Kuluttajaliitto

Problem i telefonförsäljning riskerar att förbli utan förbättringar

Jaa
Telefonförsäljning som upplevs störande av konsumenter riskerar att förbli utan reformer, ifall betänkandet av justitieministeriets arbetsgrupp går vidare utan förändringar. Konsumentförbundet varnar om att betänkandet inte innehåller primära åtgärder till att begränsa telefonförsäljning på något sätt. ”Det går emot konsumenternas intressen att inte skärpa regleringen av telefonförsäljning, eftersom majoriteten av konsumenterna upplever telefonförsäljning störande för deras privatliv”, betonar Konsumentförbundets generalsekreterare Juha Beurling-Pomoell.

Konsumentförbundet, som lämnade sin skilda åsikt till arbetsgruppens betänkande, framhäver att tidpunkten för att ingripa i telefonförsäljning som stör konsumenterna är nu. Även Konkurrens- och konsumentverket lämnade sin skilda åsikt till arbetsgruppens betänkande.

”Konsumenternas vilja är tydlig, de vill inte motta säljförsök via telefon”, konstaterar Beurling-Pomoell. Argumentet får stöd av bland annat Konkurrens- och konsumentverkets samt Konsumentförbundets utredningar. Även majoriteten av dem som avgett utlåtanden under remissen som avslutades i slutet av augusti stöder behovet av skärpning.

Resultatet som presenteras i arbetsgruppens betänkande är tydligt emot regeringspropositionen enligt vilken: ”Telefon- och hemförsäljning begränsas och regleras strängare för att skydda konsumenten”. ”Vi ser inte att arbetsgruppen skulle ha presenterat tillräckligt övertygande varför man borde överge regeringspropositionen helt när det gäller telefonförsäljning”, undrar Beurling-Pomoell.

När det gäller telefonförsäljning borde man enligt Konsumentförbundet i första hand ta i bruk den så kallade opt-in-modellen, där telefonförsäljning skulle enligt lagen få riktas enbart till de konsumenter som på förhand gett sitt godkännande.

I andra hand stödjer förbundet alternativet där den nuvarande så kallade opt-out-modellen, det vill säga marknadsföringsförbudsregistret, överlämnas för myndigheternas upprätthållning och därtill utredas ibruktagandet av den så kallade prefixen. Med hjälp av prefixet kan konsumenten identifiera uppringaren som telefonförsäljare redan innan han eller hon svarar på samtalet. Betänkandets sekundära förslag av en skriftlig bekräftelse är en välkommen förbättring till den nuvarande situationen, men enbart det räcker inte. I samband med skriftlig bekräftelse borde man särskilt reglera betänketid, då konsumenten i verklighet skulle kunna överväga erbjudandet och jämföra produkten med andra motsvarande.

”Som representant för konsumenter vädjar vi liksom Folkhälsan, Marthaförbundet och Svenska Pensionärsförbundet i sina utlåtanden till justitieministeriet Anna-Maja Henriksson, för att regleringsförslaget skulle redigeras i tjänstemannaberedningen på ett sätt som betydligt förstärker konsumentperspektivet och är i enlighet med regeringsprogrammet”, konstaterar Konsumentförbundets generalsekreterare Juha Beurling-Pomoell.

Arbetsgruppen som justitieministeriet inrättade har slutfört sitt arbete gällande telefon- och hemförsäljningens förnyelsebehov under sommaren, och remissen om ärendet avslutades i augusti.

Efter detta fortsätter förberedelserna i justitieministeriet och enligt den preliminära tidtabellen skall ärendet presenteras för riksdagen ännu i år.

Mera information: generalsekreterare Juha Beurling-Pomoell, tel. 040 5566 421

Konsumentförbundet har samlat ytterligare information om temat på sin hemsida (på finska): www.kuluttajaliitto.fi/puhelinjakotimyynti

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kuluttajaliitto
Kuluttajaliitto
Ritarikatu 1 B
00170 HELSINKI

info@kuluttajaliitto.fihttps://www.kuluttajaliitto.fi/

Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.

Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto

Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote

Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.

Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye