Pitäisiköhän lakia muuttaa? -kampanja haluaa työttömyyskassat tukemaan työllisyyttä

Työttömyyskassoilla on jatkuva yhteys satoihin tuhansiin työnhakijoihin, mutta nykyisen lainsäädännön mukaan ne eivät saa tukea jäsentensä työllisyyttä edes avoimista työpaikoista kertomalla.

Suomen suurin kassa YTK Työttömyyskassa aloittaa tänään tiistaina 21.3. viestintäkampanjan, jolla se ajaa työttömyyskassoille oikeutta edistää jäsentensä työllisyyttä. Voimassa olevan lain mukaan kassat eivät saa tukea asiakkaidensa työllistymistä – edes vinkata työttömille jäsenilleen avoimista työpaikoista. Lakimuutostavoite on työttömyyskassojen jakama.

“Työttömyyskassoilla on jatkuva yhteys työtä vailla oleviin asiakkaisiinsa. Nykylain mukaan me emme kuitenkaan saa hyödyntää käytössämme olevaa dataa ja osaavaa asiakaspalveluamme työllisyyden tukemiseen, kuten esimerkiksi Tanskassa jo tehdään”, kertoo YTK Työttömyyskassan toimitusjohtaja Auli Hänninen

Yksi viikko tuo säästöjä jopa 85 miljoonaa euroa

YTK Työttömyyskassa tavoittelee mallia, jossa työttömyyskassoilla olisi mahdollisuus, mutta ei pakkoa jäsentensä työllisyyden edistämiseen.

“Lakimuutoksen myötä voisimme esimerkiksi kohdentaa jäsenelle viestintää hänelle sopivista työpaikoista ansiopäivärahahakemuksen yhteydessä. Järjestelystä hyötyisivät kassan jäsenten lisäksi valtio, työnantajat ja työntekijät, joiden kaikkien kustannukset työttömyydestä pienenisivät”, Auli Hänninen sanoo.

Työllistymisen nopeutuminen säästäisi merkittäviä määriä julkista rahaa.

“Tälläkin hetkellä Suomessa on yli 170 000 avointa työpaikkaa. Jos työttömyyskassa saisi olla mukana edistämässä työllisyyttä, voisi pelkästään YTK auttaa kuukausittain jopa 40 000 työnhakijaa. Jos työttömyyskassat saisivat työttömät työllistymään esimerkiksi viikon nykyistä nopeammin, rahaa säästyisi jopa 85 miljoonaa euroa. Samalla työstä kertyvät verotulot kasvaisivat”, Auli Hänninen kertoo.

Peräti 80 % kannattaa lakimuutosta

YTK Työttömyyskassa kysyi maaliskuussa jäseniltään, kannattavatko he lakimuutosta, joka antaisi työttömyyskassoille mahdollisuuden työllistää jäseniään. Yli 18 500 vastaajan kyselyssä* peräti 80 % vastaajista kannatti lakimuutosta ja vain 3 % vastusti sitä.

Pitäisiköhän lakia muuttaa? -kampanja näkyy katukuvassa, mediassa ja sosiaalisessa mediassa 21.3.–18.4. Tutustu kampanjaan osoitteessa ytk.fi/muutetaanlakia

YTK:n laaja kyselytutkimus: Yli 70 % haluaa lisätoimia työllisyyden parantamiseksi, vain 9 % lyhentäisi ansioturvaa

*kysymys kysyttiin muodossa: “Haluaisimme muuttaa lainsäädäntöä niin, että työttömyyskassat saisivat auttaa jäseniään työllistymään. Kannatatko ajatusta?”. 80 % vastaajista vastasi kyllä, 3 % en ja 17 % en osaa sanoa. Jäsenpulssi-kyselytutkimus toteutettiin 7.–12.3.2023 ja siihen vastasi 18 507 YTK:n jäsentä.

YTK Työttömyyskassa on kaikkien alojen palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa yli puoli miljoonaa palkansaajaa työttömyyden varalta. YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme tehokkaasti, helposti ja inhimillisesti. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa. Meillä työskentelee yli 200 ansioturvan ammattilaista.

Työelämän muutos näkyy koulutustarjonnan käytössä – Tekoäly otti exceliltä kärkipaikan YTK Työelämän jäsenten verkkokirjastossa7.2.2024 07:35:00 EET | Tiedote

Uudet tiedot ja taidot ja erityisesti tekoäly kiinnostivat ennätyksellisen monia YTK Työelämä ry:n jäseniä vuonna 2023. Työelämän verkkokoulutuskirjastoon rekisteröityi useita tuhansia uusia käyttäjiä ja koulutussisältöjä katsottiin kymmeniätuhansia kertoja. Monet pohtivat juuri nyt esimerkiksi tekoälyn vaikutuksia työhön.

Työsuhteisiin liittyvän neuvonnan tarve kasvanut – YTK Työelämä on tarjonnut oikeudellista apua jäsenille jo yli kymmenen vuotta30.1.2024 07:35:00 EET | Tiedote

Kymmenen vuotta sitten YTK Työttömyyskassan jäsenille tarkoitettu yhdistys, YTK Työelämä, alkoi tarjota jäsenilleen työsuhteisiin liittyvää neuvontaa puhelimitse. Puheluita on vuosien mittaan puhuttu kiihtyvällä tahdilla, vuonna 2023 yli 16 000 kertaa. Matalalla kynnyksellä saatavalle palvelulle on tarvetta, koska työelämään liittyvät ongelmatilanteet tuntuvat vaikeilta ja tulevat usein yllättäen.