Pohjois-Karjalassa iso harppaus yrityskaupoissa

Finnveran rahoittamien yrityskauppojen määrä kasvoi Pohjois-Karjalassa tammi–kesäkuussa peräti 44 prosenttia vuoden takaisesta. Pohjois-Karjalaa nopeampaa kasvu on vain neljässä maakunnassa: Etelä-Karjalassa, Lapissa, Kainuussa ja Kanta-Hämeessä. Yrityskaupat ovat murroksessa, sillä yrityksen myyjänä ei ole enää automaattisesti eläköityvä yrittäjä.

Nuoremmat sukupolvet myyvät yrityksiään entistä aktiivisemmin.

- Nuoremmat yrittäjät luopuvat yrityksistään aiemmin kuin vielä muutama vuosi sitten. Ne yritykset ovat alusta asti myyntikunnossa. Nuorten kasvava osuus näkyy selvästi tilastoissa, sanoo Finnveran Itä-Suomen aluejohtaja Mikko Vänttinen.

Suomessa tehtiin alkuvuonna 550 yrityskauppa, joissa Finnvera oli mukana rahoittajana. Pohjois-Karjalan osuus kaikista yrityskaupoista on vajaat seitsemän prosenttia.

Vänttisen mukaan pienemmissä yrityskaupoissa ostajana on yleensä uusi yrittäjä. Isommissa kaupoissa yritykset puolestaan hakevat kasvua investoimalla uuteen liiketoiminta-alueeseen. Eniten omistajaa ovat vaihtaneet konepajat, palvelujen kuten sote-alojen toimijat sekä kuljetus-, maansiirto- ja urakointialan yritykset.

- Toimialarajat ovat hämärtyneet. Yritykset eivät osta vain kilpailijoita, vaan laajentavat toimialojen yli, Vänttinen kertoo.

Omistajanvaihdokset luovat tarvetta ulkopuoliselle rahoitukselle

Pohjois-Karjalan kasvulukuja selittää aktiivinen tiedon jakaminen. Maakunnassa on järjestetty paljon omistajanvaihdosiltoja.

- Työ kantaa hedelmää pienellä viiveellä. Myyjät täytyy ensin saada aktivoitumaan ja näkemään oman yrityksensä arvo realistisesti. Rahoittaja on yleensä paras arvioimaan hintaa, jos kauppaan tarvitaan vierasta pääomaa, Vänttinen kertoo.

Suomessa tehdään vuosittain arviolta 2 000–3 000 yrityskauppaa. Vuonna 2016 Finnvera oli mukana rahoittamassa yli tuhatta omistajanvaihdosta.

Syksyn pk-yritysbarometrin mukaan pk-yrityskentässä tullaan näkemään paljon omistajanvaihdoksia seuraavien 10 vuoden aikana. Pk-yritysbarometrin vastaajista noin 40 prosenttia harkitsee yrityksestään luopumista seuraavan 10 vuoden aikana pitkälti ikääntymisen seurauksena. Eniten omistajanvaihdosta harkitsevia on kaupan alalla.

Noin viidennes yrityksistä on kiinnostuneita laajentamaan toimintaansa yritysostojen kautta. Voimakkaasti kasvuhakuisista yrityksistä jopa neljännes on kiinnostunut laajenemaan yritysoston kautta seuraavan parin vuoden aikana. Tarve ulkopuoliselle rahoitukselle on suuri, sillä lähes 80 prosenttia toimijoista tarvitsisi laajentumiseensa ulkoista rahoitusta.

Lue myös:

Talotehdas Karelment otti avainhenkilöt omistajiksi

Mikko Vänttinen, aluejohtaja, Itä-Suomi, Finnvera, puh. 050 522 5621

Suomi on hyötynyt EU-yritysrahoituksesta eniten suhteessa väkilukuun - ESIR-rahoitusta hyväksytty Suomeen tähän mennessä 1,4 miljardia euroa20.12.2017 07:00Tiedote

Suomalaiset yritykset ovat löytäneet hyvin tarjolla olevan EU-rahoituksen. Euroopan maista Suomi on hyötynyt Euroopan strategisten investointien rahastosta (ESIR) eniten suhteessa väkilukuun ja kuudenneksi eniten suhteessa bruttokansantuotteeseen. Suomeen on tähän mennessä hyväksytty ESIR-rahoitusta 1,4 miljardia euroa, jonka odotetaan käynnistävän investointeja 5,6 miljardilla eurolla tulevien vuosien aikana. Tuoreimmat rahoitussopimukset ovat kohdentuneet korkean teknologian hankkeisiin sekä tutkimukseen ja kehitykseen.

EK ja Finnvera selvittivät: Investointien ja yrityskauppojen rahoitukselle ja rahoitusneuvonnalle kysyntää18.12.2017 07:00Tiedote

Pk-yritysten rahoituspalvelujen tarve kohdistuu tällä hetkellä ennen kaikkea investointeihin ja yrityskauppoihin. Tämä ilmenee Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n tekemästä Yrittäjäpaneelin kyselytutkimuksesta. Tutkimuksen tulos tukee syksyn Pk-yritysbarometrin tietoja, jonka mukaan kasvuhakuiset ja kansainvälistyvät pk-yritykset pyrkivät viemään toimintaansa voimakkaasti eteenpäin ja aikovat hakea kehityshankkeisiin ulkoista rahoitusta. Pk-yritysten kasvunäkymät ovat siis hyvällä tolalla.

Finnvera mukana rahoittamassa risteilijätilausta yli 2,5 miljardilla eurolla – Royal Caribbean Cruises -varustamon alustilaus on Finnveran kaikkien aikojen suurin rahoitushanke9.11.2017 09:00Tiedote

Finnvera osallistui lokakuussa Royal Caribbean Cruises Ltd. -varustamon kahden risteilyaluksen rahoitukseen järjestämällä varustamolle yhteensä yli 2,5 miljardin euron ostajaluottorahoituksen ja vientitakuun. Kyse on varustamon ja Meyer Turku Oy:n vuonna 2016 julkistamiin aiesopimuksiin liittyvä rahoitus ostajalle. Nyt toteutuvat alustilaukset ovat vientikauppoina erittäin mittavia ja niiden positiiviset kerrannaisvaikutukset näkyvät työllisyys- ja alihankintavaikutuksina useiden vuosien ajan.

Ostajarahoitus järjestyi vientitakuulaitosten yhteistyönä - Finnvera osallistui suurimpaan rahoitushankkeeseensa telesektorilla10.10.2017 08:27Tiedote

Rahoituksen järjestäminen on yhä keskeisemmässä roolissa vientikauppaneuvotteluissa, ja trendi on voimistunut viime vuosina. Finnvera edisti Nokian verkkolaitetoimituksia maailman johtaviin teleoperaattoreihin kuuluvalle Verizonille tarjoamalla ostajaluottorahoituksen ja vientitakuun. Kokoluokaltaan mittavassa rahoituksessa Finnveran takuun ja rahoituksen osuus on 1,5 miljardia dollaria eli noin 1,3 miljardia euroa. Pohjois-Amerikkaan suunnattu rahoitus syntyi vientitakuulaitosten yhteistyönä, sillä mukana rahoituksen järjestelyssä oli myös Kanadan vientitakuulaitos Export Development Canada (EDC).