Quattro Mikenti Group donerade 50 000 euro till Nationalgalleriets stiftelse

Husteknikkoncernen Quattro Mikenti Group har donerat 50 000 euro till Nationalgalleriets stiftelse. I och med motfinansieringen från staten blir donationen värd 175 000 euro. Donationen stärker det arbete som Ateneum, Kiasmas och Sinebrychoffs konstmuseum samt avdelningen för samlingsförvaltning gör för att stärka den finländska konsten och kulturen och bidra till dess tillväxt och internationalitet.

”Quattro Mikenti Groups gåva är ett starkt växande företags sätt att signalera att det är viktigt att bevara och bygga upp vårt kulturarv,” säger Nationalgalleriets generaldirektör Risto Ruohonen. ”Donationen hjälper Nationalgalleriet och dess tre museer – Ateneum, Kiasma och Sinebrychoffs konstmuseum – att fortsätta att upprätthålla och utöka Finlands viktigaste konstsamling och arbeta vidare med konstforskning och utställningsarbete kring den samlingen.”

Quattro Mikenti Group hör till Finlands största bolag inom husteknikbranschen och är verksam i Finland och Ryssland. ”Vi uppskattar finländsk kultur och det är ett sätt att bygga upp samhället, som ger var och en av oss mycket bland annat i form av utbildning. Det här är vårt sätt att säga tack. Vi vill också uppmuntra andra företag i byggbranschen att vara med och stöda projekt som det här som är viktiga för den nationella identiteten,” säger Quattro Mikenti Groups styrelseordförande Henri Juva.

Nationalgalleriet har samlat in 2 700 000 euro i stiftelsekapital. Målet är att samla in 8 miljoner euro av företag, samfund och privatpersoner före 30.6.2017. Staten bidrar med 2,50 euro för varje donerad euro. Tillsammans med statsstödet innebär det alltså att Quattro Mikenti Groups donation är värd 175 000 euro. Genom att nå insamlingsmålet på 8 miljoner får Nationalgalleriet alltså motfinansiering för 20 miljoner euro.

”Museibesökarnas upplevelser i världens ledande museer skapar en positiv press att se till att våra museers utställningsprogram, publikarbete och evenemangshelheter är på den nivå som finländska och internationella museibesökare förväntar sig. Den avkastning som placeringen av donationsmedlen ger möjliggör sådana satsningar,” berättar insamlingschef Jyri Tawast. Nationalgalleriets styrelse fattar beslut om vad ränteintäkterna från stiftelsekapitalet används till.

Medborgare kan delta i insamlingen genom att ge ett bidrag i samband med att de köper biljett till något av Nationalgalleriets museer, genom att lägga pengar i en insamlingsbössa i något av museerna, genom mobilbidrag eller genom donationer via sajten nationalgalleriet.fi.

Insamlingens webbplats:

www.nationalgalleriet.fi

generaldirektör, Nationalgalleriet

Henri Juva
styrelsens ordförande, Quattro Mikenti Group

Jyri Tawast
insamlingschef, Nationalgalleriet

Nationalgalleriet utgörs av Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Nationalgalleriet ansvarar för statens konstsamlingar. Nationalgalleriets avdelning för samlingsförvaltning upprätthåller samlingarna. Till Nationalgalleriet hör dessutom Statens konstverkskommission och dess samlingar. www.nationalgalleriet.fi