Romakkaniemi: Liikennerahoitus yli kaksinkertaistettava

Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan mukaan Suomi tarvitsee enemmän mahdollistavaa lainsäädäntöä, joka avaisi kasvun ja työllisyyden pullonkaulat.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi peräänkuuluttaa liikennejärjestelmän rahoitusmallien uudistamista ja pitkäjänteisempää, erityisesti vientisektorin huomioivaa kehitystyötä.

“Suomella on muutama sektori, joissa julkiset investoinnit ja päätöksenteko avaisivat osaamiseen, kasvuun ja työllisyyteen syntyneet pullonkaulat. Järjenvastaisesti olemme joko aliresursoineet nämä sektorit tai kohtelemme niitä niin kuin ne olisivat niukkuushyödykkeitä.  Muun muassa logistiikka, liikenneinvestoinnit ja väylien kunnossapito kuuluvat näihin sektoreihin”, hän sanoo.

Romakkaniemen mukaan liikennesektorin päätöksentekoa tulisi suunnata pois niukkuusajattelusta ja mieluummin ylitarjota resursseja, jotta kilpailukykyä haittaavat, pysyväisluonteiset logistiset esteemme saataisiin mitätöityä.

“Nykyisellä hallituksella ei ole ollut valmiutta suurempaan liikenteen rahoituksen reformiin. Nykymallin pohjalta on toki yritetty luoda pitkäjänteisempää suunnittelua, mutta sitäkään ei pystytty resursoimaan suunnitellusti. Tämä on lyhytnäköistä ja siksi tehdään vain tilkkutäkkikorjauksia. Suomen menestys on riippuvainen viennistä, eli loppupeleissä siitä, kuinka jouhevasti tavara teillämme ja raiteillamme liikkuu. Olemme pieni maa pullonperällä ja eurooppalaisittain saari, joten sujuvat liikenneyhteydet ja hyväkuntoiset väylät ovat välttämättömiä kilpailukykyhaittamme poistamiseksi”, hän sanoo.

Romakkaniemi ehdottaa liikenteen rahoitusmallin uudistamista. Kauppakamarit pohtivat parhaillaan omaa malliehdotustaan. Romakkaniemi olisi henkilökohtaisesti valmis radikaaliinkin ajattelutavan muutokseen.

“Meidän tulisi ryhtyä investoimaan väyliimme ja infrastruktuuriin Ruotsin tapaan. Tämä tarkoittaisi vähintäänkin resurssien kaksinkertaistamista. Nykyisellä budjettirahoitukseen perustuvalla mallilla tämä ei onnistu, vaan tarvitaan kokonaan uusi rahoitusmalli”, hän sanoo.

Rahoituksen niukkuus on Romakkaniemen mukaan aiheuttanut sen, että tiestömme korjausvelka on 2,5 miljardia euroa. Tämä puolestaan on vaikuttanut väylien huonokuntoisuuteen. Investointivelka, eli toteutumattomien tarpeellisten hankkeiden summa on moninkertaisesti korkeampi, 15 miljardia euroa.

“Laittamalla nämä asiat kuntoon kuroisimme Ruotsia kiinni. Teemme parhaillaan pohdintaa uusista vaihtoehdoista rahoitusmalliksi kauppakamareissa. Kutsumme kaikki muutkin asiasta kiinnostuneet tahot yhteistyöhön”, hän jatkaa.

Romakkaniemen mukaan pitkäjänteisen liikennesuunnittelun pohjalle sopisi erinomaisesti kauppakamarien 27.8. julkaisema hankelistaus, josta löytyvät sellaiset liikenneinvestoinnit, jotka pitäisi viipymättä saada liikkeelle.

“Suomessa tulisi nyt ylipäänsä panostaa voimakkaasti vientireittien sujuvuuden ja kapasiteetin parantamiseen. Nykyrahoitusmallilla ei voida rahoittaa kaikkia hankkeita kerralla, mutta kauppakamareiden tekemää listausta on mahdollista hyödyntää suunnittelun pohjalla sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Etenkin nyt 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa sorvattaessa pidän tärkeänä, että meillä on olemassa selkeä, koko maan tarpeet huomioiva pohja”, hän sanoo.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa

Väestöennusteesta viimeinen herätys: Tässä lista uudelle hallitukselle työperäisen maahanmuuton helpottamiseksi19.11.2018 09:31Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi peräänkuuluttaa hallitukselta nopeita ratkaisuja työperäisen maahanmuuton sujuvoittamiseksi. Romakkaniemen mukaan perjantaina 16.11. julkistettu uusi väestöennuste on Suomen julkisen talouden kannalta karua luettavaa. ”Väestöennusteen olettavat muutokset kasvattavat kestävyysvajeen vajaasta 7 miljardista yli 8 miljardiin. Suomen tulisi muutoinkin tähdätä kunnianhimoisempaan työllisyysasteeseen, jopa 80 prosenttiin, mutta nyt julkistettujen pessimistisempien ennusteiden valossa tämä tavoite voi olla riittämätön. Siksi meidän on kaivettava työkalupakistamme kaikki mahdolliset ja mahdottomaltakin tuntuvat keinot työllisyyden kohentamiseksi”, Romakkaniemi sanoo. Romakkaniemen mukaan Suomen tulisi entistä aktiivisemmin houkutella ulkomaalaisia osaajia työmarkkinoilleen. ”Lähes kaikki tuntuvat olevan samaa mieltä siitä, että työperäistä maahanmuuttoa on tässä tapauksessa lisättävä. Me Keskuskauppakamarissa tarjoamme keinot siihen. Olemme

Keskuskauppakamarin Kotamäki: Uusi väestöennuste on karua luettavaa julkisen talouden kannalta16.11.2018 09:56Tiedote

Tilastokeskus julkaisi tänään väestöennusteensa. Ennusteen mukaan syntyvyys tulee alentumaan merkittävästi verrattuna edelliseen väestöennusteeseen. Nuorten lukumäärä tulee laskemaan tasaisesti. Alle 15-vuotiaiden määrä putoaisi jo alle 700 000 nuoren vuonna 2050. Myös nettomaahanmuuton määrä tulee väestöennusteen mukaan alentumaan lievästi. Alentuneen syntyvyysoletuksen vuoksi kestävyysvaje uhkaa heikentyä 0,25 prosentilla, mikä tarkoittaa Kotamäen mukaan jopa 1,2 miljardin euron vuosittaista alijäämää julkiseen talouteen. Keskuskauppakamarin johtavan ekonomistin Mauri Kotamäen mukaan uusi pessimistisempi väestöennuste alleviivaa työllisyysasteen nostamisen tärkeyttä. "Työllisyysasteen tavoite tulisi olla lähellä pohjoismaisia verrokkejamme, jopa 80 prosenttia. Sekään ei oikeastaan yksinään enää näiden muutosten jälkeen riitä kuromaan kestävyysvajetta umpeen. Näiden väestöennusteen oletusmuutosten takia kestävyysvaje kasvaa vajaasta 7 miljardista yli 8 miljardiin", Kotamäki sanoo. Jul

Suomen on aktiivisesti houkuteltava ulkomaalaisia työntekijöitä - Työlupien käsittelyajaksi kuukausi15.11.2018 06:58Tiedote

Työnteon perusteella myönnettävien oleskelulupien lupaprosessit on viipymättä sujuvoitettava ja käsittelyajoille on annettava kuukauden palvelulupaus. Useat hakijat joutuvat tällä hetkellä odottamaan työlupaa 6-8 kuukautta, jopa kauemmin. Keskuskauppakamarin mukaan lupaprosessit olisi mahdollista kehittää digitalisaation avulla sekä viranomaisten yhteistyötä kehittämällä asiakaslähtöisiksi ja tehokkaiksi.