Kuluttajaliitto

Problem i telefonförsäljning riskerar att förbli utan förbättringar

Jaa
Telefonförsäljning som upplevs störande av konsumenter riskerar att förbli utan reformer, ifall betänkandet av justitieministeriets arbetsgrupp går vidare utan förändringar. Konsumentförbundet varnar om att betänkandet inte innehåller primära åtgärder till att begränsa telefonförsäljning på något sätt. ”Det går emot konsumenternas intressen att inte skärpa regleringen av telefonförsäljning, eftersom majoriteten av konsumenterna upplever telefonförsäljning störande för deras privatliv”, betonar Konsumentförbundets generalsekreterare Juha Beurling-Pomoell.

Konsumentförbundet, som lämnade sin skilda åsikt till arbetsgruppens betänkande, framhäver att tidpunkten för att ingripa i telefonförsäljning som stör konsumenterna är nu. Även Konkurrens- och konsumentverket lämnade sin skilda åsikt till arbetsgruppens betänkande.

”Konsumenternas vilja är tydlig, de vill inte motta säljförsök via telefon”, konstaterar Beurling-Pomoell. Argumentet får stöd av bland annat Konkurrens- och konsumentverkets samt Konsumentförbundets utredningar. Även majoriteten av dem som avgett utlåtanden under remissen som avslutades i slutet av augusti stöder behovet av skärpning.

Resultatet som presenteras i arbetsgruppens betänkande är tydligt emot regeringspropositionen enligt vilken: ”Telefon- och hemförsäljning begränsas och regleras strängare för att skydda konsumenten”. ”Vi ser inte att arbetsgruppen skulle ha presenterat tillräckligt övertygande varför man borde överge regeringspropositionen helt när det gäller telefonförsäljning”, undrar Beurling-Pomoell.

När det gäller telefonförsäljning borde man enligt Konsumentförbundet i första hand ta i bruk den så kallade opt-in-modellen, där telefonförsäljning skulle enligt lagen få riktas enbart till de konsumenter som på förhand gett sitt godkännande.

I andra hand stödjer förbundet alternativet där den nuvarande så kallade opt-out-modellen, det vill säga marknadsföringsförbudsregistret, överlämnas för myndigheternas upprätthållning och därtill utredas ibruktagandet av den så kallade prefixen. Med hjälp av prefixet kan konsumenten identifiera uppringaren som telefonförsäljare redan innan han eller hon svarar på samtalet. Betänkandets sekundära förslag av en skriftlig bekräftelse är en välkommen förbättring till den nuvarande situationen, men enbart det räcker inte. I samband med skriftlig bekräftelse borde man särskilt reglera betänketid, då konsumenten i verklighet skulle kunna överväga erbjudandet och jämföra produkten med andra motsvarande.

”Som representant för konsumenter vädjar vi liksom Folkhälsan, Marthaförbundet och Svenska Pensionärsförbundet i sina utlåtanden till justitieministeriet Anna-Maja Henriksson, för att regleringsförslaget skulle redigeras i tjänstemannaberedningen på ett sätt som betydligt förstärker konsumentperspektivet och är i enlighet med regeringsprogrammet”, konstaterar Konsumentförbundets generalsekreterare Juha Beurling-Pomoell.

Arbetsgruppen som justitieministeriet inrättade har slutfört sitt arbete gällande telefon- och hemförsäljningens förnyelsebehov under sommaren, och remissen om ärendet avslutades i augusti.

Efter detta fortsätter förberedelserna i justitieministeriet och enligt den preliminära tidtabellen skall ärendet presenteras för riksdagen ännu i år.

Mera information: generalsekreterare Juha Beurling-Pomoell, tel. 040 5566 421

Konsumentförbundet har samlat ytterligare information om temat på sin hemsida (på finska): www.kuluttajaliitto.fi/puhelinjakotimyynti

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kuluttajaliitto
Kuluttajaliitto
Ritarikatu 1 B
00170 HELSINKI

info@kuluttajaliitto.fihttps://www.kuluttajaliitto.fi/

Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.

Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto

Pääkaupunkiseudun Kuluttajat: Selvyyttä lippukäytäntöihin ja seniorit paremmin huomioon HSL-alueella26.5.2023 14:37:25 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry ottaa kantaa HSL:n lipputyyppeihin ja palveluiden hinnoitteluun. Yhdistyksen mielestä epäselvä lippujärjestelmä aiheuttaa sekaannusta ja tarjolla olevien lipputyyppien tulkinta on vaikeaselkoista. Lisäksi yhdistys katsoo, että satunnaisesti matkustavien, kuten esimerkiksi ikäihmisten, kertamatkan kallis lipun hinta vähentää halua julkisilla liikkumiseen.

Kuluttajien ylivelkaantumisen hillitseminen vaatii monipuolisia keinoja10.5.2023 15:44:09 EEST | Tiedote

Kuluttajaliiton valtuusto toteaa kannanotossaan, että kuluttajien ylivelkaantumisen ennaltaehkäisyyn tähtäävien toimienpiteiden edistäminen ja jo syntyneiden ongelmien ratkaiseminen ei saa jäädä tulevalla hallituskaudella valtion ylivelkaantumisen hoidon varjoon. Maamme hallituksen ja eduskunnan tulee huolehtia siitä, että kuluttajien talousahdingon syntymistä ennaltaehkäisevät, sekä talousongelmia korjaavat monipuoliset toimenpiteet otetaan osaksi tulevaa hallitusohjelmaa.

Hundar i husbolag – Konsumentförbundets jurist listar de vanligaste problemen som förekommer24.4.2023 09:40:56 EEST | Tiedote

I Finland finns det ungefär 700 000 hundar och under coronatiden så ökade takten av registrering av hundar. Trots att hunden ofta är ägarens bästa vän, är den nödvändigtvis inte alltid grannens bästis, påminner Konsumentförbundet på hunddagen den 24.4. Hunden och i all synnerhet dess skall är en av de främsta orsakerna till spända grannförhållanden. Kristel Pynnönen Andersson som ansvarar för boendefrågor på Konsumentförbundet listade de främsta problemen samt spelreglerna gällande hundar samt boende.

Koira taloyhtiössä – Kuluttajaliiton juristi listaa yleisimmät ongelmatilanteet24.4.2023 09:23:51 EEST | Tiedote

Suomessa on arviolta 700 000 koiraa ja koronavuosien aikana koirien rekisteröintivauhti kiihtyi entisestään. Vaikka koira voikin olla omistajalleen paras mahdollinen kaveri, se ei välttämättä aina ole sitä samaa naapureille. Koirat ja koirien haukunta on yksi yleisimmistä syistä, miksi naapurien kärsivällisyys voi olla koetuksella. Kuluttajaliiton asumisasioista vastaava juristi Kristel Pynnönen Andersson listasi keskeisimmät koiriin ja asumiseen liittyvät pelisäännöt ja tilanteet, joista neuvontapuhelimeen tulee eniten kysymyksiä.

Orpo kysyi – järjestöt vastasivat18.4.2023 13:35:25 EEST | Tiedote

Tuleva hallitus ja eduskunta ovat suurten kysymysten äärellä. Mihin suuntaan Suomi lähtee? Miten yhteiskuntaamme kehitetään? Hallitustunnustelija Petteri Orpo on esittänyt puolueille joukon kysymyksiä kartoittamaan toivottuja suuntaviivoja sekä konkreettisempia toimia. Kolme vahvaa kotitalouksien ja kuluttajien edunvalvontajärjestöä, Marttaliitto, Maa- ja kotitalousnaiset ja Kuluttajaliitto, yhdistivät voimansa ja vastasivat kukin oman toimialueensa ja osaamisensa kannalta olennaisimpiin kysymyksiin. Kokosimme vastaukset yhteen. Katso alta mihin kysymyksiin ja miten järjestöt vastasivat!

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme