Potilasturvallisuus vaatii sujuvaa tiedonkulkua

Sote-alan digitaalisilla järjestelmillä säästetään aikaa ja rahaa. Kun sote-ammattilaisten työkalut ovat kunnossa ja työ sujuu, asiakkaat saavat varmemmin tarvitsemansa avun. Työkalut eivät kuitenkaan auta, jos niiden käyttö on hankalaa.
Järjestelmien oikeanlainen käyttö takaa, että potilasturvallisuus säilyy. Jos sote-ammattilainen ei osaa käyttää järjestelmää siten kun se on suunniteltu, virheiden mahdollisuus kasvaa. Voi myös käydä niin, että kun ammattilaisen aikaa tuhraantuu monimutkaisen järjestelmän kanssa askaroidessa, tekee mieli jossain työvaiheessa oikaista.
- Liian vaikeat järjestelmät aiheuttavat riskejä, muistuttaa Esko Systemsin toimitusjohtaja Kaisa-Liisa Harjapää.
Kesän kynnyksellä potilasturvallisuus herättää erityistä huolta. Lomakaudella potilasmääriä joudutaan jo muutenkin rajaamaan, ja järjestelmäongelmat pahentavat tilannetta entisestään. Kaikkien etu olisi, että mahdollisimman moni saisi asiointiinsa avun – helposti ja turvallisesti.
- Käytettävyydellä ja sujuvalla datan liikkumisella lisätään potilasturvallisuutta, tähdentää UNA Oy:n toimitusjohtaja Katja Rantala.
Ketterää kehittämistä kotimaisin voimin
UNA Oy ja Esko Systems Oy ovat molemmat kotimaisia yhtiöitä, joiden yksiselitteinen tehtävä on parantaa suomalaista sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Niillä on yhteistä omistajataustaa: molemmat katsovat asioita hyvinvointialueiden näkökulmasta. UNA Oy on kehitys- ja asiantuntijayhtiö, Esko Systems sote-tietojärjestelmätoimittaja. Julkisomisteisina yhtiöt eivät tavoittele voittoa, ja tämä näkyy suoraan niiden hinnoittelussa.
Yhtiöt kehittävät järjestelmiä yhdessä hyvinvointialueiden kanssa, joten niiden toiveet ja tarpeet voidaan ottaa nopeasti käytäntöön. Kehityssyklit etenevät napakasti, ja käyttöön saadaan useita versioita vuosittain. Kehittämisen ketteryys näkyy siinäkin, että päivitysten huoltokatkot ovat lyhyitä. Pienten päivitysten jälkeen uusien ominaisuuksien oppiminen vie vain hetken.
Molemmissa yrityksissä ydinajatus on käyttäjälähtöisyys. Kun ammattilaisen aika ei mene järjestelmän kanssa tuskailuun, aikaa jää asiakkaalle. Asiakas tulee kuulluksi ja nähdyksi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaisa-Liisa HarjapäätoimitusjohtajaEsko Systems Oy
Puh:040 567 3240kaisa-liisa.harjapaa@eskosystems.fiKatja RantalatoimitusjohtajaUNA Oy
Puh:044 468 5000katja.rantala@unoy.fiTietoja julkaisijasta
UNA Oy on hyvinvointialueiden ja inhouse-yhtiöiden omistama kehitys- ja asiantuntijayhtiö. Se on perustettu parantamaan sotealan jatkuvaa kehittämistä ja kustannustehokkuutta. Pääasiallisina asiakkaina ovat omistajat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta UNA Oy
Kanta säästää aikaa ja rahaa19.4.2023 11:07:27 EEST | Tiedote
Suurin hyöty saadaan, kun tarvittavat tiedot ovat ammattilaisen käytettävissä.
Lomakeralli työllistää lääkäreitä turhaan28.3.2023 13:47:31 EEST | Tiedote
Lääkäreiden työajasta tarpeettoman suuri osa kuluu todistusten ja lomakkeiden täyttämiseen. Esimerkiksi Poliisi vaatii ajokyvyn arviointilomakkeita ja työnantajat A-todistuksia työntekijöiltään. Tekemistä riittäisi asiakastyössäkin. Sairaalat ja terveyskeskukset ovat terveyden asiantuntijoita. Lomakkeiden täyttäminen on terveydenhuollon kannalta ylimääräistä työtä, jota tehdään asiakkaan jonkin toisen prosessin takia, muistuttaa neurokirurgi, johtava asiantuntija Pirkko Kortekangas UNA Oy:stä. UNA Oy:n kehittämä ratkaisu lomakerallin vähentämiseksi on Lomake UNA. Se on rakennettu suoraan Kanta-järjestelmän päälle, jolloin lääkärinlausunto menee Lomake UNAn avulla välittömästi Kantaan. Vastaavaa terveydenhuollon sovellusta, jonka voi integroida mihin tahansa potilastietojärjestelmään, ei ole muita. Lakisääteisesti tuotettavia lomakkeita on nelisenkymmentä, mutta niistä vain joka neljäs voidaan tällä hetkellä viedä suoraan Kanta-järjestelmään. Viranomaisyhteistyö takkuaa. Kanta-yhteys on
Sotetiedon liikkumiseen on jo ratkaisu10.3.2023 10:45:27 EET | Tiedote
Sosiaali- ja terveyspalvelujen kasvavat ongelmat kiinnostavat vaalien lähestyessä yhä useampaa. Elinkeinoelämän keskusliitto ja sen toimialaliitot kokosivat hiljattain Sotedigin työkalupakiksi nimeämänsä listan asioista, joilla sotepalveluiden saatavuutta, tuottavuutta ja vaikuttavuutta niiden mukaan parannettaisi. Kela, Verohallinto, Kuntaliitto, Eläketurvakeskus, Tilastokeskus ja Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy ilmaisivat puolestaan torstaina huolensa tiedon liikkuvuuden ongelmista. Sotealan hankaluuksien nostaminen julkiseen keskusteluun on ilahduttavaa. UNA Oy on tehnyt jo vuosia töitä yhdessä sotealan toimijoiden kanssa näiden ongelmien kampittamiseksi. Yhteistyössä muun muassa sairaanhoitopiirien kanssa kehitetyt ratkaisut ovat jo nyt toteuttamassa elinkeinoelämän peräänkuuluttamia tavoitteita ja parantamassa tiedon kulkua. Elinkeinoelämä kaipaa yhteentoimiviin tietojärjestelmiin kansallista ohjeistusta ja panostusta. UNAlla on jo tarjota tähän vastaus, laajassa yhteistyössä kehite
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme