Psyykkinen osaaminen osaksi lasten ja nuorten valmennustoimintaa –lempeä vaativuus avainasemassa myönteisen kulttuurin luomisessa
Psyykkinen osaaminen ja kannustava lajikulttuuri ovat tärkeä osa nykyaikaista urheiluvalmennusta. Näiden merkitys korostuu entisestään puhuttaessa kasvavista ja kehittyvistä lapsista ja nuorista. Aivotaidot Oy:n yrittäjä, neuropsykologi Nina Uusitalo, on kerryttänyt vankan kokemuksen psyykkisten taitojen valmentajana, kouluttajana ja työnohjaajana, ollen samalla aktiivisesti mukana urheiluseuratoiminnassa vuosien ajan. Omasta kokemustaustasta ja hyvinvoivan mielen merkityksen ymmärtämisestä kumpusikin ajatus aivan uudenlaisen MindMind®-verkkovalmennuksen luomisesta seuroille sekä lasten ja nuorten valmennustoimintaan osallistuville. Uuden valmennuksen tavoitteena on lisätä seuratoimijoiden ymmärrystä aivoista, mielestä ja niiden kehityksestä sekä valjastaa valmennustoiminta entistä enemmän lasten ja nuorten kehitystä tukevaksi voimavaraksi.

Urheiluvalmennuksen tärkeä kasvatuksellinen rooli ja drop out -ilmiön ehkäisy
Valmennuksen kehittäjän neuropsykologi Nina Uusitalon missio on psykologisen osaamisen lisääminen valmennuskulttuurissa koko yhteiskunnan tasolla, erityisesti lasten ja nuorten kohdalla. Urheiluharrastuksen pääasiallinen tavoite on tarjota urheilullisen elämäntavan ja mielekkään tekemisen ohella hyviä eväitä elämää varten – ja osallistua samalla kasvatukseen. Harrastuksilla onkin usein keskeinen rooli lapsen ja nuoren kasvupolulla sekä tärkeä merkitys minäkuvan ja itseluottamuksen rakentumiselle.
”On tärkeää, että nuori kohtaa harrastuksessaan kunnioittavaa kohtelua, eikä suorituksia leimaa pelko virheistä tai valmentajalta saatavista haukuista. Tavoitetila onkin, että valmentaja on aina turvallinen kasvattaja, joka osaa vaatia lempeästi. Myös vanhemmille on tärkeää, että valmentaja on luotettava kasvatuskumppani. Näin voidaan ehkäistä harrastusten drop out -ilmiötä ja kasvattaa hyvinvoivempia ja tasapainoisempia urheilijoita ja kansalaisia”, Uusitalo taustoittaa.
Hyväksyvä ja huomioiva valmennuskulttuuri keskiöön – psykologinen osaaminen urheiluseurojen kilpailuvaltiksi
Yksilöllisyyttä ymmärtävän ja huomioivan valmennuskulttuurin kehittäminen on kasvava kehityssuunta. Monet valmentajat ja seuratoimijat kuitenkin kaipaavat lisää taitoja ja tukea psykologisen puolen kehittämiseen. Tulevaisuudessa panostus psyykkiseen valmennusosaamiseen voikin olla seuroille tärkeä kilpailuvaltti – ja imagotekijä uusia harrastajia houkuteltaessa.
”MindMind®-valmennuksesta on ollut hyötyä valmentajien itsetuntemukseen ja oman valmennusfilosofian löytymiseen. Myös kehitys valmentajien osaamisessa on ollut huima. Valmentajat ymmärtävät paremmin lapsien ajatus-, tunne- ja toimintaketjuja ja osaavat reagoida oikealla tavalla. Tämä näkyy harjoituksissa erityisesti pelaajien keskittymisessä. Myös pukukopissa joukkuehenki on parantunut, koska kaikilla pelaajilla on oma tärkeä rooli joukkueessa”, kuvailee Antti Nevalainen, jääkiekkojoukkue Karhu-Kissojen juniorivalmennuspäällikkö.
Uusitalon tavoitteena onkin juurruttaa MindMind®-valmennus jatkuvaksi osaksi seuratoimintaa, jolloin mielen huomioivaa kulttuuria ylläpidetään ja käyttäjien mukana kehittyvä verkkovalmennus uusitaan säännöllisin väliajoin, aina sen hetkisiin tarpeisiin peilaten.
”Ennen kaikkea yksilölliset piirteet huomioiva valmennustapa ja turvallinen harrastusilmapiiri ovat jokaisen lapsen ja nuoren oikeus – yhtä lailla kuin esimerkiksi aikuisen oikeus työhyvinvointiin”, Uusitalo summaa.
Lisätietoja:
Nina Uusitalo, Aivotaidot-yrittäjä ja valmentaja, neuropsykologian erikoispsykologi (PsL, VET), nina.uusitalo@aivotaidot.fi, p. +358 (0) 40 355 9798
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube-nocookie.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.MindMind® valmentaja -verkkovalmennus, Nina UusitaloSiirry videokanavalle
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Nina Uusitalo, Aivotaidot-yrittäjä ja valmentaja, neuropsykologian erikoispsykologi (PsL, VET), nina.uusitalo@aivotaidot.fi, p. +358 (0) 40 355 9798
Kuvat



Linkit
Tietoja julkaisijasta
Enemmän kuin neuvoja. Ratkaisuja.
BusinessRakentamo on Suomen ketterin ja laadukkain mikroyritysten kehitysyhteisö. Olemme yrittäjän asiantunteva ja palveleva kumppani toiminnan kehittämiseen. Laajan asiantuntijaverkostomme erityisosaamista ovat yrityskehitys, rahoitusneuvonta sekä brändin, viestinnän ja myynnin kehittäminen.
Liity mukaan asiantuntijaksi tai yrittäjäjäseneksi BusinessRakentamon sivuilla.
Katso tulevat verkkokoulutukset ja tapahtumat yrittäjille.
***
Aivotaidot Oy:n missiona on neuropsykologisen ymmärryksen arkipäiväistäminen ja psyykkisen peruskunnon vahvistaminen. Valmennusten, koulutusten, ja työnohjausten kohderyhmänä on erityisesti lasten ja nuorten kanssa työskentelevät, jotka tartuttavat osaamistaan edelleen toimiessaan merkityksellisessä työssään. MindMind®-tuoteperhe kasvaa vuoden 2022 aikana MindMind®-koulu ja MindMind®-vanhempi verkkovalmennuksilla.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta BusinessRakentamo
Turvanasi Oulun ympäristöohjelma 2022-2025: Oululaiset näyttävät esimerkkiä sammutinhuoltoliikkeiden vastuullisuudessa13.5.2022 07:43:00 EEST | Tiedote
Oulun Turvanasi-liike sai ympäristöohjelman, jossa määritellään sen aiheuttamat positiiviset ja negatiiviset vaikutukset ympäristöön sekä tavoitteet ja toimenpiteet toiminnan muuttamiseksi yhä vastuullisemmaksi.
Uusi UltraLeanSales-planner-sovellus tarjoaa käänteentekevää näkemystä B2B-asiakkaiden ostoprosesseista ja valjastaa parviälyn myyntityön tueksi11.5.2022 08:00:00 EEST | Tiedote
UltraLeanBusiness Oy:n yrittäjä, konsultti ja kouluttaja Antti Leijala on kokenut Lean-myynnin asiantuntija. Leijala tietää myös B2B-myyntityön nojaavan vahvasti asiakkaan ostoprosessien ja -kriteerien tuntemiseen. Konsultointikokemus on kuitenkin osoittanut, että useimmat yrittäjät ja myyjät kipuilevat tämän asian kanssa. Myynnin ympärille on luotu paljon työkaluja, mutta ostoprosessien analysointikeinot ovat olleet niukat – perustuen pitkälti myyjän näppituntumaan. Nyt Leijala on kehittänyt innovatiivisen työkalun, jolla myyjä voi systemaattisesti kartuttaa kohderyhmäymmärrystään sekä saada selkeyttä asiakkaiden ostoprosesseihin ja -kriteereihin. Sovelluksen erityispiirteenä on parviälyn hyödyntäminen: myyjän jakaessa kohderyhmätuntemustaan muille, saa hän vastavuoroisesti muiden näkemykset oman myyntityönsä tueksi. Lisäksi kumppaneiden verkosto auttaa kehittämään omaa markkinointia ja myyntiä niin, että se kohdistuu hyvin ostokäyttäytymisen kanssa.
Moottoriurheilulupaus Sami-Matti Trogenilla on näytön paikka Nürburgringin Nordschleifellä10.5.2022 09:59:26 EEST | Tiedote
Menestynyt autourheilun tulevaisuuden lupaus on tosipaikan edessä legendaarisella Nürburgringin Nordschleifenradalla, jota kutsutaan vihreäksi helvetiksi. Kilpailu kestää 24 tuntia, se käydään 26-29.5.2022.
Kotimaanmatkailun ja matkailuautoilun suosio ei osoita laantumisen merkkejä – Zuma Rent ja liikkuva hotellihuone tarjoavat elämyksiä kaikkina vuodenaikoina6.5.2022 07:47:00 EEST | Tiedote
Korona-aika on haastanut matkailualaa, mutta matkailuautoilun kokema muutos on ollut poikkeuksellinen – vapaus, mukavuus ja henkilökontakteja vähentävä matkustamisen muoto on osoittautunut ihanteelliseksi ratkaisuksi monien matkailunnälkään. Vihtiläisen ZUMA Products Oy:n juuret ulottuvat hotellialalle, jossa yrittäjä Tiina-Mari Tuominen on toiminut vuosia hotelli- ja julkistilojen kalustajana. Näistä lähtökohdista virisi idea jalostetummasta matkailuautoilun muodosta – liikkuvasta hotellihuoneesta – jossa asiakkaalle tarjotaan lukuisia mukavuuspalveluita ja sisustus on hiottu hotellihuoneista tutulla tyylisilmällä. Zuma Rentin matkailuauto onkin elämyksellinen tapa ihailla Suomen kauneutta eri vuodenaikoina. Tänä vuonna liikkuva hotellihuone on myös päivitetty entistä suurempaan ja paremmin varusteltuun matkailuautoon.
Arho Foods Oy ostaa luomumehuihin ja -virvoitusjuomiin keskittyneen Raikastamon liiketoiminnan5.5.2022 07:47:00 EEST | Tiedote
Arho Foods Oy:n laadukkaiden suomalaisten elintarvikkeiden perhe kasvaa suosituilla Raikastamo-luomumehuilla ja -virvoitusjuomilla, liiketoiminnan siirryttyä yritykselle 28.4.2022 alkaen Raikastamo Oy:ltä. Raikastamon vuodesta 2009 valmistettuja tuotteita myydään päivittäistavarakaupoissa ja kahviloissa ympäri Suomen, ja juomat tunnetaan paitsi värikkäästä ja persoonallisesta ulkoasustaan myös aitojen makujen vaalimisesta. Raikastamo-tuotemerkin myötä Arho Foods Oy vahvistaa entisestään jalansijaansa suomalaisella elintarvikealalla, jatkaen suositun tuoteperheen kehittämistä edelleen palvelemaan entistä paremmin kuluttajien toiveita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme