PRBI-barometri: vuosi 2022 keskittyy strategiseen viestintään

Asiakkaiden kiinnostus viestinnän vaikuttavuuden todentamiseen tuli esiin jo viime vuonna tehdyssä barometrissa, ja nyt sen painoarvo on kasvanut entisestään. Asiakkaat ovat kiinnostuneita siitä, miten heidän viestintänsä vaikuttavuutta voidaan mitata. Harvalla on kuitenkaan itsellään tähän osaamista tai työkaluja.
Poikkeusajat ovat tuoneet viestinnän selkeyden vaatimuksen valokeilaan. Ihmisten käyttäytymistä voidaan ohjata vain yksiselitteisellä ja riittävän tiiviillä sanoittamisella, mikä taas vaatii lujaa viestinnän osaamista.
”Organisaatiot ovat heränneet näkemään entistä tarkemmin, että vaikuttava viestintä lähtee hyvin linjatusta strategiasta ja sen tavoitteiden ymmärtämisestä. Harvalle päättäjälle enää riittää, että viestinnän onnistumista arvioidaan silmäparien määrällä tai mediaosumilla. Viestintä on onnistunut vasta sitten, kun se on vaikuttanut oikealla tavalla sidosryhmiin”, Brunnen Communicationsin toimitusjohtaja Taru Nikulainen arvioi.
Viestinnältä odotetaan todennettua vaikuttavuutta
PRBI-barometrin tulokset osoittavat, että strategian sisältämää viestinnän vaikuttavuuden mittaamista kysytään viestintätoimistoilta entistä enemmän: vuonna 2022 viestintätoimistojen kysytyimmiksi palveluiksi arvioidaan mediasuhteet (80 %), viestintästrategiat (72 %) sekä poikkeusviestinnän konsultointi (54 %). Näiden jälkeen tulevat vasta sisällöntuotanto (45 %), vaikuttajamarkkinointi (32 %) ja työntekijälähettilyys (25 %).
”Työntekijälähettilyys on edelleen tärkeä osa organisaation mainetta ja osaajien varmistamista. En usko, että sen merkitys pienenee, mutta poikkeusvuosi on nostanut tarpeen ostaa erityisesti vaativaa strategista konsultointia sekä nopeaa reagointia vaativaa poikkeusviestinnän tukea. Mediaviestintä pitää pintansa vuodesta toiseen, selvityksistä ja tutkimuksista riippumatta. Organisaatiot ymmärtävät, että ammattitoimittajien muodostama näkemys painaa vaa’assa paljon, kun puhutaan maineen ja yrityskuvan rakentamisesta”, Nikulainen summaa.
Kansainvälinen PRBI-barometri on tärkeä työkalu päättäjille
Viestintätoimisto Brunnen Communications lanseerasi kansainvälisen viestintäbarometrin joulukuussa 2020. Barometri auttaa viestintäpalveluiden ostopäättäjiä näkemään, millaisiin palveluihin investoidaan kansainvälisesti ja mitä päättäjät odottavat viestintätoimistoilta. Kyselytutkimuksella kerätty data helpottaa ostopäättäjiä arvioimaan omaa osaamistaan ja painopisteiden kriittistä tarkistelua. Samalla barometri kirittää palveluiden tarjoajia kehittämään palveluitaan ja palvelemaan asiakkaitaan entistä laadukkaammin.
”Kansainvälisen PR Boutiques International -verkoston ainoana suomalaisjäsenenä saamme barometrin avulla ensiarvoista tietoa siitä, mitä viestinnältä odotetaan vuonna 2022 ja miten asiakkaat haluaisivat kytkeä viestinnän strategisiin tavoitteisiinsa. Barometriin vastasi lähes 30 kansainväliseen verkoston toimistoa eri puolilta maailmaa”, Brunnenin toimitusjohtaja Taru Nikulainen kertoo.
Brunnen julkaisee barometrin aina vuoden välein, seuraavan kerran alkuvuonna 2023.
PR Boutiques International (PRBI) on yli 40 viestintätoimiston kansainvälinen verkosto yli 40 maassa viidellä mantereella. Jäseninä on strategiseen viestintään erikoistuneet yksityisomisteiset viestintätoimistot, jotka hyödyntävät toistensa osaamista aktiivisesti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Taru Nikulainen,
Toimitusjohtaja, Brunnen Communications
puh. 050 325 7347, taru.nikulainen@brunnen.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Brunnen Communications Oy on strateginen viestintätoimisto, joka auttaa asiakkaitaan olemaan vaikuttavampia ja tekemään parempaa tulosta. Vuonna 2010 perustettu yksityisomisteinen Brunnen kuuluu ainoana suomalaisena toimistona arvostettuun, kansainväliseen PR Boutiques International -verkostoon.
Olemme erikoistuneet rakennetun ympäristön, uusiutuvan energian ja terveysteknologian B2B-yrityksiin. Lisäksi asiakkainamme on useita julkisalan organisaatioita ja kolmannen sektorin toimijoita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Brunnen Communications Oy
Tunteeko kulttuuri rajoja? Kultuurikompass avaa keskustelun eurooppalaisen kulttuurivaihdon mahdollisuuksista ja haasteista kulttuuripääkaupunki Tarttossa3.5.2023 10:38:22 EEST | Tiedote
Neljäs kansainvälinen Kultuurikompass-foorumi järjestetään tänä vuonna Euroopan kulttuuripääkaupunki Tartossa 18.–19. toukokuuta 2023. Foorumin Tunteeko kulttuuri rajoja? -tapahtuma kokoaa yhteen tapahtumajärjestäjät, luovat taiteilijat sekä päättäjät ympäri Eurooppaa tarkastelemaan kansainvälisen kulttuurinvaihdon eli luovien alojen ammattilaisten mahdollisuuksia ja haasteita päästä työskentelemään ulkomaille. Tapahtuman seminaarit ja työpajat pidetään Viron kansallismuseossa sekä Paino- ja paperitaidekeskus TYPA:ssa.
Visual Components ostaa Delfoi Robotics Oy:n – Yrityskaupalla se vastaa teollisuuden globaaliin murrokseen11.10.2022 08:30:30 EEST | Tiedote
Kotimainen 3D-tuotantosimulointiin erikoistunut ohjelmistoyritys Visual Components ostaa pitkäaikaisen yhteistyökumppaninsa Delfoi Robotics Oy:n robottien etäohjelmoinnin ohjelmistoratkaisujen toiminnot. Kauppa vahvistettiin 10.10.2022. Sen myötä Visual Components varmistaa itselleen entistä paremmat resurssit globaaliin kasvuun.
Kilpailuhaku Suomen vastuullisimmaksi tuotteeksi avattu – tavoitteena kirittää yritysten kilpailukykyä ja kuluttajien kestävää elämäntapaa25.8.2022 09:02:00 EEST | Tiedote
Lokakuussa valitaan ensimmäistä kertaa Suomen vastuullisin tuote. Kilpailu tuo keskusteluun vastuullisuuden määrittelyn haasteet. Samalla se auttaa yrityksiä valmistamaan tuotteita vastuullisemmin ja helpottaa kuluttajia tekemään vastuullisia valintoja. Kuluttajatuotteet tai -palvelut arvioidaan kokonaisvaltaisen vastuullisuusarvioinnin perusteella. Arvioinnin tekee riippumaton, johtavista asiantuntijoista koostuva paneeli, jonka on kutsunut koolle vastuullisuusmuotoilutoimisto ja vastuullisuusteknologia start-up Infine.
Tartto näyttää esimerkkiä kulttuurihallinnon kestävämpään kehittämiseen: Tartu 2024 -hanke opettaa, miten kulttuuri ja taide saadaan tukemaan vihreää siirtymää20.4.2022 08:00:00 EEST | Tiedote
Festivaaleilla ei tarvita tuhansia kaatopaikalle päätyviä muovikuppeja. Luomiseen ei aina tarvita uusia materiaaleja. Konserttien järjestämiseen ei tarvitse käyttää valtavia määriä sähköä. Vuoden 2024 Euroopan kulttuuripääkaupunki Tartto järjestää verkossa lähetettävän keskustelutilaisuuden ”Kultuurikompass: How To Change The World Through Environmentally Friendly Cultural Management?", jossa esitellään, miten tämän kaiken voi toteuttaa. Viron toiseksi suurimman kaupungin Tarton tavoitteena on olla vastustamaton terveiden, aktiivisten ja onnellisten ihmisten kaupunki.
Viestintätieteiden dosentti, FT Anne Laajalahti vahvistamaan Brunnenin strategisen viestinnän palveluita31.3.2022 07:57:06 EEST | Tiedote
Viestintätieteiden dosentti, FT Anne Laajalahti aloittaa johtavana konsulttina viestintätoimisto Brunnenissa 1. huhtikuuta alkaen. Laajalahti tuo mukanaan mittavan viestintävalmennusosaamisen, sillä hän siirtyy uuteen tehtäväänsä Inforin koulutus- ja kehittämisjohtajan tehtävistä. Imagoltaan Suomen parhaaksi arvioitu (Taloustutkimus 2021) Brunnen Communications on strateginen viestintätoimisto, jonka asiakkaat edustavat etenkin rakennettua ympäristöä, teknologiaa sekä julkista ja kolmatta sektoria.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme