Professori: Kaikki mielenterveyden häiriöt eivät tee ihmisestä riskialtista

Mielenterveyteen liittyvät häiriöt ja sairaudet ovat laaja kirjo erilaisia tiloja, joiden niputtaminen samaan kategoriaan ei ole perusteltua. Nykyiset hoitomuodot toimivat suhteellisen hyvin. Ongelma tulee vastaan siinä, että potilasmäärät ovat rajussa kasvussa mutta resurssit ovat pysyneet lähes muuttumattomina jo pari vuosikymmentä.

Integratiivisen neurotieteen ja psykiatrian professori Hasse Karlsson Turun yliopistosta on selvittänyt Finanssiala ry:n (FA) toimeksiannosta sitä, miten mielenterveyden häiriöt poikkeavat toisistaan ja millaista pohjaa se luo vakuutusyhtiöiden vastuunvalintaan.

Kyseessä on tiivis yhteenvetoraportti, jossa käydään läpi erilaisten mielenterveyden häiriöiden hoitomuotojen vaikuttavuutta sekä sitä, miten ne vaikuttavat kuolleisuuteen. Suuri osa mielenterveyden häiriöistä kärsivistä elää tavallista, ei erityisen riskialtista elämää. Mahdolliset ennenaikaiset kuolemat liittyvät enemmänkin sosiaalisiin tekijöihin kuin itse sairauksiin.

Terapia useissa mielenterveyden häiriöissä tehokas hoitomuoto – resurssit riittämättömiä

Psykiatriset sairaudet ovat professori Karlssonin mukaan erittäin yleisiä ja maksavat hoitamattomina yhteiskunnalle paljon.

”Nykyresurssit eivät vastaa tarvetta lainkaan. Jonot psykiatriseen erikoissairaanhoitoon ovat tällä hetkellä kohtuuttoman pitkät. Sairaudet kroonistuvat ennen kuin niiden hoito päästään kunnolla aloittamaan ja tämä tulee kalliiksi”, Karlsson sanoo.

Karlssonin mukaan mitä nopeammin esimerkiksi masennusta päästään hoitamaan, sen parempi on hoitotulos. Vuonna 2016 toteutetussa laajassa psykoterapiatutkimuksessa terapia osoittautui varsin tehokkaaksi. ”Terapialla hoidetuista masennus- ja ahdistuneisuushäiriöistä kärsineistä potilaista kolme neljästä toipui kymmenen vuoden aikana täysin. Lisäksi potilaiden työkyky koheni terapian aikana selvästi. Vastaaviin tuloksiin ei masennuslääkkeillä aina päästä.”

Myös tuoreessa, tänä vuonna julkaistussa Kelan rahoittaman psykoterapiakuntoutuksen vaikuttavuutta selvittäneessä raportissa tulokset ovat samansuuntaisia. Keskeiset löydökset ovat, että psykoterapiaa saaneilla on vertailuryhmään nähden kuusi prosenttiyksikköä korkeampi työllisyysaste, heidän vuositulonsa ovat keskimäärin 2 100 euroa korkeammat ja heillä on kuusi prosenttia matalampi todennäköisyys joutua työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vakuutusala valmis käymään vuoropuhelua

Ymmärrys mielenterveyden ongelmista kasvaa jatkuvasti. Aikaisemmin mielenterveysongelmat johtivat herkästi vakuutushakemuksen hylkäämisen. Nykyisin vakuutus voidaan monessa tapauksessa myöntää rajoitusehdoin sen sijaan, että hakija jäisi kokonaan ilman vakuutusturvaa.

”Alalla seurataan aktiivisesti lääketieteen ja eri sairauksiin liittyvien hoitomuotojen kehitystä, jotta asiakkaille voidaan taata reilu kohtelu. Myös vakuutusten myöntämiseen ja terveysselvityksiin liittyvät prosessit kehittyvät jatkuvasti. Hakemuksia tarkastellaan tapauskohtaisesti eikä esimerkiksi terapiassa käynti ole itsessään syy vakuutuksen epäämiselle”, sanoo FA:n hallituksen puheenjohtaja Juha Koponen.

Koponen painottaa, että vakuutusala haluaa käydä mielenterveysjärjestöjen kanssa rakentavaa vuoropuhelua mielenterveyden vaikutuksista vakuuttamiseen. Myös asiakasviestintää on aina mahdollista kehittää. ”Ihmisten on tärkeää hakeutua hoitoon silloin, kun se on tarpeen. Vakuutusyhtiönkin näkökulmasta hoidossa oleva mielenterveysongelma on pienempi riski kuin hoitamaton sairaus.”

Raportti Finanssiala ry:lle: Psykiatria ja vakuutus – miten mielenterveyden häiriöt poikkeavat toisistaan ja miten ne suhteutuvat vakuutukseen?

