Puutarhatyöt meneillään – hävitä vieraslajikasvit ajoissa

Jättiputket, lupiinit sekä muut vieraslajikasvit on hyvä hävittää ennen siementen kehittymistä. Pienet määrät vieraslajikasveja voi laittaa kiinteistön biojäteastiaan tai viedä HSY:n Sortti-asemille. Suuret määrät pitää viedä Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen.

Kevään koittaessa myös vieraslajikasvit aloittavat kasvunsa. Ne eivät kuulu Suomen luontoon, joten haitallisina ne tulee hävittää puutarhasta ennen siementen kehittymistä. Pienet määrät vieraslajikasveja, kuten jättiputket, jättipalsamit, lupiinit sekä kurttulehtiruusut, voi laittaa kiinteistön biojäteastiaan tai sekajäteastiaan, jos biojätteen keräys puuttuu. Suuremmat kuormat voi tuoda Helsingin seudun ympäristöpalveluiden toimipisteisiin.

Vieraslajikasvien peräkärrykuormat voi viedä Sortti-asemille, mutta ne kannattaa viedä mahdollisuuksien mukaan vasta koronaepidemian jälkeen. Asiakasmäärää rajoitetaan epidemian aikana, joten asemille todennäköisesti syntyy jonoja. Suuret kuorma-autokuormat tulee viedä Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen.

– Sortti-asemillamme otamme vastaan pieniä määriä vieraslajikasveja viiden euron kuormahinnalla. Ne tulee pakata muovipusseihin ja heittää sekajätelavalle. Sieltä ne viedään jätevoimalaan hävitettäväksi. Kurtturuusun voi tuoda risukuorman mukana. Se haketetaan ja käytetään tukiaineena Ämmässuon ekoteollisuuslaitoksessa biojätteen käsittelyssä eikä se käsittelyn jälkeen aiheuta leviämisvaaraa, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen.

Suuremmat määrät, kuten talkoolavat ja kuorma-autokuormat, otetaan vastaan Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa Espoossa. Tuotaessa on mainittava, että kuorma sisältää hävitettäviä vieraskasveja, jotta se osataan ohjata oikeaan paikkaan. Vastaanotto on maksullinen. Tarkemmat tiedot löytyvät HSY:n verkkosivuilta www.hsy.fi/puutarhajäte.

Vieraslajikasvit ovat ihmisen mukana Suomeen kulkeutuneita kasveja, jotka syrjäyttävät alkuperäistä lajistoa. Vieraskasvilajit leviävät tehokkaasti siemenistä ja jotkin myös juurista. Kansallisen vieraslajistrategian tavoitteena on ehkäistä vieraslajien aiheuttamia haittoja ja muun muassa hävittää jättiputket Suomesta.

Näin hävität vieraslajikasvit:

• Keväällä: tarkista ja poista vieraslajikasvit.
  • Kesällä: poista kukintavaiheessa olevat vieraslajikasvit.
  • Syksyllä: poista vieraslajikasvustot + kukat ja siemenet
  • Laita pienet määrät vieraslajikasveja kotien biojäteastiaan.
  • Tuo peräkärrykuormat Sortti-asemille. Sortti-asemien kävijämäärää rajoitetaan koronaepidemian aikana, joten asemille saattaa muodostua jonoja. Tarkista aukioloajat ja muut koronan aiheuttamat muutokset verkkosivuilta www.hsy.fi/sorttiasemat.
  • Vie kuorma-autokuormat Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen.

HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen, puh. 045 139 4035, hanna.tukiainen@hsy.fi.

Vastaanotto Sortti-asemilla: HSY:n toimintovastaava Eetu Keinänen, puh. 050 383 2646, eetu.keinanen@hsy.fi

Puutarhajätteen vastaanotto ja käsittely: www.hsy.fi/puutarhajäte

Typpikuorma ja ravinteiden hyödyntäminen puhuttavat jätevedenpuhdistuksessa28.5.2020 07:58:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n strategisena tavoitteena on jätteiden ja ravinteiden kierrätys- ja hyötykäyttöasteen nostaminen. Tavoitteen saavuttamiseksi tehdään kehittämistyötä erilaisissa hankkeissa niin sisäisesti kuin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Ravinteiden talteenotossa ja nykyistä tehokkaammassa kierrätyksessä on potentiaalia. Jätevesilietteen sisältämä orgaaninen aines, ja mm. lietteeseen sitoutunut fosfori ja osa typestä siirtyy tällä hetkellä erilaisiin multatuotteisiin, joiden kautta ravinteet saadaan hyötykäyttöön ja takaisin kiertoon. Tulevaisuus voi kuitenkin olla ravinteiden erillisessä talteenotossa.

HSY:n hallituksen päätökset 15.5.202015.5.2020 12:15:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030, ohjelmat lähetetään edelleen lausunnoille jäsenkuntiin. Hallitus hyväksyi seuraavat hankesuunnitelmat: - vesihuollon hankekokonaisuuden Kivistö-Koillis-Espoo hankesuunnitelman kaksi osaa, jotka koskevat runkoviemärin rakentamista Vehkalan ja Askiston välillä - Puistolan jätevedenpumppaamon siirron hankesuunnitelma. Hallitus hyväksyi seuraavat hankinnat: - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat valurautaiset vesijohtoputket ja putkiyhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Saint-Gobain Finland (PAM) Oy:ltä ja Ulefos Oy:ltä - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat muoviputket ja muoviputkien yhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Onninen Oy:ltä - vesi- ja viemäriverkon asennus- ja huoltotöihin liittyvät kartoitus- ja mittauspalvelut vuosille 2020 - 2022