Raide-Jokerin varikkosuunnittelu etenee yhden varikon mallilla — varikko suunnitellaan rakennettavaksi Roihupeltoon
Raide-Jokerin hankesuunnitelmassa varauduttiin kahden varikon malliin, jossa päävarikko olisi Roihupellossa ja sivuvarikko Espoon Laajalahdessa. Varikoita ei kuitenkaan sisällytetty kesällä 2016 Raide-Jokerista tehtyyn hankepäätökseen vaan päätös varikoista edellytti jatkovalmistelua. Raide-Jokeri-projektin tekemän selvityksen perusteella Laajalahden varikkoa ei nyt toteuteta, sillä yhden varikon malli on tässä vaiheessa tarkoituksenmukaisempi. Asemakaavassa on kuitenkin varaus Laajalahden varikolle siltä varalta, että tulevaisuudessa tarvitaan lisäkalustoa matkustajamäärän kasvun vuoksi.
Raide-Jokerin varikon kehitysvaihe on juuri käynnistynyt. Kehitysvaiheessa jatketaan varikon suunnittelua ja selvitetään tavoitekustannushinta, jonka jälkeen varikkoa koskeva hankepäätös voidaan tehdä tavoitekustannuksen mukaisilla tiedoilla.
Hankepäätös on tarkoitus saada HKL:n johtokuntaan syyskuussa, jonka jälkeen asia etenee valtuustokäsittelyyn. Koska varikko on suunnitteilla ainoastaan Helsinkiin, tehdään hankepäätös Helsingin valtuustossa.
Kalustohankinnan ja rataprojektin aikatauluja sovitettiin yhteen
Varikkoratkaisun lisäksi johtoryhmä käsitteli Raide-Jokerin rakentamisen ja kalustohankinnan yhteensovittamista. Helsingin ja Espoon valtuustojen hyväksymässä hankepäätöksessä arvioidaan Raide-Jokerin operoinnin alkamisen alustavaksi ajankohdaksi elokuu 2021.
Raide-Jokeri-kaluston hankintasopimuksessa on sovittu, että liikennöinnin aloitusajankohta on ilmoitettava kalustotoimittajalle 42 kuukautta ennen liikennöinnin aloittamista. Liikennöinnin aloittaminen elokuussa 2021 edellyttäisi liikennöinnin aloitusajankohdan ilmoittamista kalustotoimittajalle jo tammikuussa 2018.
Raide-Jokerin rakentamisprojektissa on parhaillaan käynnissä vuoden 2019 tammikuun loppuun asti kestävä kehitysvaihe. Kehitysvaiheen aikana suunnitellaan projektin toteutus ja toteutuksen vaiheistus, jonka perusteella liikennöinnin aloitusajankohta selviää. On kuitenkin selvää, että liikenteen käynnistys elokuussa 2021 ei projektin laadukkaan toteutuksen näkökulmasta ole mahdollista.
Johtoryhmän kokousmuistiot julkaistaan niiden hyväksymisen jälkeen. Edellisen kokouksen muistiot hyväksytään seuraavassa kokouksessa. Seuraava tilaajan johtoryhmän kokous on 16.2.2018.
Yhteyshenkilöt
Juha Saarikoski, tilaajan projektijohtaja, p. 040 336 0117, juha.saarikoski@hel.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 55250
00099 Helsingin kaupunki
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja matkustusmukavuutta. Se tuo myös mahdollisuuksia rakentaa uusia asuntoja nopean raideyhteyden varteen. Linja tulee korvamaan nykyisen runkobussilinjan, 550:n, joka on Helsingin seudun vilkkaimmin liikennöity bussilinja.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Raitioliikenne käynnistynyt osittain23.4.2024 16:04:14 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on saanut palautettua raitio- ja pikaraitioliikennettä asteittain, mutta häiriöitä voi vielä ainakin tiistaipäivän aikana esiintyä. Kello kolmen jälkeen iltapäivällä liikenteessä oli noin puolet normaalista vaunumäärästä, ja vuoroja lisätään iltapäivän ja illan aikana.
Raitiovaunuliikenne pyritään käynnistämään mahdollisimman pian23.4.2024 10:52:40 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy joutui tiistaina pysäyttämään koko raitio- ja pikaraitioliikenteen vaikeiden sääolosuhteiden vuoksi. Häiriö johtuu siitä, että ajolangat ovat jäätyneet jäätävän sateen takia. Ajolanka on radan yläpuolella kulkeva virtajohto, josta raitiovaunu saa sähköä. Ongelmia on myös vaihteissa, jotka ovat tukkeutuneet lumesta ja jäästä.
Kaupunkiliikenne lisää rasvausta pikaratikan reitin varrelle11.4.2024 09:27:57 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova. Koettuun meluongelmaan tullaan puuttumaan ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.
Kaupunkiliikenne Oy:n vuosi 2023: Pikaratikka aloitti joukkoliikenteen uuden aikakauden10.4.2024 14:15:41 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n päätavoite vuonna 2023 oli liikennöinnin aloittaminen lokakuussa uudella pikaratikkalinjalla 15. Hanke valmistui yli puoli vuotta etuajassa ja alitti sille budjetoidut kustannukset.
Kontulan metroaseman peruskorjauksella parannetaan aseman käytettävyyttä ja viihtyisyyttä9.4.2024 15:02:32 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy aloittaa Kontulan metroaseman laituritason perusparannushankkeen tänä keväänä. Parannushankkeen tuloksena matkustajien liikkuminen asemalla helpottuu ja aseman viihtyisyys lisääntyy. Työt alkavat valmistelevilla töillä toukokuun puolivälissä. Tänä kesänä toteutettavat työt sijoittuvat suurelta osin aseman laiturialueelle, jonka vuoksi metroliikenne Kontulassa joudutaan keskeyttämään keskikesällä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme