Pörssisähkösopimus ei saa olla kuluttajan ainoa vaihtoehto
Sähkön toimitusvelvollisuuden sisältöä käsitellään osana sähkömarkkinalain uudistamisen isompaa kokonaisuutta.
”Ehdotusta voidaan nykymuodossaan tulkita siten, että pörssisähkösopimus voisi jatkossa olla ainoa kuluttajalle tarjottu toimitusvelvollisuustuote”, toteaa Kuluttajaliiton vaikuttamistyön päällikkö Tiina Vyyryläinen.
Pörssisähkön hinta voi ajoittain nousta erittäin korkeaksi, vaikka pitkän aikavälin hinta olisikin maltillinen. Siksi se ei suojaisi yhteiskunnan heikompiosaisia ja pienituloisia kotitalouksia sähkön kohtuuttomilta hinnoilta lain edellyttämällä tavalla.
”Pienituloisen kotitalouden maksuvara voi olla muutamia kymmeniä euroja kuukaudessa. Vaikka pörssisähkön hinnanvaihtelut olisivatkin väliaikaisia, tilanne voi kriisiytyä nopeasti. Sähkötuetkaan eivät yllä auttamaan juuri tätä väliinputoajajoukkoa”, Vyyryläinen jatkaa.
Jotta pörssisähkön etuja pääsee hyödyntämään, tulee arjen hallinnan taitojen olla jo ennalta vahvat. Hinnan vaihteluiden seuraaminen vaatii digilaitteita ja osaamista, sekä mahdollisuutta sopeuttaa kulutusta halvimpien tuntien ajalle. Kaikilla kuluttajilla tätä ei ole.
Lisäksi tässä mallissa pörssisähkön vaihtuvista hinnoista johtuva markkinariski jää yksinomaan kuluttajan kannettavaksi.
Sähkön kohtuullisen hinnan määrittely on kuluneen vuoden aikana ollut monesti esillä. ”Vielä on epäselvää, mitä kohtuullisella hinnalla tarkoitetaan, sillä Energiavirastolla on asian linjaaminen kesken”, huomauttaa Vyyryläinen. ”Energiakriisi ei ole vielä ohi ja nyt on aika luoda lait ja toimintamallit, jotka turvaavat kotitalouksille tulevaisuudessa kohtuuhintaisen sähkön.”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tiina Vyyryläinenvaikuttamistyön päällikköKuluttajaliitto ry
Puh:050 60674tiina.vyyrylainen@kuluttajaliitto.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Tapahtumavinkki: Vaasassa asiaa viherpesusta ja mahdollisuus haastatella Kuluttajaliiton pääsihteeriä13.11.2023 12:11:34 EET | Kutsu
Miten oikeasti vastuullisen tuotteen voi tunnistaa perättömien viherväittämien joukosta? Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell puhuu teemasta Vaasan kaupunginkirjastossa tiistaina 21.11. klo 14 alkaen. Tilaisuuden järjestää paikallinen kuluttajayhdistys Merenkurkun Kuluttajat ry yhteistyössä Kuluttajaliiton kanssa.
Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote
Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.
Vesipullojen viherväitteissä parannettavaa – kuluttajajärjestöt tekivät valituksen harhaanjohtavista käytännöistä7.11.2023 15:51:11 EET | Tiedote
Vesipullojen kierrätettävyys- ja kierrätysväitteistä löytyy parannettavaa, selvisi eurooppalaisten kuluttajajärjestöjen yhteisestä selvityksestä. Selvityksen mukaan vesipulloista löytyy harhaanjohtavia väitteitä, jotka ovat EU-lainsäädännön vastaisia. Lue tiedotteesta, mitkä viherväitteet osoittautuivat ongelmallisimmiksi.
Luentokiertue Kainuussa: Tiedätkö oikeutesi potilaana?10.10.2023 08:41:10 EEST | Kutsu
Kuluttajaliitto ja Kainuun Kuluttajat yhteistyökumppaneineen järjestävät tällä viikolla luentokiertueen potilaan oikeuksista Kajaanissa, Paltamossa ja Sotkamossa. Tilaisuuksien yhteydessä median ja yleisön on mahdollista esittää kysymyksiä kouluttajana toimivalle potilaan oikeuksien asiantuntijalle Hanna Manniselle.
Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme