Rahoitusta porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa koskeville tutkimushankkeille (Lappi, Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)

Vuoden 2021 tutkimushankehaussa tuli vireille määräaikaan mennessä yksi hakemus. Lapin ELY-keskuksella on vuosittain käytössä noin 350 000 euroa porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa edistävien tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Hankkeet rahoitetaan maatilatalouden kehittämisrahastosta (Makera).

Rahoitettu tutkimushanke

Luonnonvarakeskus/Lapin yliopiston Arktinen keskus: Poronhoidon varautuminen ja selviytymiskeinot uusiin, äkillisiin ja poikkeuksellisiin olosuhteisiin (POVAUS).

• 1.8.2021 - 31.7.2023
  • Kokonaiskustannusarvio 319 963 euroa
  • Avustus 223 974 euroa
  • Hankkeen tavoitteena on tunnistaa, analysoida ja kehittää porotalouden keinoja varautua sekä sopeutua poikkeuksellisiin olosuhteisiin. Hankkeessa laaditaan yhdessä poronhoitajien ja poronhoidon hallinnon kanssa sopeutumismalleja, hyviä käytäntöjä ja matalan kynnyksen tiedonkeruujärjestelmä, joiden avulla niin paliskunnat kuin viranomaiset pystyvät parantamaan poronhoidon sopeutumista ja varautumista äkillisiin poikkeustilanteisiin. Hankkeen tuloksia voivat hyödyntää poronhoitajat, porotalouden hallinto ja muut porotalouden sidosryhmät. Viranomaisille hanke tuottaa tietoa, jonka pohjalta voidaan kehittää kustannustehokkaita tapoja tukea porotaloutta erilaisissa poikkeuksellisissa olosuhteissa ja arvioida poikkeuksellisten olojen kustannuksia ja muita vaikutuksia porotaloudelle.

Tutkimusrahoitusta voidaan myöntää hankkeisiin, jotka edistävät porotaloutta ja luontaiselinkeinoja sekä koltta-alueen kehittämistoimintaa tai tuottavat tietoa päätöksenteon tueksi. Tutkimusrahoitusta on haettavana vuosittain tammi-maaliskuussa. Haussa on painopisteet, joihin liittyviä hakemuksia haetaan ensisijaisesti rahoitettavaksi.

Vuoden 2021 haun painopisteinä olivat 1) Poronhoidon sopeutumiskeinot ja hyvät käytännöt sekä varautuminen talven 2019–2020 kaltaisiin poikkeuksellisiin sääoloihin ja muihin vastaaviin poikkeustilanteisiin (koronapandemia,eläintaudit). Tutkimuksessa tulisi tarkastella taloudellisia, hallinnollisia, sosiaalisia ja lainsäädännöllisiä vaikutuksia. Tutkimuksen tulisi tarkastella äkillisten muutosten ja poikkeustilanteiden vaikutuksia laajemmin elinkeinon tilanteeseen kartoittamalla haasteita/ongelmia ja hyviä käytäntöjä sopeutumisessa mahdollisesti vertaillen Norjan ja Ruotsin toimintamalleihin2) Kolttakulttuurin kehittäminen ja säilyttäminen - olemassa olevan tutkimustiedon koonti ja hyödyntäminen.

ylitarkastaja Inka Ahonen 0295 037 096

ryhmäpäällikkö Anne Ristioja 0295 037 118

etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Det kompletterade MKB-beskrivningsunderlaget för den snabba tågförbindelsen Helsingfors–Åbo är framlagt (Nyland och Egentliga Finland)3.8.2021 11:01:41 EEST | Tiedote

Kompletteringen till miljökonsekvensbeskrivningen för den snabba tågförbindelsen Helsingfors–Åbo, dvs. till MKB-beskrivningen) med bilagor, Naturabedömningarna och det ursprungliga MKB-beskrivningsunderlaget är framlagda och tillgängliga under perioden 3.8.2021–3.10.2021 på adressen www.miljo.fi/helsingforsabotagforbindelseMKB. Handlingarna är dessutom framlagda och tillgängliga som tryckta versioner i områdets kommuner. De skriftliga utlåtandena och åsikterna ska lämnas till NTM-centralen i Nyland senast 3.10.2021. Anteckna UUDELY/13887/2018 som hänvisning. Utöver detta kan instanser som förvaltar Natura 2000-skyddsområden ge utlåtanden om Naturabedömningarna (anteckna den kompletterande uppgiften "Natura" i hänvisningen). I projektet för en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo ingår en ny dubbelspårig direktbana mellan Esbo och Salo (längd 95 kilometer) och byggandet av dubbelspår längs med den nuvarande banan mellan Salo och Kuppis (längd 55 kilometer). I projektet ingår

Helsinki-Turku nopean junayhteyden täydennetty YVA-selostusaineisto nähtävillä (Uusimaa ja Varsinais-Suomi)3.8.2021 10:59:53 EEST | Tiedote

Helsinki-Turku nopean junayhteyden ympäristövaikutusten arviointiselostuksen eli YVA-selostuksen täydennys liitteineen, Natura-arvioinnit sekä alkuperäinen YVA-selostusaineisto ovat nähtävillä 3.8.2021–3.10.2021 välisen ajan osoitteessa www.ymparisto.fi/helsinkiturkujunayhteysYVA. Aineisto on lisäksi nähtävillä painettuna versiona alueen kunnissa. Kirjalliset lausunnot ja mielipiteet tulee toimittaa Uudenmaan ELY-keskukseen viimeistään 3.10.2021. Viitteeksi UUDELY/13887/2018. Tämän lisäksi Natura 2000 -suojelualueiden haltijat voivat esittää lausuntonsa tehdyistä Natura-arvioinneista (viitteeseen lisätieto "Natura"). Helsinki–Turku nopea junayhteys -hankkeeseen sisältyy uusi kaksiraiteinen oikorata välille Espoo–Salo (pituus 95 kilometriä) ja kaksoisraiteen rakentaminen nykyisen raiteen viereen välille Salo–Kupittaa (pituus 55 kilometriä). Lisäksi hankkeeseen sisältyvät Hajalan, Kriivarin, Toikkalan ja Piikkiön rataoikaisut välillä Salo-Kupittaa sekä Turun ratapihan parantamistoimet. H

Mynäjoen valuma-alueella aloitetaan vesiensuojelutoimenpiteiden yleissuunnittelu (Varsinais-Suomi, Satakunta)29.7.2021 13:20:11 EEST | Tiedote

Lounais-Suomen vesiensuojeluyhdistys ry laatii Mynäjoen vesistöalueelle vesiensuojelutoimenpiteiden yleissuunnitelman Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toimeksiannosta. Mynäjoen valuma-alue valikoitui kohdealueeksi, sillä siellä ei ole tehty kokonaisvaltaista koko valuma-aluetta kattavaa suunnittelua ja sekä Mynäjoen että Mynälahden vesien tila kaipaavat tilannetta kohentavia toimenpiteitä. Mynäjoen valuma-alue on suurimmaksi osaksi Mynämäen kunnan alueella, mutta osia siitä on Maskun, Nousiaisten ja Pöytyän kunnissa.