Robottiavusteiset leikkaukset otettu käyttöön HUSin lapsipotilaille

Uuden lastensairaalan viidelle lapsipotilaalle on tehty onnistuneesti robottiavusteinen leikkaus. Uusi leikkaustekniikka edistää leikkauksesta toipumista. Robottiavusteisia leikkauksia tullaan tekemään lapsille vuosittain toistakymmentä.

Kesän aikana tehdyissä lasten robottiavusteisissa leikkauksissa on korjattu munuaisaltaan ja virtsanjohtimen välisiä ahtaumia sekä poistettu perna ja sappirakko. Lastenkirurgien tekemät leikkaukset suoritettiin Meilahden sairaalassa, jossa on leikkaukseen tarvittava laitteisto. Lasten osastohoito tapahtui Uudessa lastensairaalassa.

Lapset toipuvat nopeasti

”Perinteiseen avokirurgiaan verrattuna robottikirurgia mahdollistaa pienemmät ihoavaukset, paremmat työskentelyolosuhteet, vähäisemmän leikkauksen jälkeisen kivun sekä nopeamman toipumisen”, kertoo lastenurologi Niklas Pakkasjärvi.

Robottiavusteisen leikkauksen hyötynä on lisäksi paremmat mahdollisuudet tarkkaa ompelua vaativaan kirurgiaan verrattuna perinteiseen laparoskooppiseen eli tähystämällä tehtävään leikkaukseen. Toimenpiteitä tullaan tekemään lapsipotilaille vuodessa toistakymmentä.

Ensimmäiset uudella tekniikalla tehdyt leikkaukset olivat tyypillisiä lastenurologisia ja gastrokirurgisia toimenpiteitä.

”Robottiavusteisesti leikatut lapsipotilaat toipuivat nopeasti ja kotiutuivat hyväkuntoisina. Jatkossa voidaan tehdä myös muita robottiavusteisia leikkauksia lapsipotilaille”, toteaa Pakkasjärvi.

Kokeneet lastenkirurgit koulutettiin kevään aikana

HUSissa robottiavusteinen kirurgia on ollut käytössä jo vuosia etenkin aikuisurologian puolella. Syksyllä 2018 käynnistettiin selvitystyö robottiavusteisen kirurgian saamiseksi myös lasten urologisiin ja gastrokirurgisiin leikkauksiin. Kevään 2019 aikana koulutettiin ensimmäiset lastenkirurgit.

”Robottiavusteisen kirurgian oppimispolku käsittää harjoittelua tietokonemalleilla, koemalleilla sekä lukuisten leikkausten seuraamista ja leikkauksissa avustamista ennen varsinaisena pääkirurgina toimimista”, Pakkasjärvi sanoo.

Robottiavusteisen leikkauskoulutuksen saaneilla kirurgeilla on pitkä kokemus perinteisistä avoleikkauksista.

Yhteyshenkilöt

HUS Uusi lastensairaala, lastenurologi Niklas Pakkasjärvi, p. 050 427 2982 , niklas.pakkasjarvi@hus.fi

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa yli puoli miljoonaa potilasta. HUSissa työskentelee 25 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

Ostopalvelupsykoterapiaan jatkossa helpommin palvelusetelin avulla23.8.2019 10:44:21 EESTTiedote

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS), Helsingin kaupunki, Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä (PHHYKY), Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä (Kymsote), Etelä-Karjalan sairaanhoitopiiri (EKSOTE) ja Keski-Suomen sairaanhoitopiiri valmistelevat yhdessä palvelusetelimenettelyn käyttöönottoa ostopalvelupsykoterapioiden hankinnassa. Palvelusetelin käyttöönotolla pyritään helpottamaan ulkoiseen psykoterapiaan hakeutumista.

Juha Tiuraniemi HUS-Kiinteistöjen johtoon12.8.2019 14:24:39 EESTTiedote

HUS-Kiinteistöjen uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu Juha Tiuraniemi. Toimitusjohtajan paikka tuli avoimeksi, koska nykyinen toimitusjohtaja Mikko Salla siirtyy toisiin tehtäviin. Tiuraniemi aloittaa työnsä HUS-Kiinteistöissä 16. syyskuuta. Tiuraniemi, 45, työskentelee tällä hetkellä Colliers International Finlandin kauppakeskustoimintojen johtajana. Ennen nykyistä tehtäväänsä Tiuraniemi on toiminut Suomen Kauppakeskusyhdistyksen toiminnanjohtajana ja useissa eri tehtävissä kiinteistöalan toimialajärjestössä RAKLIssa. - Odotan innolla, että pääsen aloittamaan uudessa tehtävässäni HUS-Kiinteistöjen toimitusjohtajana. Kyse on Suomen johtavasta sairaalakiinteistöpalvelujen tuottajasta ja on tosi hienoa päästä tekemään työtä tällaisessa yhtiössä ja kehittää sitä edelleen alan johtavana toimijana, Tiuraniemi sanoo. - Arvostan kovasti HUS-Kiinteistöjen ammattitaitoista henkilökuntaa ja arvoja, joissa korostuvat ihminen, asiakas, ammattitaito ja vastuullisuus, Tiuraniemi jatkaa. HUS-Kiinte