”Ruotsi 4 – Suomi 0” – Suomen verkkokauppa on pahasti Ruotsia jäljessä, Tampereella esiteltiin Avainlippu myös verkkoon

Lehdistötiedote 21.09.2022
Koronapandemian ja Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama epävarmuus taloudessa on heijastunut vahvasti myös kotimaiseen verkkokauppaan. Tampere on pyrkinyt edistämään verkkokaupan toimintaedellytyksiä kaupungin ja muiden toimijoiden hyvässä yhteistyössä, mutta edes Tampere ei ole välttynyt epävarmuuden seurauksilta. Tuoreet tutkimustulokset Tampereen osalta esiteltiin verkkokauppatilaisuudessa, joka luotasi perin pohjin suomalaista verkkokauppaa.
”Tampereella on tehty hyvää työtä, mutta kulunut vuosi on ollut vaikea. Sekä verkkokauppojen että verkkopalveluiden tarjoaminen Tampereen keskusta-alueella on pudonnut muutamia prosenttiyksikköjä. Yleisesti ottaen meillä on onneksi silti verkkokauppa edelleen erittäin korkealla tasolla”, kuvaili tutkimustuloksia Tampere Tunnetuksi ry:n toiminnanjohtaja Riikka Töytäri.
Suomen aseeksi Avainlippu verkkokaupoille
Tilaisuuden avauspuheenvuoron pitänyt pormestari Anna-Kaisa Ikonen alleviivasi verkkokaupan merkitystä koko taloudelle nopeasti digitalisoituvassa maailmassa. Ikonen muistutti, että moni tahtoo ostaa kotimaisesta verkkokaupasta ja vastuullisuus on yhä useammalle kuluttajalle tärkeää. Kotimaisen verkkokaupan korostaminen ja eteenpäin vieminen voi olla kaupalle vahva kilpailuvaltti – ja tärkeää koko Suomen taloudelle.
Keinoja tarjosi Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala, joka esitteli uuden Avainlipun verkkokaupoille.
”Kun suomalainen verkkokauppa kasvaa, kasvaa samalla hyvinvointimme. Kaksi kolmasosaa suomalaisista haluaa ostaa verkkokaupassa enemmän kotimaista. Avainlippu verkkokaupoille on vastaus: Suomalaiset voivat nyt helposti tunnistaa verkkokaupan kotimaiseksi ja luoda meille lisää työtä, verotuloja, parempaa turvallisuutta maksamisessa ja asioinnin helppoutta”, paalutti Lausala.
Pormestari Ikonen ajattelee, että verkkokauppa voi tukea myös kivijalkamyyntiä.
”Parhaimmillaan verkkokauppa myös tukee kivijalkaliikkeitä ja elävöittää kaupungin keskustaa. On tärkeää miettiä, miten eri ostamisen tavat voivat syventää ja tukea toisiaan. Kekseliäisyys ei tässä varmasti suomalaisilta ja tamperelaisilta yrittäjiltä lopu kesken”, Ikonen sanoi.
”Ruotsi 4 – Suomi 0” – maaottelu käännettävä voitoksi
Tarve kotimaisen verkkokaupan nousulle kävi erityisen selväksi verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtajan Markku Korkiakosken esityksestä, jossa käytiin tuoreimmat luvut läpi.
”Valitettavasti vertailu Suomen ja Ruotsin kesken on masentavaa luettavaa. Suomessa on suhteessa vähemmän ostajia verkkokaupasta, 0-1. Meidän euromme valuvat selvästi enemmän ulkomaille kuin ruotsalaisten, 0-2 ja 0-3. Samalla työpaikkoja valuu suotta meiltä muualle Ruotsiin verrattuna, joten tylysti päättyy maaottelu Ruotsille 4-0”, murehtii verkkokaupan huippuasiantuntija.
Korkiakoski painottaa vahvasti uuden Avainlipun merkitystä, mutta muutakin on tehtävissä.
”Ennen kaikkea, uusi Avainlippu verkkokaupoille on suuri mahdollisuus. Voimme myös parantaa mielikuvia verkkokaupan maksamisesta ja logistiikasta, jotka nyt ovat perusteettoman huonoja.”
Tilaisuuden paneelissa olivat mukana myös Tampereen Kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen yliopiston professori Marko Seppänen, Uhana Designin verkkokauppajohtaja Heidi Soikkeli, Postin liiketoimintaa kehittävä Joose Vettenranta sekä apulaispormestari Pekka Salmi, joka myös tiivisti tilaisuuden annin samalla eteenpäin katsoen.
”Yhteistyötä tarvitaan yhä enemmän, mutta Tampereella on todella mahtavat logistiset mahdollisuudet toimia myös koko Suomen verkkokaupan edistäjänä. Tampere on solmukohta niin teollisesti kuin logistisesti, ja voi olla sitä koko Suomen hyväksi entistä suuremmassa määrin.”
Lisätiedot:
Minna Kurki, pormestarin erityisavustaja, 040 590 9575, minna.kurki@tampere.fi
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, 040 407 2623, tero.lausala@suomalainentyo.fi
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi
Riikka Töytäri, toiminnanjohtaja, Tampere Tunnetuksi ry, 040 582 1949, riikka.toytari@tamperetunnetuksi.fi
Pekka Salmi, apulaispormestari, Tampere, 050 565 8898, pekka.salmi@tampere.fi
Avainsanat
Kuvat


Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.
”Suomelle kirimahdollisuus, Ruotsi pahasti edellä”: Verkkokauppiaiden viennille Pohjoismaihin uutta vauhtia huipputalojen yhteistyöstä2.2.2023 09:15:00 EET | Tiedote
PostNord ja verkkokauppatoimittaja Vilkas aloittavat yhteistyön, joka voi olla Suomelle kansallisesti merkittävä. ”Suomalaisten verkkokauppojen vienti Ruotsiin on lapsenkengissä verrattuna Ruotsin Suomen-vientiin. PostNordin tuottama data on avain markkinaloikkaan”, pohtii Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Näemme tilanteen kaikissa Pohjoismaissa. Suomalainen verkkokauppias voi siis katsoa eteenpäin ja suunnitella tien menestykseensä paljon paremmin”, kertoo PostNord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck.
”Kulutusjuhlista järkihankintoihin” – Verkkokaupan kasvu jäi alle inflaation, mutta ”verkko-ostaminen lähtee pian uusiin ennätyksiin”20.1.2023 09:15:00 EET | Tiedote
Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan kasvu on jäänyt alle inflaation. ”Euromäärä kyllä kasvoi, vaikka inflaatio eteni vielä vauhdikkaammin. Kun kuluttajien luottamus kohenee, verkkokauppa loikkaa pian uusiin ennätyksiin”, arvioi indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz arvioi myös nykyisen taloustilanteen korostavan verkko-ostamisen monia etuja. ”Talouden epävarmuus korostaa huolellisten ostopäätösten ja säästämiskyvyn tärkeyttä.”
”Tulikivi käy pk-teollisuuden viejien esikuvaksi!” Verkkokauppa välittää takkatilauksen suoraan tuotantoon, älyratkaisu kasvun tukena22.12.2022 12:00:00 EET | Tiedote
Tulikivi hehkuu kuumana: tilausvirta on kasvanut yli 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna. ”Nopea kasvu onnistuu, koska B2B-verkkokauppamme liittää myynnin suoraan tuotantoon”, kiittää Tulikiven ICT-asiantuntija Pasi Korhonen. Ensi vuonna lisäkasvua on tarkoitus hakea keraamisten tulisijojen viennillä Saksaan. ”Entä jos vienti sujuisi B2B-teollisuudessa muutenkin verkossa ja yhdistyisi suoraan tuotantoon? Vientiloikka koko Suomelle”, pohtii Tulikiven B2B-verkkokaupparatkaisun räätälöineen Vilkas Groupin johtaja Timo Korvenoja.
”Kaikkien aikojen paras myynti!” – Energiakriisi siivitti verkkokauppaan ennätysloikan, aurinkopaneeleja ja takkoja myyty hurjaa tahtia6.10.2022 09:00:00 EEST | Tiedote
Verkkokaupan myynti on kasvanut peräti 40 prosenttia, kertoo verkkokaupan myyntiä reaaliajassa seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on varsinkin odotuksiin nähden yllättävän hyvä tulos. Esimerkiksi aurinkopaneeleita on ostettu todella paljon, energiakriisi saa ihmiset varautumaan”, kiittää indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Tämä on rohkaisevaa koko talouskehityksen kannalta. Oma datamme kertoo myös palvelujen kysynnän kasvusta, toteaa Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme