”Raskasta, mutta opettavaa” – Etäkoulun arki vei kouluhenkilökunnan voimavaroja
Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa selvitettiin koulujen henkilökunnan huolia oppilaiden hyvinvoinnista kevään etäkoulun aikana. Oppilaiden oppimisvaikeudet, yksinäisyys ja uupumus huolestuttivat henkilökuntaa etäopetuksen aikana enemmän kuin ennen etäopetukseen siirtymistä. Tutkimuksen mukaan suurena huolenaiheena oli myös kotien erilaiset mahdollisuudet tukea oppilaita.
Samaan aikaan etäkoulun arki toi helpotusta joihinkin henkilökunnan huolenaiheisiin. Oppilaiden työskentelyyn liittyvät huolet kuten levottomuus, häiriökäyttäytyminen, kiusaaminen ja riidat olivat etäkoulun aikana vähäisempiä kuin tavallisessa kouluarjessa. Tutkijoiden yllätykseksi myös elämänhallintaan, mielenterveyteen ja digitaalisten laitteiden liialliseen käyttöön liittyvät huolet olivat keskimäärin vähäisempiä kuin alkuvuonna.
– Tiettyjen huolenaiheiden vähäisyys alkuvuoteen verrattuna oli mielenkiintoinen tulos ja herätti pohdintaa siitä, kuinka hyvin henkilökunta pystyy tunnistamaan hyvinvoinnin ongelmat etäkoulussa, hankkeen vastuullinen tutkija Miia Sainio toteaa.
Ammattiryhmien yhteistyössä parantamisen varaa
Tutkimuksen mukaan osa koulujen henkilökunnasta koki haasteita arvioida oppilaiden tarvitsemaa tukea. Osaa oppilaista oli myös vaikea tavoittaa etäyhteyksin.
Apuna oppilaiden tavoittamisessa hyödynnettiin moniammatillista yhteistyötä ja esimerkiksi ”tsemppariohjaajatoimintaa” kehuttiin kouluissa. Toisinaan tiedonkulku eri toimijoiden välillä oli takkuavaa, ja tutkijat löysivätkin selkeitä kehittämiskohteita moniammatillisen yhteistyön hyödyntämiseksi.
– Selvästi oppilashuollon ja koulun moniammatillisen yhteistyön muokkaaminen etäkouluun sopivaksi on tärkeä kehittämisen kohde. Nyt opittuja käytänteitä kannattaa jakaa ja hyödyntää, pohtii hankkeen toinen vastuullinen tutkija Pilvi Hämeenaho.
Uuden oppimisen ja kehittymisen ajanjakso
Tutkimuksen mukaan kevään etäajanjakso koettiin raskaana, mutta myös uuden oppimisen aikana. Etenkin digitaalisten taitojen kehittyminen sekä henkilökunnan että oppilaiden kannalta nostettiin odotetusti myönteisenä asiana esille. Vuorovaikutuksen laatu ja onnistuminen jakoivat mielipiteitä
– Aineistosta välittyi, että etäkoulu saadaan toimimaan, jos siihen panostetaan. Henkilökunta tarvitsee kuitenkin tukea verkkovuorovaikutuksen edistämiseen, erityisesti oppilaiden aktivoinnin ja tiedonkulun osalta työyhteisössä, sekä erilaisten työskentelytapojen käyttämiseen opetuksessa, Sainio toteaa.
Etäopetus ei sovellu kaikille
Koulun henkilökunnan näkökulmasta oppilaat kehittyivät myönteisellä tavalla itsenäisemmiksi ja ottivat enemmän vastuuta omasta oppimisestaan etäkoulun aikana. Joidenkin oppilaiden osalta luokkatilanteisiin liittyvän sosiaalisen paineen väistyminen toi helpotusta ja kotona oli parempi työrauha, kuten eräs aineenopettaja huomautti: ”keskittymisen merkitys oli monelle ahaa-elämys”.
Myönteisistä näkökulmista tuntui kuitenkin aina löytyvän varjopuoli: osalle oppilaista itsenäinen työskentely ei sopinut lainkaan, kaikkiin koteihin ei saatu toimivaa yhteyttä ja kotien työrauha vaihteli suuresti.
– Tuloksia pohdittaessa erityinen huoli heräsi oppilaista, joilla on oppimisvaikeuksia tai toiminnanohjauksen vaikeuksia, ja jotka tarvitsevat päivittäistä yksilöllisesti kohdennettua erityisopetuksellista tukea – harvalla kodilla on tähän mahdollisuuksia, pohtii työryhmässä toimiva psykologian yliopistonlehtori Tuija Aro.
Jyväskylän yliopiston tutkijatohtoreiden Miia Sainion ja Pilvi Hämeenahon tutkimushankkeessa ”Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön” selvitetään terveen ja kannustavan kouluyhteisön tunnusmerkkejä. Kyselyn aineisto koostui keskisuomalaisten koulujen henkilökunnan vastauksista toukokuussa 2020 toteutettuun poikkeusolokyselyyn, johon vastasi 270 henkilökunnan jäsentä 22 koulusta. Vertailuaineistona käytettiin tammikuussa 2020 toteutettua hyvinvointityön kyselyvastauksia (437 vastaajaa, 48 koulua). COVID-19 poikkeusolon tutkimusta rahoitti Haukkalan säätiö.
Tutkimusartikkeli ja webinaari:
Sainio, M., Nurminen, T., Hämeenaho, P., Torppa, M., Poikkeus, A.-M., & Aro, T. (2020). Koulujen henkilökunnan kokemukset oppilaiden hyvinvoinnista COVID-19 etäkouluaikana: ”Osa puhkesi kukkaan. Muutamat pitivät rimaa alhaalla”. NMI-Bulletin, 30(3), 12–32.
Psykologian yliopistonlehtori Tuija Aron tutkimuspuheenvuoro Haukkalan säätiön asiantuntijafoorumissa ke 2.12. klo 14.50 alkaen. Foorumi käsittelee korona-ajan koteja lapsen kannalta. Tutustu webinaarin ohjelmaan täältä.
Median edustajat ovat tervetulleita kuulolle, ilmoittaudu tästä saadaksesi Zoom-linkki.
Lisätietoja:
Tutkijatohtori Miia Sainio, miia.p.sainio@jyu.fi, 040 6289272
Tutkijatohtori Pilvi Hämeenaho, pilvi.e.hameenaho@jyu.fi, 040 4807732
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liisa Harjulaviestintäpäällikkö
Puh:040 805 4403viestinta@jyu.fiTietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Yhteistyöllä lisää liikettä - Keski-Suomen kunnat ja tutkijat kehittivät liikkumisohjelmia yhteistyössä4.12.2025 14:59:46 EET | Tiedote
Keski-Suomen kunnat ja liikuntatieteellisen tiedekunnan tutkijat ovat yhdessä kehittäneet liikkumisohjelmia ja kokeiluja, joilla edistetään kuntalaisten liikkumista. LIIKE-hankkeen loppuseminaarissa 2.12. koottiin yhteen tuloksia ja julkaistiin työkirja, joka tukee kuntia liikkumisohjelmien kehittämistyössä jatkossa.
Väitös: Avain onnistuneeseen draamatyöskentelyyn on oppilasta arvostavassa kohtaamisessa4.12.2025 07:58:00 EET | Tiedote
Draamakasvatuksella on tutkitusti osoitettu olevan lukuisia hyötyjä oppimiselle ja oppilaan kasvulle. FM Enni Junttila perehtyi väitöstutkimuksessaan siihen, miten näitä hyötyjä saavutetaan ja mikä on opettajan rooli niiden saavuttamisessa.
Charlotte Maddinson tuo suomalaista osaamista Euroopan komission Nature Credits tiekartan työryhmään4.12.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston väitöskirjatutkija Charlotte Maddinson on valittu yhdeksi Euroopan unionin 140 asiantuntijasta, jotka osallistuvat Euroopan komission Nature Credits -työryhmään. Työryhmän tehtävänä on kehittää luontoarvomarkkinoita ja edistää kestävää ja kilpailukykyistä taloutta, joka on sopusoinnussa luonnon kanssa.
Onko kevyempi aina kovempi? - Kehonkoostumuksen yhteydet huippukestävyysurheilijoiden suorituskykyyn4.12.2025 06:30:00 EET | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan rasvaprosentin pieneneminen voi parantaa suorituskykyä kestävyysjuoksussa ja maastohiihdossa. Naisurheilijoilla tehokkaampi tapa kehonkoostumuksen optimointiin on kuitenkin painonpudotuksen sijaan rasvakudoksen muuttaminen lihaskudokseksi. Tutkija ja hiihtäjä Oona Kettunen korostaa, että painon ja kehonkoostumuksen optimointiin liittyvien riskien vuoksi niitä tulee harjoittaa vasta huippu-urheiluvaiheessa aikuisiässä.
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun uusi yrittäjyyden professori Mikko Rönkkö haluaa panostaa opetuksen laatuun ja tekoälyn hyödyntämiseen opetuksessa ja tutkimuksessa3.12.2025 13:15:24 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa syyskuussa yrittäjyyden professorina aloittanut Mikko Rönkkö haluaa haastaa itsensä opettajana ja opettamisen kehittämisessä. Tutkimuksen puolella hän on keskittynyt määrälliseen yrittäjyystutkimukseen. Tekoälyä monipuolisesti opetuksessaan ja tutkimuksessaan hyödyntävällä Rönköllä on myös vankkaa kokemusta yrittäjyydestä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
