Priset Finländskt ingenjörsarbete och 30 000 euro går till ABB:s Azipod®-roderpropellersystem

Priset Finländskt ingenjörsarbete 2021 går till ABB:s Azipod-roderpropellersystem. Eftersom så många ingenjörer har påverkat utvecklingen av Azipod-systemet, beslutade Teknikens akademiker TEK och Tekniska Föreningen i Finland TFiF att belöna teknologi i stället för människor.
– TEK och TFiF vill hedra alla som deltagit i utvecklingen av Azipod-systemet. Därför tillägnar vi priset alla fantastiska ingenjörer bakom teknologin, säger Jussi-Pekka Teini som koordinerar priset. Teini är expert på ett hållbart tekniksamhälle vid TEK.
Priset är ett erkännande som årligen delas ut för ett betydande ingenjörs- eller arkitektarbete. Prisets värde är 30 000 euro. TEK beslutade att tilldela prissumman divisionen ABB Marine & Ports, som äger teknologin och som för sin del beslutade att skänka hela summan till John Nurminens Stiftelse för skydd av Östersjön.
Den finländska innovationen sparar bränsle och miljö
ABB har till dags dato sålt över 700 Azipod-enheter för fler än 300 fartyg. Azipod-systemet används i 25 olika fartygstyper runt om i världen, från yachter till enorma kryssningsfartyg. Azipod-systemet används till exempel i Sveaborg II-färjan och i världens största kryssningsfartyg, Royal Caribbeans Wonder of the Seas.
Azipod är ett elektriskt framdrivningssystem, vilket betyder att det producerar dragkraften med el. Fartyg som lämpar sig för elektronisk kraftöverföring (t.ex. kryssningsfartyg) eller som behöver ett stort vridmoment även vid låg roteringhastighet för axel (t.ex. isgående fartyg) har nytta av Azipod-systemet.
- minskar bränsleförbrukningen: till exempel ett kryssningsfartyg med Azipod-propellersystemet förbrukar i genomsnitt ungefär tio procent mindre bränsle än ett fartyg utrustat med en konventionell axellinje och roder,
- minskar utsläppen: enligt ABB:s kalkyler minskar Azipod-systemet sjötrafikens utsläpp med cirka en miljon ton per år jämfört med traditionella framdrivningssystem,
- sparar utrymme inuti fartyget, eftersom den eldrivna motorn är placerad i samband med propellern på skrovets utsida,
- förbättrar bekvämligheten för passagerare: Azipod-systemet reducerar vibrationerna som motorn och dragkraften orsakar i fartygsskrovet så att färden är angenämare för passagerarna,
- hjälper isbrytare att röra sig smidigare, i upp till ett par meter tjock is,
- underlättar fartygets manövrerbarhet: Azipod-enheten roterar 360 grader vilket gör det lättare för fartyget att röra sig i hamnområden och möjliggör att fartyget kan styras under bromsning.
Hur energin produceras för den elektriska framdrivningen spelar ingen roll.
– Bara vi kommer på det bästa sättet att producera grön el, kan den användas i Azipod-propellersystemet, säger teknikdirektör Jukka Varis på ABB Marine & Ports framdrivningsenhet.
Dryga 30 år av ingenjörskunnande
Utvecklingen av Azipod-systemet inleddes i slutet av 1980-talet som ett samarbete mellan den offentliga sektorn, varvet och anordningsleverantören. Sjöfartsverket, Strömberg och Helsingfors varv som ägdes av Wärtsilä Marinindustri började utveckla en allt effektivare och behändigare isbrytare.
Resultatet av pilotprojektet blev en ny eldriven roderpropelleranordning, Azipod. Under pilotprojektet fusionerades Strömberg med ABB 1988. Efter Wärtsilä Marinindustris konkurs 1989 fortsatte Masa-Yards vidareutvecklingen och produktifieringen av propellerprojektet för varvets del.
– Azipod-systemet skapades för ett tydligt behov. Till en början identifierades behovet i isgående fartyg, men senare blev samma krav på smidighet aktuellt också för kryssningsfartyg. Vi kunde tillämpa det kunnande vi fått från isbrytare på kryssningsfartyg, minns Kari Laukia, affärsverksamhetsdirektör ansvarig för anordningar på Aker Arctic. Laukia svarade på 1990-talet för varvets del för den tekniska utvecklingen och planeringen av Azipod-systemet på Masa-Yards och ABB.
Nyckelord
Kontakter
Jussi-Pekka Teini
Teknikens akademiker TEK, Engineering Sustainability
+358 40 705 9755
Ilona Haarlaa
ABB Marine & Ports, Marketing and Communications Manager
+358 50 332 5089
Kari Laukia
Aker Arctic, Director, Equipment Business & Special Projects
+358 40 866 7244
Bilder






Länkar
Om
Tekniikan akateemiset TEK on tekniikan alan yliopistokoulutettujen etu- ja palvelujärjestö. Jäsenet ovat tekniikan, tietojenkäsittelyn, arkkitehtuurin tai luonnontieteiden yliopistotutkinnon suorittaneita ja näiden alojen opiskelijoita. TEK tukee jäseniään työuralla, edistää ammattikunnan osaamista ja yhteisöllisyyttä sekä rakentaa kestävää hyvinvointiyhteiskuntaa. Yli 75 000 jäsenellään TEK on Akavan toiseksi suurin jäsenliitto ja Suomen kahdeksanneksi suurin ammattiliitto.
Följ Tekniikan akateemiset - TEK
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tekniikan akateemiset - TEK
Kutsu: Tule tapaamaan lapsia ja nuoria tiedekilpailuun Otaniemessä28.3.2023 07:03:00 EEST | Kutsu
Pisa-tulosten ja median mukaan Suomen nuorten osaaminen on rapautumassa. Tule nuorten tiedekilpailuun todistamaan, ettei tämä ole koko totuus.
90% feel they can be themselves in the field of technology3.3.2023 08:00:00 EET | Press release
A clear majority are proud of working or studying in the field of technology. A pioneering study by Engineers Finland is the first in Finland to examine the sense of belonging in the field. Approximately 80% of the respondents felt they belong in the field.
Engineers Finland: 90 % kokee, että voi olla oma itsensä tekniikan alalla3.3.2023 08:00:00 EET | Tiedote
Selvä enemmistö on ylpeitä tekniikan alalla työskentelystä tai opiskelusta. Engineers Finlandin uraauurtava tutkimus perehtyi ensimmäisenä Suomessa kuulumisen kokemuksiin tekniikan alalla. Noin 80 % vastaajista koki kuuluvansa alalle.
TEK: Diplomi-insinöörien ostovoima heikkeni – "Ostovoiman säilyttäviin palkankorotuksiin on varaa"18.1.2023 06:30:00 EET | Tiedote
Diplomi-insinöörin mediaanikuukausipalkka nousi viime vuonna 3,7 prosenttia edellisvuodesta 5 420 euroon. Diplomi-insinöörien ostovoima kuitenkin heikkeni, koska samaan aikaan kuluttajahinnat nousivat 8,3 prosenttia. TEKin työmarkkinajohtaja Teemu Hankamäki perää yrityksiltä nyt vastuullisuutta.
Vuoden parhaat insinöörityöt löytyivät Tampereelta ja Turusta25.11.2022 07:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisen insinöörityöpalkinnon voittajia on tänä vuonna poikkeuksellisesti kaksi. Sekä Creanexin että Abacus Diagnostican työryhmä voittaa 30 000 euroa. Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF jakoivat palkinnot eilen Espoon Otaniemessä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum