PRBI-barometri: vuosi 2022 keskittyy strategiseen viestintään

Jaa
Viestintätoimistoilta kysytään nyt eniten strategisen viestinnän osaamista, mediavaikuttamista sekä poikkeusviestinnän taitoja. Tulokset käyvät ilmi vuosittaisesta PRBI-barometrista, joka selvittää yli 40 maan viestintätoimistojen näkemyksen viestintäpalveluiden kysynnän muutoksista ja painopisteistä. Maantieteellisestä sijainnistaan riippumatta suurin osa (67 %) toimistoista uskoo, että niiden tarjoamia viestintäpalveluita kysytään hieman enemmän kuin vuonna 2021. Asiakkaiden viestintäbudjetit pysyvät vastaajien mukaan joko ennallaan tai nousevat hieman.
Brunnen Communicationsin toimitusjohtaja Taru Nikulainen.
Brunnen Communicationsin toimitusjohtaja Taru Nikulainen.

Asiakkaiden kiinnostus viestinnän vaikuttavuuden todentamiseen tuli esiin jo viime vuonna tehdyssä barometrissa, ja nyt sen painoarvo on kasvanut entisestään. Asiakkaat ovat kiinnostuneita siitä, miten heidän viestintänsä vaikuttavuutta voidaan mitata. Harvalla on kuitenkaan itsellään tähän osaamista tai työkaluja.

Poikkeusajat ovat tuoneet viestinnän selkeyden vaatimuksen valokeilaan. Ihmisten käyttäytymistä voidaan ohjata vain yksiselitteisellä ja riittävän tiiviillä sanoittamisella, mikä taas vaatii lujaa viestinnän osaamista.

”Organisaatiot ovat heränneet näkemään entistä tarkemmin, että vaikuttava viestintä lähtee hyvin linjatusta strategiasta ja sen tavoitteiden ymmärtämisestä. Harvalle päättäjälle enää riittää, että viestinnän onnistumista arvioidaan silmäparien määrällä tai mediaosumilla. Viestintä on onnistunut vasta sitten, kun se on vaikuttanut oikealla tavalla sidosryhmiin”, Brunnen Communicationsin toimitusjohtaja Taru Nikulainen arvioi.

Viestinnältä odotetaan todennettua vaikuttavuutta

PRBI-barometrin tulokset osoittavat, että strategian sisältämää viestinnän vaikuttavuuden mittaamista kysytään viestintätoimistoilta entistä enemmän: vuonna 2022 viestintätoimistojen kysytyimmiksi palveluiksi arvioidaan mediasuhteet (80 %), viestintästrategiat (72 %) sekä poikkeusviestinnän konsultointi (54 %). Näiden jälkeen tulevat vasta sisällöntuotanto (45 %), vaikuttajamarkkinointi (32 %) ja työntekijälähettilyys (25 %).

”Työntekijälähettilyys on edelleen tärkeä osa organisaation mainetta ja osaajien varmistamista. En usko, että sen merkitys pienenee, mutta poikkeusvuosi on nostanut tarpeen ostaa erityisesti vaativaa strategista konsultointia sekä nopeaa reagointia vaativaa poikkeusviestinnän tukea. Mediaviestintä pitää pintansa vuodesta toiseen, selvityksistä ja tutkimuksista riippumatta. Organisaatiot ymmärtävät, että ammattitoimittajien muodostama näkemys painaa vaa’assa paljon, kun puhutaan maineen ja yrityskuvan rakentamisesta”, Nikulainen summaa.

Kansainvälinen PRBI-barometri on tärkeä työkalu päättäjille

Viestintätoimisto Brunnen Communications lanseerasi kansainvälisen viestintäbarometrin joulukuussa 2020. Barometri auttaa viestintäpalveluiden ostopäättäjiä näkemään, millaisiin palveluihin investoidaan kansainvälisesti ja mitä päättäjät odottavat viestintätoimistoilta. Kyselytutkimuksella kerätty data helpottaa ostopäättäjiä arvioimaan omaa osaamistaan ja painopisteiden kriittistä tarkistelua. Samalla barometri kirittää palveluiden tarjoajia kehittämään palveluitaan ja palvelemaan asiakkaitaan entistä laadukkaammin.

”Kansainvälisen PR Boutiques International -verkoston ainoana suomalaisjäsenenä saamme barometrin avulla ensiarvoista tietoa siitä, mitä viestinnältä odotetaan vuonna 2022 ja miten asiakkaat haluaisivat kytkeä viestinnän strategisiin tavoitteisiinsa. Barometriin vastasi lähes 30 kansainväliseen verkoston toimistoa eri puolilta maailmaa”, Brunnenin toimitusjohtaja Taru Nikulainen kertoo.

Brunnen julkaisee barometrin aina vuoden välein, seuraavan kerran alkuvuonna 2023.

PR Boutiques International (PRBI) on yli 40 viestintätoimiston kansainvälinen verkosto yli 40 maassa viidellä mantereella. Jäseninä on strategiseen viestintään erikoistuneet yksityisomisteiset viestintätoimistot, jotka hyödyntävät toistensa osaamista aktiivisesti.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Taru Nikulainen,
Toimitusjohtaja, Brunnen Communications
puh. 050 325 7347, taru.nikulainen@brunnen.fi

Kuvat

Brunnen Communicationsin toimitusjohtaja Taru Nikulainen.
Brunnen Communicationsin toimitusjohtaja Taru Nikulainen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Brunnen Communications Oy
Kalevankatu 6
00100 Helsinki

http://brunnen.fi

Brunnen Communications Oy on strateginen viestintätoimisto, joka auttaa asiakkaitaan olemaan vaikuttavampia ja tekemään parempaa tulosta. Vuonna 2010 perustettu yksityisomisteinen Brunnen kuuluu ainoana suomalaisena toimistona arvostettuun, kansainväliseen PR Boutiques International -verkostoon.

Olemme erikoistuneet rakennetun ympäristön, uusiutuvan energian ja terveysteknologian B2B-yrityksiin. Lisäksi asiakkainamme on useita julkisalan organisaatioita ja kolmannen sektorin toimijoita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Brunnen Communications Oy

Verkonrakennus- ja infrapalveluita tarjoavasta Elverasta Suomen johtavia infrapalveluiden tuottajia – Elveran ja Voimatelin sähköliiketoiminnan kauppa vahvistettiin2.4.2024 07:30:38 EEST | Tiedote

Verkonrakennus- ja infrapalveluyritys Elvera Oy ja sähkö- ja tietoverkkoyritys Voimatel Oy ovat 28.3.2024 vahvistaneet liiketoimintakaupan Voimatelin sähköliiketoiminnasta. Voimatelin sähköliiketoiminta on siirtynyt Elveralle 1.4.2024. Yhtiöt allekirjoittivat kauppaa koskevan sopimuksen 22.11.2023, ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto hyväksyi kaupan 23.2.2024.

Joblink Oy on ostanut Postilta Transval Myymäläpalvelut Oy:n1.9.2023 14:23:55 EEST | Tiedote

Kaupan alan henkilöstövuokraukseen keskittyvä suomalainen Joblink Oy on ostanut myymälälogistiikan palveluita tarjoavan Transval Myymäläpalvelut Oy:n koko osakekannan Posti Oy:ltä 1.9.2023. Yrityskaupan myötä Joblink nousee kaupan alan suurten ja valtakunnallisten toimijoiden joukkoon. Yhtiö työllistää noin 3500 henkilöä, ja nyt toteutunut yrityskauppa tuo konserniin 800 henkeä lisää. Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkisteta. ”Yrityskauppa on osa kasvustrategiaamme: nousemme nyt kaupan alan suuriksi toimijoiksi. Se tarkoittaa entistä monipuolisempaa palvelua asiakkaillemme eli kaupan valtakunnallisille keskusliikkeille. Samalla yrityskauppa antaa henkilöstölle yhä paremmat kehityksen ja kasvun mahdollisuudet”, Joblinkin toimitusjohtaja Antti Kimpimäki toteaa. Transval Myymäläpalveluiden oston myötä Joblinkin noin 14 miljoonan euron liikevaihto nousee kuluvana vuonna 2023 reiluun 20 miljoonaan euroon. ”Keskitymme Transvalissa hakemaan kasvua varastopalveluista ja logisti

Tunteeko kulttuuri rajoja? Kultuurikompass avaa keskustelun eurooppalaisen kulttuurivaihdon mahdollisuuksista ja haasteista kulttuuripääkaupunki Tarttossa3.5.2023 10:38:22 EEST | Tiedote

Neljäs kansainvälinen Kultuurikompass-foorumi järjestetään tänä vuonna Euroopan kulttuuripääkaupunki Tartossa 18.–19. toukokuuta 2023. Foorumin Tunteeko kulttuuri rajoja? -tapahtuma kokoaa yhteen tapahtumajärjestäjät, luovat taiteilijat sekä päättäjät ympäri Eurooppaa tarkastelemaan kansainvälisen kulttuurinvaihdon eli luovien alojen ammattilaisten mahdollisuuksia ja haasteita päästä työskentelemään ulkomaille. Tapahtuman seminaarit ja työpajat pidetään Viron kansallismuseossa sekä Paino- ja paperitaidekeskus TYPA:ssa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye