Poikkeuksellinen true crime -kirja perheestä, joka hallitsee göteborgilaislähiötä Ruotsin lakien ulkopuolella

Mitä tapahtuu, kun yhteiskunta ei voi tuomita rikoksen tekijää? Tutkivan toimittajan Johanna Bäckström Lernebyn Perhe – Mafiosoja vai ruotsalaislähiön ongelmanratkaisijoita on pysäyttävä tositarina epäoikeudenmukaisuudesta, rohkean toimittajan työstä ja rinnakkaisyhteiskunnasta, joka on päässyt syntymään pohjoismaisen hyvinvointivaltion sisään.

– Jos esimerkiksi kahden suvun kesken syntyy väärinymmärrys, menen väliin ja solmin rauhan ennen kuin ongelma paisuu ja yltyy verilöylyksi, Abu Nizar selitti.
Keskeytin hänet sanomalla, että minä olin varttunut Ruotsissa ja oppinut ajattelemaan, että tuollaisissa tilanteissa tarvittiin nimenomaan poliisia.”

Göteborgissa Angeredin lähiössä asuu 50 000 ihmistä. Siellä rikosten uhrit eivät uskalla kääntyä poliisin puoleen, sillä lähiötä hallitsee suku, joka pitää yllä omaa lakia ja järjestystä väkivaltaa kaihtamatta.

Toimittaja Johanna Bäckström Lerneby seurasi vuosikymmenen ajan rikosten uhreja, alueen poliisia ja rikollisperheen jäseniä. Kun hän pääsi perheen päämiehen puheille, tämä hurmasi myös kokeneen rikostoimittajan ja kertoi olevansa sovittelija ja rauhanrakentaja.

”Kotiin tultuani sätin itseäni, koska olin unohtanut kysyä niin monesta asiasta. -- En ollut koskaan aiemmin syönyt ramadan-illallista. En ollut myöskään aiemmin puhunut tällaisista suvuista tai klaaneista kenenkään niihin kuuluvan kanssa. Abu Nizar oli kutsunut minut ja kuvaajan kotiinsa ramadan-illalliselle, vaikka hänen poikansa olivat jyrkästi vastustaneet haastattelun antamista, ja olin ilahtunut siitä niin, että olin unohtanut esittää kriittisimmät kysymykset.”

Aftonbladetissa vuonna 2017 ilmestyneestä artikkelista alkunsa saanut Perhe oli viime vuoden myydyin tietokirja Ruotsissa. Se voitti Suuren Journalistipalkinnon ja oli ehdolla August-palkinnon saajaksi. Kirjasta on tulossa myös tv-sarja.

”Uroteko…Ainutlaatuista journalistista työtä…” – Dagens Nyheter

Johanna Bäckström Lerneby:
Perhe – Mafiosoja vai ruotsalaislähiön ongelmanratkaisijoita
alkuteos Familjen
suomentanut Markus Myllyoja
Ilmestyy äänikirjana 31.5., lukija Outi Vuoriranta

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:

Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Ex-ammattisotilaan toimintatrilleri tutustuttaa lukijan Venäjän mafiaan ja vie keskelle Ukrainan sotaa16.6.2021 07:55:00 EEST | Tiedote

Kirjailija Seppo Mustaluoto on tehnyt pitkän uran ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä. Tämä näkyy Mustaluodon trillereissä, joissa yksityiskohdat pitävät kutinsa niin välineiden, toimintamallien kuin tapahtumapaikkojenkin osalta. Reikäpää (Gummerus) avaa kiinnostavasti Venäjän mafian kehitystä 1990-luvulta tähän päivään ja kiidättää lukijan kyttäyskeikalta Montenegrosta keskelle Ukrainan sotaa. Romaani ilmestyy 1.7.

Niina Meron uusi viihderomaani tarjoaa romantiikkaa Suomen suvessa miehen näkökulmasta7.6.2021 08:31:53 EEST | Tiedote

Niina Mero on romanttista viihdekirjallisuutta kirjoittava palkittu kirjailija ja nykypäivän romanttisesta viihdekirjallisuudesta väitöskirjaa tekevä kirjallisuudentutkija. Hänen 2019 ilmestynyt esikoisromaaninsa Englantilainen romanssi (Gummerus) oli lukijoiden rakastama myyntimenestys, ja sen käännösoikeudet on myyty jo neljälle kielelle. Nyt ilmestyvä uutuus Romanssin sankari (Gummerus) vie lukijan kesämökkimaisemiin, lavatansseihin ja yöttömän yön huumaan. Miehen näkökulmasta kirjoitettu romaani pitää sisällään viitteitä niin Eino Leinon runoihin kuin Suomi-Filmin tuotantoihinkin.