PRT-Forest jakautuu – Kontiotuotteesta muodostetaan oma konserninsa

PRT-Forest Oy:n yhtiökokous on päättänyt konsernin jakamisesta kahteen osaan. Jakautuminen toteutetaan osittaisjakautumisena siten, että Kontiotuote Oy ja sen ruotsalainen tytäryhtiö Kontio Hus Ab eriytetään erilliseksi konserniksi. Jakautumisen tuloksena syntyvän Kontiotuote-konsernin emoyhtiön omistajakunta on sama kuin PRT-Forestin.

PRT-Forest-konsernissa on kuluneen vuosikymmenen aikana toteutettu useita kannattavuutta parantavia rakenteellisia järjestelyjä. Emoyhtiön rooli on ollut liiketoimintojen strateginen johtaminen. Nykyisin paras strateginen osaaminen on keskittynyt tytäryhtiöihin.

PRT-Forest-konsernin tytäryhtiöistä lähitulevaisuuden merkittävimmät investointi- ja tuotekehityspanostukset toteutetaan Kontiotuotteessa. Yhtiö panostaa voimakkaaseen kasvuun erityisesti muuttovalmiiden hirsikotien segmentissä sekä suurten hirsirakennusten materiaalitoimittajana. Tämän kasvun varmistamiseksi PRT-Forest Oy:n yhtiökokous on päättänyt jakaa konsernin kahteen osaan. Jakautuminen toteutetaan osittaisjakautumisena siten, että Kontiotuote Oy ja sen ruotsalainen tytäryhtiö Kontio Hus Ab eriytetään erilliseksi konserniksi, ja PRT-Forest-konsernin muodostavat jatkossa pientalorakentaja Jukkatalo Oy sekä ikkuna- ja ulko-ovivalmistaja Piklas Oy.

PRT-Forest Oy:n omistajat tulevat omistamaan jakautumisen tuloksena syntyvän Kontiotuote-konsernin emoyhtiön osakkeet samassa suhteessa kuin he omistavat nykyisen PRT-Forest Oy:n osakkeet.

PRT-Forest Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Sydänmetsä pitää jakautumista luontevana askeleena, joka myös mahdollistaa aiempaa paremmin kohdennetut osakeomistukseen perustuvat sitouttamis- ja palkitsemisratkaisut kummassakin konsernissa.

Kontiotuote Oy:n toimitusjohtaja Mika Rytkyn mukaan jakautuminen mahdollistaa erilaisten rahoitusratkaisujen, kuten pääomamarkkinoiden hyödyntämisen Kontiotuotteen kasvun rahoittamiseksi.

Osittaisjakautumisen odotetaan toteutuvan toukokuun 2022 lopussa. Järjestely ei vaikuta kummankaan konsernin henkilökunnan työsuhteisiin.

Lisätietoja antavat:

Mika Rytky, toimitusjohtaja, Kontiotuote Oy
mika.rytky@kontio.fi

Ilkka Sydänmetsä, toimitusjohtaja, PRT-Forest Oy
ilkka.sydanmetsa@prt-forest.fi

Ranuantie 224
93100 Pudasjärvi

Kontion hirsitalojen, huviloiden sekä muiden rakennusten puut kasvavat pohjoisissa metsissä ja ne työstetään Kontion omalla tehtaalla asennusvalmiiksi hirsiksi. Kontio rakentaa muuttovalmiita pientaloja sekä asentaa isoja projektikohteita yhteistyössä ammattitaitoisen kumppaniverkoston kanssa.

Kontio työllistää 250 työntekijää ja sen liikevaihto vuonna 2021 oli 71,5 miljoonaa euroa. Kotimaan myynnin lisäksi vientiä on noin 20 eri maahan, joista tärkeimmät ovat Ruotsi, Ranska ja Norja. www.kontio.fi

PRT-Forest Oy
PRT-Forest on vuonna 1968 toimintansa aloittanut perheomisteinen mekaaniseen puunjalostukseen erikoistunut konserni, jonka toimialoja ovat puu- ja valmistaloteollisuus, hirsitaloteollisuus, ikkuna- ja oviteollisuus sekä sahateollisuus. Emoyhtiö PRT-Forest Oy toimii konsernin hallintoyhtiönä. PRT-Forest Oy:n liikevaihto vuonna 2021 oli 158 miljoonaa euroa. Konserni työllistää yli 560 ihmistä. https://prt-forest.fi/

Kontiotuote-konsernin vuosikatsaus 1.1.–31.12.20221.3.2023 10:15:38 EET | Tiedote