puhelinmyynnin sääntelyä, sillä valtaosa kuluttajista kokee puhelinmyynnin yksityisyyttään häiritsevänä", painottaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.