Puhelin- ja kotimyyntiin tarvitaan parempi kuluttajansuoja
”Tänään annettu hallituksen esitys sisältää kuluttajan kannalta oikeansuuntaisia toimenpiteitä, muttei ole vielä riittävän kunnianhimoinen”, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.
Puhelinmyyntiin esitetään liitettäväksi pakollinen kirjallisen vahvistuksen vaihe. Kirjallisen vahvistuksen on esitetty koskevan lähes kaikkea puhelinmyyntiä riippumatta myytävästä tuotteesta tai palvelusta.
”On tärkeää, että kun kirjallinen vahvistus otetaan käyttöön, se on mahdollisimman laaja”, Juha Beurling-Pomoell painottaa. ”Esimerkiksi Ruotsissa kirjallinen vahvistus ei käytännössä ole vähentänyt sanomalehtien tilauskantaa”, pääsihteeri toteaa.
Kirjallinen vahvistus tuo mukanaan parannusta nykytilaan, mutta ei vielä estä häiritseviä puheluita. Tästä syystä puhelinmyyntikieltorekisterien toimintaa tulee myös tehostaa. Yhtenä keinona voidaan pitää esimerkiksi kieltorekisterin keskittäminen yhdelle toimijalle, joka olisi viranomainen yksityisten toimijoiden sijaan. ”Kuluttajan tekemästä puhelinmarkkinointikiellon noudattamisesta voitaisiin näin tehdä myyjille pakollista”, Beurling-Pomoell selventää Kuluttajaliiton perusteluja. Lisäksi kiellon noudattamatta jättämiseen voitaisiin yhdistää tehokkaita seuraamuksia.
Lakiesitys on nyt kansanedustajien käsissä. "Kirjallisen vahvistuksen tulisi tulla voimaan mahdollisimman kattavana. Lisäksi on vielä aikaa huomioida kuluttajien tahto ja pohtia keinoja, joilla puhelinmyynnin kieltorekistereistä tehdään toimivampia kuluttajien kannalta”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Beurling-Pomoell kannustaa päättäjiä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Beurling-PomoellpääsihteeriKuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry
Puh:040 5566 421juha.beurling-pomoell@kuluttajaliitto.fiTietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Tapahtumavinkki: Vaasassa asiaa viherpesusta ja mahdollisuus haastatella Kuluttajaliiton pääsihteeriä13.11.2023 12:11:34 EET | Kutsu
Miten oikeasti vastuullisen tuotteen voi tunnistaa perättömien viherväittämien joukosta? Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell puhuu teemasta Vaasan kaupunginkirjastossa tiistaina 21.11. klo 14 alkaen. Tilaisuuden järjestää paikallinen kuluttajayhdistys Merenkurkun Kuluttajat ry yhteistyössä Kuluttajaliiton kanssa.
Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote
Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.
Vesipullojen viherväitteissä parannettavaa – kuluttajajärjestöt tekivät valituksen harhaanjohtavista käytännöistä7.11.2023 15:51:11 EET | Tiedote
Vesipullojen kierrätettävyys- ja kierrätysväitteistä löytyy parannettavaa, selvisi eurooppalaisten kuluttajajärjestöjen yhteisestä selvityksestä. Selvityksen mukaan vesipulloista löytyy harhaanjohtavia väitteitä, jotka ovat EU-lainsäädännön vastaisia. Lue tiedotteesta, mitkä viherväitteet osoittautuivat ongelmallisimmiksi.
Luentokiertue Kainuussa: Tiedätkö oikeutesi potilaana?10.10.2023 08:41:10 EEST | Kutsu
Kuluttajaliitto ja Kainuun Kuluttajat yhteistyökumppaneineen järjestävät tällä viikolla luentokiertueen potilaan oikeuksista Kajaanissa, Paltamossa ja Sotkamossa. Tilaisuuksien yhteydessä median ja yleisön on mahdollista esittää kysymyksiä kouluttajana toimivalle potilaan oikeuksien asiantuntijalle Hanna Manniselle.
Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme