Riihimäen K-Supermarket Kumelan Rinki-ekopiste poistetaan käytöstä väliaikaisesti

Riihimäellä K-Supermarket Kumelan yhteydessä oleva Rinki-ekopiste poistetaan väliaikaisesti käytöstä kaupan pihan asfalttitöiden vuoksi. Lähin korvaava ekopiste löytyy K-Market Otson yhteydestä.

Riihimäen K-Supermarket Kumelan yhteydessä, osoitteessa Kirjauksentie 4, sijaitseva Rinki-ekopiste suljetaan väliaikaisesti pihan asfalttitöiden vuoksi. Piste poistetaan käytöstä maanantaina 1. elokuuta ja avataan jälleen viikolla 34.

Lähin korvaava Rinki-ekopiste löytyy K-Market Otson yhteydestä, osoitteesta Kontiontie 34. Kyseisellä Rinki-ekopisteellä kerätään muovi-, kartonki-, lasi- ja metallipakkauksia sekä kodin pienmetallia. Lisäksi Ringin kumppanit keräävät pisteellä paperia ja vaatteita.

Kaikkien Rinki-ekopisteiden sijainnit voi tarkistaa Ringin karttahausta osoitteessa rinkiin.fi/rinki-ekopisteet.

Kotitaloudet voivat tuoda Rinki-ekopisteeseen maksutta Ringin valtakunnallisten ohjeiden mukaan lajiteltua pakkausjätettä. Ohjeet on julkaistu osoitteessa Rinkiin.fi/lajitteluohjeet. Ne ovat myös keräyssäiliöihin kiinnitetyissä tarroissa.

Vaaralliset aineet tai niiden jäämiä sisältävät pakkaukset (esim. öljykanisterit) eivät kuulu pakkausjätteen keräykseen. Samoin muut kuin pakkausjätteet, kuten huonekalut, on vietävä kunnan ohjeistamaan paikkaan.

Pakkaukset on hyvä litistää mahdollisuuksien mukaan. Esimerkiksi pahvilaatikot vievät paljon tilaa keräyssäiliössä, jos niitä ei litistetä. Silloin myös keräyssäiliöt täyttyvät hyvin nopeasti. Mitä tiiviimmin pakkaukset ovat säiliössä, sitä enemmän niitä sinne mahtuu. Näin voidaan kuljettaa enemmän pakkauksia kerralla, eikä kuljeteta ”ilmaa”. Kuljetuksia myös tarvitaan harvemmin, mikä on ympäristölle hyvä asia.

Roskaaminen vähentää kaikkien viihtyvyyttä ja asiattomien sotkujen siivoaminen on myös kallista. Paikallisten asukkaiden palaute pisteiden toiminnasta on tärkeää Ringille, jotta pisteet pysyvät siisteinä.

Ilmoitathan heti, jos pakkausjätteen keräyssäiliö on täynnä. Ethän jätä jätteitä maahan, sillä muut pisteellä kävijät seuraavat esimerkkiäsi ja alue roskaantuu nopeasti.

Palautetta voi antaa Ringin maksuttomaan asiakaspalveluun numeroon 0800 133 888 (ark. 7–21 ja la 9–18) ja sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@rinkiin.fi. Palautetta voi antaa myös verkossa osoitteessa Rinkiin.fi/ekopistepalaute.

Sopimusasiamies Taneli Lumiaro
puh. 045 663 4343, taneli.lumiaro@rinkiin.fi

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy on voittoa tavoittelematon, Suomen teollisuuden ja kaupan vuonna 1997 perustama ja omistama palveluyhtiö. Yrityksille tuotamme tehokkaita ja kestäviä ratkaisuja pakkausten tuottajavastuun toteutukseen. Yli 4 600 pakkausten tuottajavastuullista yritystä hoitaa velvoitteensa kuulumalla Rinkiin. Kuluttajille tarjoamme valtakunnallisen Rinki-ekopisteverkoston, jonne kuluttajat voivat tuoda maksutta käytetyt pakkauksensa kierrätettäviksi. Yli 1 850 ekopisteessä ympäri Suomen kerätään kartonki- ja lasipakkauksia sekä metallia ja yli 700 ekopisteessä kerätään lisäksi muovipakkauksia. www.rinkiin.fi

Suomen innokkaimmat kierrättäjät löytyvät Lapista, Varsinais-Suomesta ja pääkaupunkiseudulta – Laiskimmin lajitellaan Keski-Suomessa19.7.2022 07:48:00 EEST | Tiedote

Pakkausjätteen lajitteluaktiivisuudessa on isot erot eri puolilla Suomea. Ykköstilan vievät Pelkosenniemi ja Kolari, toisena Raisio ja pronssille yltävät Kauniainen ja Hämeen Riihimäki. Pakkausjätteen keräysmäärät ovat kasvaneet viime vuosina merkittävästi. Kulutustottumusten muutokset näkyvät suoraan ekopisteillä.