Poikkeuksellinen true crime -kirja perheestä, joka hallitsee göteborgilaislähiötä Ruotsin lakien ulkopuolella

Mitä tapahtuu, kun yhteiskunta ei voi tuomita rikoksen tekijää? Tutkivan toimittajan Johanna Bäckström Lernebyn Perhe – Mafiosoja vai ruotsalaislähiön ongelmanratkaisijoita on pysäyttävä tositarina epäoikeudenmukaisuudesta, rohkean toimittajan työstä ja rinnakkaisyhteiskunnasta, joka on päässyt syntymään pohjoismaisen hyvinvointivaltion sisään.

– Jos esimerkiksi kahden suvun kesken syntyy väärinymmärrys, menen väliin ja solmin rauhan ennen kuin ongelma paisuu ja yltyy verilöylyksi, Abu Nizar selitti.
Keskeytin hänet sanomalla, että minä olin varttunut Ruotsissa ja oppinut ajattelemaan, että tuollaisissa tilanteissa tarvittiin nimenomaan poliisia.”

Göteborgissa Angeredin lähiössä asuu 50 000 ihmistä. Siellä rikosten uhrit eivät uskalla kääntyä poliisin puoleen, sillä lähiötä hallitsee suku, joka pitää yllä omaa lakia ja järjestystä väkivaltaa kaihtamatta.

Toimittaja Johanna Bäckström Lerneby seurasi vuosikymmenen ajan rikosten uhreja, alueen poliisia ja rikollisperheen jäseniä. Kun hän pääsi perheen päämiehen puheille, tämä hurmasi myös kokeneen rikostoimittajan ja kertoi olevansa sovittelija ja rauhanrakentaja.

”Kotiin tultuani sätin itseäni, koska olin unohtanut kysyä niin monesta asiasta. -- En ollut koskaan aiemmin syönyt ramadan-illallista. En ollut myöskään aiemmin puhunut tällaisista suvuista tai klaaneista kenenkään niihin kuuluvan kanssa. Abu Nizar oli kutsunut minut ja kuvaajan kotiinsa ramadan-illalliselle, vaikka hänen poikansa olivat jyrkästi vastustaneet haastattelun antamista, ja olin ilahtunut siitä niin, että olin unohtanut esittää kriittisimmät kysymykset.”

Aftonbladetissa vuonna 2017 ilmestyneestä artikkelista alkunsa saanut Perhe oli viime vuoden myydyin tietokirja Ruotsissa. Se voitti Suuren Journalistipalkinnon ja oli ehdolla August-palkinnon saajaksi. Kirjasta on tulossa myös tv-sarja.

”Uroteko…Ainutlaatuista journalistista työtä…” – Dagens Nyheter

Johanna Bäckström Lerneby:
Perhe – Mafiosoja vai ruotsalaislähiön ongelmanratkaisijoita
alkuteos Familjen
suomentanut Markus Myllyoja
Ilmestyy äänikirjana 31.5., lukija Outi Vuoriranta

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:

Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Haluaisin vaan jutella jollekin – Antti Ervastin ja Matti Pikkujämsän Yksi näistä hetkistä on ajankohtainen kirja yksinäisyyden taakasta ja voimasta7.9.2021 08:57:37 EEST | Tiedote

Psykoterapeutti Antti Ervasti ja kuvittaja Matti Pikkujämsä avaavat uutuuskirjassaan CupOfTherapy: Yksi näistä hetkistä – 100 ajatusta yksinäisyydestä ja yksinolosta (Gummerus), miltä yksinäisyys ja eristäytyminen tuntuvat lapsen, nuoren, aikuisen ja ikääntyvän näkökulmasta. Samalla kirja kuvaa, mitä voimaa yksinolosta voi saada. Kansainväliseksi someilmiöksi kasvanut CupOfTherapy käsittelee mielenterveyttä samaistuttavien eläinpiirrosten ja voimatekstin avulla.

Miten kyetä tekemään suuria päätöksiä, kun niistä aiemmatkin ovat olleet huonoja? – Sisko Savonlahden romaani kertoo naisesta, joka ei kasva ihmisenä5.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Kai minä halusin tätä (Gummerus) on Sisko Savonlahden odotettu toinen romaani. Se on koominen ja säälimättömän terävä kuvaus yhden naisen elämästä. Savonlahti lunasti paikkansa nykykirjallisuuden kärkikaartissa jo kriitikoiden ylistämällä ja lukijoiden rakastamalla esikoisromaanillaan Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus 2018).

Juutalaisnaisten vastarintatoiminta Puolan getoissa oli laajamittaista ja rohkeaa – Hätkähdyttävä tietokirja tuo päivänvaloon toisen maailmansodan unohdetut sankarit30.8.2021 09:28:13 EEST | Tiedote

Päivien valo – Hitlerin gettojen vastarintanaiset (Gummerus) kertoo Puolan getoissa toisen maailmansodan aikana toimineesta vastarintaverkostosta. Se koostui juutalaisnaisista, jotka salakuljettivat aseita, tiedustelivat ja vakoilivat, kaivoivat bunkkereita ja toteuttivat sabotaasioperaatioita oman henkensä uhalla. Bestsellerlistoille Yhdysvalloissa nousseen tietokirjan elokuvaoikeudet on myyty Steven Spielbergille.