”Ruotsi 4 – Suomi 0” – Suomen verkkokauppa on pahasti Ruotsia jäljessä, Tampereella esiteltiin Avainlippu myös verkkoon

Talouden epävarmuus heijastuu vahvasti myös verkkokauppaan. Verkkokauppa on pudonnut jopa Tampereella, joka on monessa suhteessa verkkokaupan edelläkävijä. Tampereella esiteltiin keskiviikkona kansallinen vastalääke, Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu verkkokaupoille. Suomi on Ruotsia perässä kaikilla verkkokaupan mittareilla.

Toimitusjohtaja Markku Korkiakoski verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupilta kertoi verkkokauppa-maaottelun madonluvut; Ruotsi voittaa Suomen 4-0!

Lehdistötiedote 21.09.2022

Koronapandemian ja Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama epävarmuus taloudessa on heijastunut vahvasti myös kotimaiseen verkkokauppaan. Tampere on pyrkinyt edistämään verkkokaupan toimintaedellytyksiä kaupungin ja muiden toimijoiden hyvässä yhteistyössä, mutta edes Tampere ei ole välttynyt epävarmuuden seurauksilta. Tuoreet tutkimustulokset Tampereen osalta esiteltiin verkkokauppatilaisuudessa, joka luotasi perin pohjin suomalaista verkkokauppaa.

”Tampereella on tehty hyvää työtä, mutta kulunut vuosi on ollut vaikea. Sekä verkkokauppojen että verkkopalveluiden tarjoaminen Tampereen keskusta-alueella on pudonnut muutamia prosenttiyksikköjä. Yleisesti ottaen meillä on onneksi silti verkkokauppa edelleen erittäin korkealla tasolla”, kuvaili tutkimustuloksia Tampere Tunnetuksi ry:n toiminnanjohtaja Riikka Töytäri.

Suomen aseeksi Avainlippu verkkokaupoille

Tilaisuuden avauspuheenvuoron pitänyt pormestari Anna-Kaisa Ikonen alleviivasi verkkokaupan merkitystä koko taloudelle nopeasti digitalisoituvassa maailmassa. Ikonen muistutti, että moni tahtoo ostaa kotimaisesta verkkokaupasta ja vastuullisuus on yhä useammalle kuluttajalle tärkeää. Kotimaisen verkkokaupan korostaminen ja eteenpäin vieminen voi olla kaupalle vahva kilpailuvaltti – ja tärkeää koko Suomen taloudelle.

Keinoja tarjosi Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala, joka esitteli uuden Avainlipun verkkokaupoille.

”Kun suomalainen verkkokauppa kasvaa, kasvaa samalla hyvinvointimme. Kaksi kolmasosaa suomalaisista haluaa ostaa verkkokaupassa enemmän kotimaista. Avainlippu verkkokaupoille on vastaus: Suomalaiset voivat nyt helposti tunnistaa verkkokaupan kotimaiseksi ja luoda meille lisää työtä, verotuloja, parempaa turvallisuutta maksamisessa ja asioinnin helppoutta”, paalutti Lausala.

Pormestari Ikonen ajattelee, että verkkokauppa voi tukea myös kivijalkamyyntiä.

”Parhaimmillaan verkkokauppa myös tukee kivijalkaliikkeitä ja elävöittää kaupungin keskustaa. On tärkeää miettiä, miten eri ostamisen tavat voivat syventää ja tukea toisiaan. Kekseliäisyys ei tässä varmasti suomalaisilta ja tamperelaisilta yrittäjiltä lopu kesken”, Ikonen sanoi.

”Ruotsi 4 – Suomi 0” – maaottelu käännettävä voitoksi

Tarve kotimaisen verkkokaupan nousulle kävi erityisen selväksi verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtajan Markku Korkiakosken esityksestä, jossa käytiin tuoreimmat luvut läpi.

”Valitettavasti vertailu Suomen ja Ruotsin kesken on masentavaa luettavaa. Suomessa on suhteessa vähemmän ostajia verkkokaupasta, 0-1. Meidän euromme valuvat selvästi enemmän ulkomaille kuin ruotsalaisten, 0-2 ja 0-3. Samalla työpaikkoja valuu suotta meiltä muualle Ruotsiin verrattuna, joten tylysti päättyy maaottelu Ruotsille 4-0”, murehtii verkkokaupan huippuasiantuntija.

Korkiakoski painottaa vahvasti uuden Avainlipun merkitystä, mutta muutakin on tehtävissä.

”Ennen kaikkea, uusi Avainlippu verkkokaupoille on suuri mahdollisuus. Voimme myös parantaa mielikuvia verkkokaupan maksamisesta ja logistiikasta, jotka nyt ovat perusteettoman huonoja.”

Tilaisuuden paneelissa olivat mukana myös Tampereen Kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen yliopiston professori Marko Seppänen, Uhana Designin verkkokauppajohtaja Heidi Soikkeli, Postin liiketoimintaa kehittävä Joose Vettenranta sekä apulaispormestari Pekka Salmi, joka myös tiivisti tilaisuuden annin samalla eteenpäin katsoen.

”Yhteistyötä tarvitaan yhä enemmän, mutta Tampereella on todella mahtavat logistiset mahdollisuudet toimia myös koko Suomen verkkokaupan edistäjänä. Tampere on solmukohta niin teollisesti kuin logistisesti, ja voi olla sitä koko Suomen hyväksi entistä suuremmassa määrin.”

Minna Kurki, pormestarin erityisavustaja, 040 590 9575, minna.kurki@tampere.fi

Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, 040 407 2623, tero.lausala@suomalainentyo.fi

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Riikka Töytäri, toiminnanjohtaja, Tampere Tunnetuksi ry, 040 582 1949, riikka.toytari@tamperetunnetuksi.fi

Pekka Salmi, apulaispormestari, Tampere, 050 565 8898, pekka.salmi@tampere.fi

Paneelissa keskustelivat Kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen yliopiston professori Marko Seppänen, Tampereen apulaispormestari Pekka Salmi, Uhana Designin verkkokauppajohtaja Heidi Soikkeli, Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski, Postin liiketoimintaa kehittävä Joose Vettenranta sekä Tampere Tunnetuksi ry:n toiminnanjohtaja Riikka Töytäri. Tilaisuuden moderoi toimitusjohtaja Jussi Seppälä, strateginen viestintätoimisto Hopiasepät Oy.

Muistutus: MEDIAKUTSU: ”Verkkokauppa kotimaisen kasvun moottoriksi – Avaimet vauhtiin!” Huipputilaisuus Tampereella G Livelabissa keskiviikkona 21.9. klo 1120.9.2022 15:00:00 EEST | Kutsu

Mikä on verkkokaupan merkitys Suomelle? Miten pärjäämme Ruotsiin verrattuna? Miten edistää verkkokauppaa koko Suomen hyväksi? Mikä on verkkokaupan tila Tampereella ja miten sitä edistää? Huipputason tilaisuus, puhujina mm. pormestari Anna-Kaisa Ikonen, Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala, Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski ja Tampere Tunnetuksi ry: toiminnanjohtaja Riikka Töytäri. Tiedossa uutisia, jotka antavat aihetta pohdintaan sekä koko valtakunnassa että Tampereella.

MEDIAKUTSU: ”Verkkokauppa kotimaisen kasvun moottoriksi – Avaimet vauhtiin!” Huipputilaisuus Tampereella G Livelabissa keskiviikkona 21.9. klo 1119.9.2022 11:00:15 EEST | Kutsu

”Ilmasto voittaa, kun bensan hinta vie ostokset verkkoon” – Ajamisen kalleus johtanut verkkokaupan kasvun jatkumiseen, vastoin odotuksia13.7.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on jatkanut toisella vuosineljänneksellä kasvuaan, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Alkuvuonna tehtiin suuria varautumisostoksia, nyt odotimme jopa lievää supistumista. Bensan kalleus kuitenkin suuntaa ostoksia verkkoon”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuolto pitää suuntaa oikeana. ”Yksi hiilineutraali kuljetusauto verrattuna kymmeniin henkilöautoihin on ilmastolle ylivoimainen vaihtoehto”, kiteyttää Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

Suomalaiset tekivät maaliskuussa ennätyssuuria verkko-ostoksia – ”Tämä on sekä erittäin hyvä että todella huono uutinen” – kotimaiset toimet tarpeen14.4.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Verkko-ostosten koko on hypännyt ennätyslukemiin Venäjän hyökättyä Ukrainaan, kertoo kotimaista verkkokauppaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Keskimääräinen ostos kasvoi peräti 75%, mutta tilauksia tehtiin 30% vähemmän… pian on pelättävissä paha notkahdus”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Juuri nyt on äärimmäisen tärkeää, että suomalaiset toteuttavat asenteitaan ja ostavat suomalaisia tuotteita ja palveluita”, arvioi Suomalaisen Työn Liiton Tero Lausala.

”Sohvakauppaankin tullaan vain, jos verkkokauppa jo vakuutti” – Yhä isommat ostokset tehdään verkossa, joka on nyt avain myös kivijalkaan13.1.2022 11:00:00 EET | Tiedote