UNA Oy

Potilasturvallisuus vaatii sujuvaa tiedonkulkua

Sote-alan digitaalisilla järjestelmillä säästetään aikaa ja rahaa. Kun sote-ammattilaisten työkalut ovat kunnossa ja työ sujuu, asiakkaat saavat varmemmin tarvitsemansa avun. Työkalut eivät kuitenkaan auta, jos niiden käyttö on hankalaa.

Järjestelmien oikeanlainen käyttö takaa, että potilasturvallisuus säilyy. Jos sote-ammattilainen ei osaa käyttää järjestelmää siten kun se on suunniteltu, virheiden mahdollisuus kasvaa. Voi myös käydä niin, että kun ammattilaisen aikaa tuhraantuu monimutkaisen järjestelmän kanssa askaroidessa, tekee mieli jossain työvaiheessa oikaista.

• Liian vaikeat järjestelmät aiheuttavat riskejä, muistuttaa Esko Systemsin toimitusjohtaja Kaisa-Liisa Harjapää.

Kesän kynnyksellä potilasturvallisuus herättää erityistä huolta. Lomakaudella potilasmääriä joudutaan jo muutenkin rajaamaan, ja järjestelmäongelmat pahentavat tilannetta entisestään. Kaikkien etu olisi, että mahdollisimman moni saisi asiointiinsa avun – helposti ja turvallisesti.

• Käytettävyydellä ja sujuvalla datan liikkumisella lisätään potilasturvallisuutta, tähdentää UNA Oy:n toimitusjohtaja Katja Rantala.

Ketterää kehittämistä kotimaisin voimin

UNA Oy ja Esko Systems Oy ovat molemmat kotimaisia yhtiöitä, joiden yksiselitteinen tehtävä on parantaa suomalaista sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Niillä on yhteistä omistajataustaa: molemmat katsovat asioita hyvinvointialueiden näkökulmasta. UNA Oy on kehitys- ja asiantuntijayhtiö, Esko Systems sote-tietojärjestelmätoimittaja. Julkisomisteisina yhtiöt eivät tavoittele voittoa, ja tämä näkyy suoraan niiden hinnoittelussa.

Yhtiöt kehittävät järjestelmiä yhdessä hyvinvointialueiden kanssa, joten niiden toiveet ja tarpeet voidaan ottaa nopeasti käytäntöön. Kehityssyklit etenevät napakasti, ja käyttöön saadaan useita versioita vuosittain. Kehittämisen ketteryys näkyy siinäkin, että päivitysten huoltokatkot ovat lyhyitä. Pienten päivitysten jälkeen uusien ominaisuuksien oppiminen vie vain hetken.

Molemmissa yrityksissä ydinajatus on käyttäjälähtöisyys. Kun ammattilaisen aika ei mene järjestelmän kanssa tuskailuun, aikaa jää asiakkaalle. Asiakas tulee kuulluksi ja nähdyksi.

Tietoja julkaisijasta

UNA Oy on hyvinvointialueiden ja inhouse-yhtiöiden omistama kehitys- ja asiantuntijayhtiö. Se on perustettu parantamaan sotealan jatkuvaa kehittämistä ja kustannustehokkuutta. Pääasiallisina asiakkaina ovat omistajat.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta UNA Oy