Lisätiedot:

Professori Hasse Karlsson, Turun yliopisto
puh. 040 519 5247; hasse.karlsson@utu.fi

Haastattelupyynnöt Juha Koposelle FA:n viestinnän kautta:
Mediapäällikkö Marjo Lapatto, FA, puh. 050 584 7339

Finanssiala odottaa, että hallitus ajaa Basel-neuvotteluissa aktiivisesti Suomen erityispiirteiden huomioon ottamista 13.5.2022 16:26:00 EEST | Tiedote

Suomen on aktiivisesti ajettava suomalaisen pankkijärjestelmän erityispiirteiden huomioon ottamista meneillään olevissa Basel-neuvotteluissa EU:ssa. Finanssiala ry olisi toivonut eduskunnan suurelta valiokunnalta selkeämpää kantaa Basel III -uudistukseen, mutta tänään hyväksytyn lausunnon pohjaltaviesti neuvotteluihin tulee ottaa vakavasti: ”Suuren valiokunnan lausunto sisältää selkeän vaatimuksen ottaa vähäriskisiksi luokiteltavat asunto- ja yritysluotot sekä Suomen erityispiirteet huomioon.Tämän on syytä näkyä aktiivisesti EU-neuvotteluissa”, FA:n johtava lakimies Olli Salmi sanoo. Eduskunnan suuri valiokunta sai perjantaina 13.5.2022 valmiiksi lausuntonsa, joka koskee komission ehdotusta niin kutsuttujen lopullisten Basel III -standardien toimeenpanosta EU:ssa. Suomessa riskitaso on kansainvälisesti vertailtuna matala Pankkien toimintaa sääntelevän Basel III -uudistuksen viimeisen vaiheen tarkoituksena on parantaa pankkien riskilaskentaa nostamatta merkittävästi pääomavaateita. Pääo

Pankkineuvontaa betonibunkkerissa – Ukrainassa pankkipalvelut pelaavat, myös Suomessa varauduttu kriisitilanteisiin12.5.2022 06:30:00 EEST | Tiedote

Ukrainassa toimivista pankeista saatujen tietojen mukaan pankkipalvelut sotatoimialueilla toimivat kohtalaisesti. Sähkö- ja tietoverkot ovat Ukrainassa toimineet olosuhteisiin nähden hyvin. Suomessa pankit ja finanssiviranomaiset ovat jo pitkään varautuneet erilaisiin kriiseihin ja harjoittelevat säännöllisesti. Pankkeihin kohdistuu normaaliaikanakin kyberhyökkäyksiä säännöllisesti, joten järjestelmät on testattu ja viritetty huippuunsa.

Henkivakuutus on tarpeen erityisesti silloin, kun on lapsia ja lainaa – Suomesta ainutlaatuinen tutkimus10.5.2022 09:01:10 EEST | Tiedote

Liian harvalla on henkivakuutus. Tämä käy ilmi Etlan tuoreesta tutkimusraportista, jossa selvitettiin henkivakuutusturvan vajetta Suomessa. Etlan selvityksessä vain noin kymmenellä prosentilla suomalaisista oli vähintään yksi kuoleman varalta otettu henkivakuutus. Huoltajan kuolemasta aiheutuvan henkivakuutusturvan vajeeksi Etla laski keskimäärin 65 000–70 000 euroa henkilöä kohti. Etlan tutkimuksen on rahoittanut Finanssiala ry. Tutkimus on maailman mittakaavassa harvinainen, sillä vastaavalla tavalla aineistoja yhdistäviä tutkimuksia ei juuri ole tehty.

Markkinoilla epävarmuutta ilmassa – rahastoista lunastettiin huhtikuussa 104 miljoonaa euroa9.5.2022 14:12:02 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin huhtikuussa yhteensä 104 miljoonaa euroa. Rahastopääoma pieneni myös markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli huhtikuun lopussa 147 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta 2020 lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Kotitalouksien liiallista velkaantumista on ehkäistävä, mutta oman kodin hankintaa ei pidä vaikeuttaa nyt uudella velkakatolla4.5.2022 15:46:00 EEST | Tiedote

”Suomalainen finanssiala haluaa olla mukana tukemassa kotitalouksien mahdollisuuksia hallita omaa talouttaan paremmin ja siten ehkäistä ylivelkaantumista. On kuitenkin muistettava, että viranomaisilla on jo työkalupakissaan keinoja ylivelkaantumisen hillintään ja uusia on parhaillaan valmisteilla. Niiden päälle ei enää tarvita lisää. Kotitalouksien asunnonhankintaa ei tule vaikeuttaa esimerkiksi tulosidonnaisella velkakatolla, jota Suomen Pankki on ehdottanut”, Finanssiala ry:n (FA:n) johtaja, pääekonomisti Veli-Matti Mattila sanoo. Tuoreen kansalaiskyselyn mukaan maailmanpoliittinen tilanne sekä inflaation kiihtyminen ja korkojen nousu ovat lisänneet varovaisuutta mm. oman asunnon hankintaan. Kyselyn mukaan 45 prosentilla kansalaisista harkinta-aika on pidentynyt tai suunnitelmista on kokonaan luovuttu omien henkilökohtaisten investointien suhteen. Norstat Oy:n Finanssialalle huhtikuussa toteuttamaan kyselyyn vastasi 2 011 henkilöä. ”Nyt erityisesti on pidettävä huolta, että Suomen ta