PRBI-barometri: viestinnän vaikuttavuuden vaatimukset kasvavat

Tuoreen PRBI-barometrin mukaan viestinnältä vaaditaan todennettua vaikuttavuutta yhä enemmän. Viestintätoimisto Brunnen Communicationsin kansainvälisessä viestintätoimistojen verkostossa PR Boutiques Internationalissa lanseeraaman selvityksen mukaan viestinnän vaikuttavuuden mittaamisen merkitys on maailmalla kasvanut. Sen uskotaan näkyvän yritysten viestintäbudjeteissa pienellä viiveellä. Puolet kyselyyn vastanneista viestintätoimistoista arvioi, että viestintäpalvelujen kysyntä lisääntyy vuonna 2021. Puolet vastaajista näkee, että viestintäbudjetit pysyvän ennallaan.

Brunnen Communicationsin toimitusjohtaja Taru Nikulainen.

Viestintätoimisto Brunnen aloitti joulukuussa 2020 kansainvälisen barometrin julkaisemisen. Se auttaa viestintäpalveluiden ostopäättäjiä näkemään, millaisiin palveluihin investoidaan ja mitä päättäjät odottavat viestinnällä vaikuttavuudelta vuonna 2021. Kyselytutkimuksella kerätty data kertoo viestintäpalveluita harkitseville ja niitä käyttäville päättäjille siitä, millainen viestinnän osaaminen koetaan kriittisimmäksi ja mihin tarvitaan lisää osaamista.

”Kansainvälisen PR Boutiques International -verkoston ainoana suomalaisjäsenenä saamme barometrin avulla ensiarvoista tietoa siitä, mitä viestinnältä vuonna 2021 odotetaan ja miten asiakkaat haluaisivat kytkeä viestinnän strategisiin tavoitteisiinsa. Barometriin vastasi lähes 30 toimistoa eri puolilta maailmaa”, Brunnenin toimitusjohtaja Taru Nikulainen kertoo.

Jatkossa Brunnen julkaisee barometrin kaksi kertaa vuodessa, seuraavan kerran kesäkuussa 2021.

Selvityksen mukaan asiakkaat kokevat tärkeimmiksi viestintätoimistopalveluiksi mediasuhteet (70 %) ja strategisen konsultoinnin (65 %). Tämän jälkeen tulevat sosiaalisen median konsultointi (39 %), sisällöntuotanto (30 %) ja poikkeusviestintä (22 %). Viestinnän johtaminen mitattavien tavoitteiden avulla nostaa voimakkaasti päätään, mutta iso osa asiakkaista ei ole vielä tottunut käyttämään tässä toimistojen palveluita.

”Barometri osoitti, että Suomessa ollaan edelläkävijöitä viestinnän vaikuttavuuden mittaamisessa. Täällä jo monet organisaatiot ovat ymmärtäneet viestinnän liiketoimintaa tukevana investointina. Usean organisaation johto odottaa, että viestinnän vaikuttavuuden aste voidaan todentaa strategisella tasolla”, Taru Nikulainen sanoo.

Nikulaisen mukaan viestinnän toimenpiteet tulee aina kytkeä mitattavalla tavalla organisaation strategisiin tavoitteisiin. Tämä tarkoittaa sitä, että viestinnän eri alueista on löydettävä ne strategiset toimenpiteet, jotka parhaiten auttavat yrityksen strategian toteutumista. Vain siten saadaan karsittua pois vähemmän tärkeät toimenpiteet. Ja vasta sen jälkeen viestinnän asiantuntijoiden resurssit ovat käytössä oikein.

PR Boutiques International on yli 40 viestintätoimiston kansainvälinen verkosto yli 40 maassa viidellä mantereella. Jäseninä on strategiseen viestintään erikoistuneet yksityisomisteiset viestintätoimistot, jotka hyödyntävät toistensa osaamista aktiivisesti.

Taru Nikulainen
Toimitusjohtaja, Brunnen Communications
taru.nikulainen@brunnen.fi

Brunnen Communicationsin toimitusjohtaja Taru Nikulainen.

Brunnen Communcations Oy on strateginen viestintätoimisto, jonka tehtävänä on auttaa asiakkaitaan olemaan vaikuttavampia ja tekemään parempaa tulosta. Brunnen on perustettu vuonna 2010 ja se on yksityisomisteinen toimisto, joka toimii osana arvostettua ja kansainvälistä PR Boutiques International -verkostoa.

Olemme erikoistuneet rakennetun ympäristön ja terveysteknolgian BtoB-yrityksiin. Lisäksi asiakkainamme on useita julkisalan toimijoita ja komannen sektorin toimijoita.