Pohjois-Karjalassa iso harppaus yrityskaupoissa

Finnveran rahoittamien yrityskauppojen määrä kasvoi Pohjois-Karjalassa tammi–kesäkuussa peräti 44 prosenttia vuoden takaisesta. Pohjois-Karjalaa nopeampaa kasvu on vain neljässä maakunnassa: Etelä-Karjalassa, Lapissa, Kainuussa ja Kanta-Hämeessä. Yrityskaupat ovat murroksessa, sillä yrityksen myyjänä ei ole enää automaattisesti eläköityvä yrittäjä.

Nuoremmat sukupolvet myyvät yrityksiään entistä aktiivisemmin.

- Nuoremmat yrittäjät luopuvat yrityksistään aiemmin kuin vielä muutama vuosi sitten. Ne yritykset ovat alusta asti myyntikunnossa. Nuorten kasvava osuus näkyy selvästi tilastoissa, sanoo Finnveran Itä-Suomen aluejohtaja Mikko Vänttinen.

Suomessa tehtiin alkuvuonna 550 yrityskauppa, joissa Finnvera oli mukana rahoittajana. Pohjois-Karjalan osuus kaikista yrityskaupoista on vajaat seitsemän prosenttia.

Vänttisen mukaan pienemmissä yrityskaupoissa ostajana on yleensä uusi yrittäjä. Isommissa kaupoissa yritykset puolestaan hakevat kasvua investoimalla uuteen liiketoiminta-alueeseen. Eniten omistajaa ovat vaihtaneet konepajat, palvelujen kuten sote-alojen toimijat sekä kuljetus-, maansiirto- ja urakointialan yritykset.

- Toimialarajat ovat hämärtyneet. Yritykset eivät osta vain kilpailijoita, vaan laajentavat toimialojen yli, Vänttinen kertoo.

Omistajanvaihdokset luovat tarvetta ulkopuoliselle rahoitukselle

Pohjois-Karjalan kasvulukuja selittää aktiivinen tiedon jakaminen. Maakunnassa on järjestetty paljon omistajanvaihdosiltoja.

- Työ kantaa hedelmää pienellä viiveellä. Myyjät täytyy ensin saada aktivoitumaan ja näkemään oman yrityksensä arvo realistisesti. Rahoittaja on yleensä paras arvioimaan hintaa, jos kauppaan tarvitaan vierasta pääomaa, Vänttinen kertoo.

Suomessa tehdään vuosittain arviolta 2 000–3 000 yrityskauppaa. Vuonna 2016 Finnvera oli mukana rahoittamassa yli tuhatta omistajanvaihdosta.

Syksyn pk-yritysbarometrin mukaan pk-yrityskentässä tullaan näkemään paljon omistajanvaihdoksia seuraavien 10 vuoden aikana. Pk-yritysbarometrin vastaajista noin 40 prosenttia harkitsee yrityksestään luopumista seuraavan 10 vuoden aikana pitkälti ikääntymisen seurauksena. Eniten omistajanvaihdosta harkitsevia on kaupan alalla.

Noin viidennes yrityksistä on kiinnostuneita laajentamaan toimintaansa yritysostojen kautta. Voimakkaasti kasvuhakuisista yrityksistä jopa neljännes on kiinnostunut laajenemaan yritysoston kautta seuraavan parin vuoden aikana. Tarve ulkopuoliselle rahoitukselle on suuri, sillä lähes 80 prosenttia toimijoista tarvitsisi laajentumiseensa ulkoista rahoitusta.

Lue myös:

Talotehdas Karelment otti avainhenkilöt omistajiksi

Mikko Vänttinen, aluejohtaja, Itä-Suomi, Finnvera, puh. 050 522 5621

Omistajanvaihdoskatsaus 1–6/2024: Finnveran rahoitus yrityskauppoihin laski alkuvuonna – ”Myyntihalukkuutta olisi, ostajat odottavalla kannalla”17.9.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Korkojen nousu ja epävarmuus nakersivat edelleen erityisesti ostajien halukkuutta tehdä yrityskauppoja, ja yritysten omistusjärjestelyjen rahoitus laski alkuvuonna koko maassa. Finnvera rahoitti yrityskauppoja tammi–kesäkuussa 2024 yhteensä 53 miljoonalla eurolla (74), joka oli 29 prosenttia vähemmän kuin edellisvuoden vastaavana aikana. Myös rahoitettujen yrityskauppojen määrä laski 13 prosenttia 330 kappaleeseen (379). Korkotason kääntyminen selvään laskuun vaikuttaa todennäköisesti myönteisesti yrityskauppojen määrään loppuvuonna 2024.

Pk-yritysbarometri: Yritysten kasvuhakuisuuden pitkä lasku taittui – kaivattua käännettä nakertavat rakenteelliset haasteet, kuten rahoituksen saatavuus, sanoo Finnveran Mauri Kotamäki11.9.2024 10:01:32 EEST | Tiedote

Pk-yritysten näkymät ovat kaksijakoiset, mutta talous on käännepisteessä ja lähtenyt kasvuun. Tämä käy ilmi Finnveran, Suomen Yrittäjien ja työ- ja elinkeinoministeriön teettämän tuoreen Pk-yritysbarometrin tuloksista. Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäen mukaan tilannetta ei voi vielä kehua hyväksi, mutta suunta on oikea. Kotamäki kiinnittää huomiota voimakkaasti kasvuhakuisten yritysten seitsemän vuotta alentuneen trendin kääntymiseen. Jos kyse on aidosta kasvuhalukkuuden käänteestä eikä tilastokukkasesta, ilmiö on tärkeä Suomen talouden kannalta. Hän myös kannustaa yrityksiä kansainvälistymisen polulle mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan aluekatsaus 1–6/2024: Positiivinen vire jatkui alueen yrityksissä – Finnveran rahoitus kasvoi reippaasti10.9.2024 09:05:04 EEST | Tiedote

Pohjalaismaakuntien pk- ja midcap-yrityksissä positiivinen vire jatkui alkuvuonna 2024 talouden epävarmuudesta huolimatta. Finnvera myönsi tammi–kesäkuussa rahoitusta Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan yrityksille yhteensä 73 miljoonaa euroa (44). Alueella on nähtävissä uusia, aloittavia yrityksiä ja toimeliaisuus on korkealla. Toimialoista rahoitusta kohdistui eniten maakuntien teollisten toimialojen yrityksille. Omistajanvaihdoksia tehdään pohjalaismaakunnissa edelleen aktiivisesti eikä maksuvaikeuksia ole juurikaan ilmennyt. Pk-yritysten vientihankkeet ovat myös lisääntyneet.

Finnveran Mauri Kotamäki: Suomen on pakko saada vienti kasvuun – suuryritysten ja keskikokoisten vientiyritysten taustalla vielä yksi alihyödynnetty vientiresurssi: mikroyritykset6.9.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomen viennin päähuomio on suuryritysten näkymissä ja hartaasti odotetussa viennin suhdannekäänteessä. Viennin tuottamat euromäärät painottuvatkin luonnollisesti suuriin yrityksiin. Suomi kuitenkin elää viennistä, ja sitä on liian vähän, sanoo Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki. Hänen mukaansa Suomella on yksi alihyödynnetty vientiresurssi, jonka kasvattaminen voisi nostaa selvästi viennin osuutta bruttokansantuotteesta: mikroyritykset. Tavaravientiä tekevistä yrityksistä valtaosa on mikroyrityksiä. Niiden yhteenlaskettu vienti on vuositasolla jo miljardiluokkaa, ja määrä nousee, kun yritykset kasvavat. Kasvun tiellä ovat pienten yritysten rahoitukselliset haasteet mutta myös työvoiman saatavuus.