Pohjois-Karjalassa iso harppaus yrityskaupoissa

Finnveran rahoittamien yrityskauppojen määrä kasvoi Pohjois-Karjalassa tammi–kesäkuussa peräti 44 prosenttia vuoden takaisesta. Pohjois-Karjalaa nopeampaa kasvu on vain neljässä maakunnassa: Etelä-Karjalassa, Lapissa, Kainuussa ja Kanta-Hämeessä. Yrityskaupat ovat murroksessa, sillä yrityksen myyjänä ei ole enää automaattisesti eläköityvä yrittäjä.

Nuoremmat sukupolvet myyvät yrityksiään entistä aktiivisemmin.

- Nuoremmat yrittäjät luopuvat yrityksistään aiemmin kuin vielä muutama vuosi sitten. Ne yritykset ovat alusta asti myyntikunnossa. Nuorten kasvava osuus näkyy selvästi tilastoissa, sanoo Finnveran Itä-Suomen aluejohtaja Mikko Vänttinen.

Suomessa tehtiin alkuvuonna 550 yrityskauppa, joissa Finnvera oli mukana rahoittajana. Pohjois-Karjalan osuus kaikista yrityskaupoista on vajaat seitsemän prosenttia.

Vänttisen mukaan pienemmissä yrityskaupoissa ostajana on yleensä uusi yrittäjä. Isommissa kaupoissa yritykset puolestaan hakevat kasvua investoimalla uuteen liiketoiminta-alueeseen. Eniten omistajaa ovat vaihtaneet konepajat, palvelujen kuten sote-alojen toimijat sekä kuljetus-, maansiirto- ja urakointialan yritykset.

- Toimialarajat ovat hämärtyneet. Yritykset eivät osta vain kilpailijoita, vaan laajentavat toimialojen yli, Vänttinen kertoo.

Omistajanvaihdokset luovat tarvetta ulkopuoliselle rahoitukselle

Pohjois-Karjalan kasvulukuja selittää aktiivinen tiedon jakaminen. Maakunnassa on järjestetty paljon omistajanvaihdosiltoja.

- Työ kantaa hedelmää pienellä viiveellä. Myyjät täytyy ensin saada aktivoitumaan ja näkemään oman yrityksensä arvo realistisesti. Rahoittaja on yleensä paras arvioimaan hintaa, jos kauppaan tarvitaan vierasta pääomaa, Vänttinen kertoo.

Suomessa tehdään vuosittain arviolta 2 000–3 000 yrityskauppaa. Vuonna 2016 Finnvera oli mukana rahoittamassa yli tuhatta omistajanvaihdosta.

Syksyn pk-yritysbarometrin mukaan pk-yrityskentässä tullaan näkemään paljon omistajanvaihdoksia seuraavien 10 vuoden aikana. Pk-yritysbarometrin vastaajista noin 40 prosenttia harkitsee yrityksestään luopumista seuraavan 10 vuoden aikana pitkälti ikääntymisen seurauksena. Eniten omistajanvaihdosta harkitsevia on kaupan alalla.

Noin viidennes yrityksistä on kiinnostuneita laajentamaan toimintaansa yritysostojen kautta. Voimakkaasti kasvuhakuisista yrityksistä jopa neljännes on kiinnostunut laajenemaan yritysoston kautta seuraavan parin vuoden aikana. Tarve ulkopuoliselle rahoitukselle on suuri, sillä lähes 80 prosenttia toimijoista tarvitsisi laajentumiseensa ulkoista rahoitusta.

Lue myös:

Talotehdas Karelment otti avainhenkilöt omistajiksi

Mikko Vänttinen, aluejohtaja, Itä-Suomi, Finnvera, puh. 050 522 5621

SuomiAreenassa keskiviikkona: Ottaisitko sinä yrittäjyyden riskin – ilman sopeutumiseläkettä?16.7.2018 10:46Tiedote

Suomessa on kymmeniä tuhansia eläkeikää lähestyviä yrittäjiä, joilla ei ole tietoa, miten eläkkeelle siirtyminen tapahtuisi ja mistä löytyisi yritystoiminnalle jatkaja. Tyypillisesti kyse on pienyrittäjästä, jolla on huoli työntekijöiden tulevaisuudesta ja siitä, että oma omaisuus on kiinni yrityksessä. Liiketoiminta kuihtuu, kun yrityksen näkymät ovat epävarmat. Aiheesta keskustellaan SuomiAreenassa keskiviikkona 18.7.2018 kello 10-11 Kaupungintalon pihassa.

Finnvera ja Kauppakamari: Suomalaisyrityksiltä jää vientikauppoja saamatta – rahoitustapoja ei tunneta13.6.2018 09:00Tiedote

Suomalaisilta pk-vientiyrityksiltä jää hyvin todennäköisesti vientikauppoja saamatta, koska ne eivät tunne riittävästi ostajalle kaupanteossa tarjottavia rahoitusvaihtoehtoja. Ostajarahoituksen merkitystä yrityksen kilpailuvalttina ei tiedosteta. Joka viidennelle vientiyritykselle on syntynyt kahden viime vuoden aikana luottotappioita, koska ostaja on jättänyt laskun maksamatta. Vientikauppaa jarruttaakin pelko luottotappioista. Samaan aikaan useat yritykset kokevat, ettei niiden tarvitse hallita vientikaupan rahoitusriskejä. Tiedot käyvät ilmi Finnveran, Keskuskauppakamarin ja Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n teettämästä vientikaupan rahoitusbarometristä.

Pk-yrityskentässä lähivuosina edessä omistajanvaihdosten suma – Pienyrittäjät seuraavat vähiten yrityksensä arvon kehittymistä24.5.2018 09:30Tiedote

Lähes viidennes yrittäjistä on suunnitellut yrityksessään omistajanvaihdosta seuraavien viiden vuoden aikana. Kymmenen vuoden jaksolla omistajanvaihdos olisi ajankohtainen yhteensä lähes joka kolmannessa pk-yrityksessä. Tämä kävi ilmi helmikuun Pk-yritysbarometrista. Omistajanvaihdokset ovat välttämättömiä yrityskentän dynamiikalle ja nostavat yrityksiä kasvu-uralle. Liian harva pk-yrittäjä kuitenkaan seuraa yrityksensä arvon kehittymistä, vaikka kyse on elämäntyöstä ja yritysvarallisuudesta. Omistajanvaihdoksiin liittyy myös mittavia rahoitustarpeita.