BusinessRakentamoBusinessRakentamoBusinessRakentamo

Psyykkinen osaaminen osaksi lasten ja nuorten valmennustoimintaa –lempeä vaativuus avainasemassa myönteisen kulttuurin luomisessa

Psyykkinen osaaminen ja kannustava lajikulttuuri ovat tärkeä osa nykyaikaista urheiluvalmennusta. Näiden merkitys korostuu entisestään puhuttaessa kasvavista ja kehittyvistä lapsista ja nuorista. Aivotaidot Oy:n yrittäjä, neuropsykologi Nina Uusitalo, on kerryttänyt vankan kokemuksen psyykkisten taitojen valmentajana, kouluttajana ja työnohjaajana, ollen samalla aktiivisesti mukana urheiluseuratoiminnassa vuosien ajan. Omasta kokemustaustasta ja hyvinvoivan mielen merkityksen ymmärtämisestä kumpusikin ajatus aivan uudenlaisen MindMind®-verkkovalmennuksen luomisesta seuroille sekä lasten ja nuorten valmennustoimintaan osallistuville. Uuden valmennuksen tavoitteena on lisätä seuratoimijoiden ymmärrystä aivoista, mielestä ja niiden kehityksestä sekä valjastaa valmennustoiminta entistä enemmän lasten ja nuorten kehitystä tukevaksi voimavaraksi.

Valmentajan psyykkisellä osaamisella on keskeinen rooli lapsen ja nuoren minäkuvan ja itseluottamuksen rakentumiselle. Kuva: Kyösti Majava

Urheiluvalmennuksen tärkeä kasvatuksellinen rooli ja drop out -ilmiön ehkäisy

Valmennuksen kehittäjän neuropsykologi Nina Uusitalon missio on psykologisen osaamisen lisääminen valmennuskulttuurissa koko yhteiskunnan tasolla, erityisesti lasten ja nuorten kohdalla. Urheiluharrastuksen pääasiallinen tavoite on tarjota urheilullisen elämäntavan ja mielekkään tekemisen ohella hyviä eväitä elämää varten – ja osallistua samalla kasvatukseen. Harrastuksilla onkin usein keskeinen rooli lapsen ja nuoren kasvupolulla sekä tärkeä merkitys minäkuvan ja itseluottamuksen rakentumiselle.

”On tärkeää, että nuori kohtaa harrastuksessaan kunnioittavaa kohtelua, eikä suorituksia leimaa pelko virheistä tai valmentajalta saatavista haukuista. Tavoitetila onkin, että valmentaja on aina turvallinen kasvattaja, joka osaa vaatia lempeästi. Myös vanhemmille on tärkeää, että valmentaja on luotettava kasvatuskumppani. Näin voidaan ehkäistä harrastusten drop out -ilmiötä ja kasvattaa hyvinvoivempia ja tasapainoisempia urheilijoita ja kansalaisia”, Uusitalo taustoittaa.

Hyväksyvä ja huomioiva valmennuskulttuuri keskiöön – psykologinen osaaminen urheiluseurojen kilpailuvaltiksi

Yksilöllisyyttä ymmärtävän ja huomioivan valmennuskulttuurin kehittäminen on kasvava kehityssuunta. Monet valmentajat ja seuratoimijat kuitenkin kaipaavat lisää taitoja ja tukea psykologisen puolen kehittämiseen. Tulevaisuudessa panostus psyykkiseen valmennusosaamiseen voikin olla seuroille tärkeä kilpailuvaltti – ja imagotekijä uusia harrastajia houkuteltaessa.

”MindMind®-valmennuksesta on ollut hyötyä valmentajien itsetuntemukseen ja oman valmennusfilosofian löytymiseen. Myös kehitys valmentajien osaamisessa on ollut huima. Valmentajat ymmärtävät paremmin lapsien ajatus-, tunne- ja toimintaketjuja ja osaavat reagoida oikealla tavalla. Tämä näkyy harjoituksissa erityisesti pelaajien keskittymisessä. Myös pukukopissa joukkuehenki on parantunut, koska kaikilla pelaajilla on oma tärkeä rooli joukkueessa”, kuvailee Antti Nevalainen, jääkiekkojoukkue Karhu-Kissojen juniorivalmennuspäällikkö.

Uusitalon tavoitteena onkin juurruttaa MindMind®-valmennus jatkuvaksi osaksi seuratoimintaa, jolloin mielen huomioivaa kulttuuria ylläpidetään ja käyttäjien mukana kehittyvä verkkovalmennus uusitaan säännöllisin väliajoin, aina sen hetkisiin tarpeisiin peilaten.

”Ennen kaikkea yksilölliset piirteet huomioiva valmennustapa ja turvallinen harrastusilmapiiri ovat jokaisen lapsen ja nuoren oikeus – yhtä lailla kuin esimerkiksi aikuisen oikeus työhyvinvointiin”, Uusitalo summaa.

Nina Uusitalo, Aivotaidot-yrittäjä ja valmentaja, neuropsykologian erikoispsykologi (PsL, VET), nina.uusitalo@aivotaidot.fi, p. +358 (0) 40 355 9798

Nina Uusitalo, Aivotaidot-yrittäjä ja valmentaja, neuropsykologian erikoispsykologi (PsL, VET), nina.uusitalo@aivotaidot.fi, p. +358 (0) 40 355 9798

Nina Uusitalo, Aivotaidot Oy, on MindMind® -valmennuskonseptin kehittäjä ja kokenut lasten ja nuorten neuropsykologi. Kuva: Pinja Tuominen,  Pinja’s Photography
Nina Uusitalo, Aivotaidot Oy, on MindMind® -valmennuskonseptin kehittäjä ja kokenut lasten ja nuorten neuropsykologi. Kuva: Pinja Tuominen, Pinja’s Photography
Yksilöllisyyttä ymmärtävän ja huomioivan valmennuskulttuurin kehittäminen on kasvava kehityssuunta. Kuva: Pinja Tuominen,  Pinja’s Photography
Yksilöllisyyttä ymmärtävän ja huomioivan valmennuskulttuurin kehittäminen on kasvava kehityssuunta. Kuva: Pinja Tuominen, Pinja’s Photography

Liity mukaan asiantuntijaksi tai yrittäjäjäseneksi BusinessRakentamon sivuilla.

Katso tulevat verkkokoulutukset ja tapahtumat yrittäjille.

Aivotaidot Oy:n missiona on neuropsykologisen ymmärryksen arkipäiväistäminen ja psyykkisen peruskunnon vahvistaminen. Valmennusten, koulutusten, ja työnohjausten kohderyhmänä on erityisesti lasten ja nuorten kanssa työskentelevät, jotka tartuttavat osaamistaan edelleen toimiessaan merkityksellisessä työssään. MindMind®-tuoteperhe kasvaa vuoden 2022 aikana MindMind®-koulu ja MindMind®-vanhempi verkkovalmennuksilla.

Kotimaanmatkailun ja matkailuautoilun suosio ei osoita laantumisen merkkejä – Zuma Rent ja liikkuva hotellihuone tarjoavat elämyksiä kaikkina vuodenaikoina6.5.2022 07:47:00 EEST | Tiedote

Korona-aika on haastanut matkailualaa, mutta matkailuautoilun kokema muutos on ollut poikkeuksellinen – vapaus, mukavuus ja henkilökontakteja vähentävä matkustamisen muoto on osoittautunut ihanteelliseksi ratkaisuksi monien matkailunnälkään. Vihtiläisen ZUMA Products Oy:n juuret ulottuvat hotellialalle, jossa yrittäjä Tiina-Mari Tuominen on toiminut vuosia hotelli- ja julkistilojen kalustajana. Näistä lähtökohdista virisi idea jalostetummasta matkailuautoilun muodosta – liikkuvasta hotellihuoneesta – jossa asiakkaalle tarjotaan lukuisia mukavuuspalveluita ja sisustus on hiottu hotellihuoneista tutulla tyylisilmällä. Zuma Rentin matkailuauto onkin elämyksellinen tapa ihailla Suomen kauneutta eri vuodenaikoina. Tänä vuonna liikkuva hotellihuone on myös päivitetty entistä suurempaan ja paremmin varusteltuun matkailuautoon.

Arho Foods Oy ostaa luomumehuihin ja -virvoitusjuomiin keskittyneen Raikastamon liiketoiminnan5.5.2022 07:47:00 EEST | Tiedote

Arho Foods Oy:n laadukkaiden suomalaisten elintarvikkeiden perhe kasvaa suosituilla Raikastamo-luomumehuilla ja -virvoitusjuomilla, liiketoiminnan siirryttyä yritykselle 28.4.2022 alkaen Raikastamo Oy:ltä. Raikastamon vuodesta 2009 valmistettuja tuotteita myydään päivittäistavarakaupoissa ja kahviloissa ympäri Suomen, ja juomat tunnetaan paitsi värikkäästä ja persoonallisesta ulkoasustaan myös aitojen makujen vaalimisesta. Raikastamo-tuotemerkin myötä Arho Foods Oy vahvistaa entisestään jalansijaansa suomalaisella elintarvikealalla, jatkaen suositun tuoteperheen kehittämistä edelleen palvelemaan entistä paremmin kuluttajien toiveita.