Ryhmäosaaminen on kaikkien asia

Tulokset osoittavat, että ryhmäosaaminen on lukiolaisten mukaan taitopainotteista ja käytännönläheistä osaamista, joka sisältää ennen kaikkea yhteistyökykyä sekä keskustelu- ja kuuntelutaitoa. Tutkimus antoi viitteitä siitä, että ryhmäosaaminen ei ole niinkään tietoisesti tai tavoitteellisesti kehitettävää osaamista.
Tutkimus tuo esiin, että ryhmäosaaminen on oppikirjoissa ennen kaikkea oppimisen edellytys ja keskeinen tuki opiskelulle, sillä oppikirjat sisältävät runsaasti ryhmätyötehtäviä. Sen sijaan sitä tai sen kehittämistä ei itsessään ole asetettu tietoisen harjoittelun kohteeksi, sillä oppikirjat eivät esimerkiksi sisällä juurikaan systemaattisia harjoituksia, joissa nimettäisiin tavoitteita ryhmäosaamisen harjoittelemiselle ja kehittämiselle. Se on siis oppimisen tuki, joka mahdollisesti kehittyy esimerkiksi erilaisissa ryhmätöissä tai ryhmän vuorovaikutustilanteissa oppitunneilla.
Tuloksista ilmenee, että ryhmäosaaminen kehittyy lukio-opintojen aikana erityisesti äidinkielen ja kirjallisuuden oppitunneilla muttei niinkään matematiikan, luonnontieteiden tai historian oppitunneilla. Lukioaika kehitti muun muassa taitoa pitää esitelmiä, taitoa työskennellä erilaisten ryhmän jäsenten kanssa ja taitoa kuunnella aktiivisesti. Kehitettävää olisi ennen kaikkea siinä, että tuettaisiin kykyä toimia rakentavasti ristiriitatilanteissa ja osallistua reaaliaikaisiin verkkokeskusteluihin.
Tulokset tuovat esiin, että lukiolaisilla olisi tarvetta vahvistaa ryhmäosaamiseen liittyvää kirjatietoa. Lukiolaisten arvioiden mukaan ryhmäosaamisen kehittymistä voisi tukea nykyistä paremmin muun muassa lisäämällä siihen liittyvää, konkreettista tietoa, kuten selkeäitä neuvoja siitä, millä tavoin parantaa omia keskustelutaitoja tai miten rohkaista vetäytyvä ryhmän jäsen mukaan työskentelyyn.
Tulokset antoivat myös viitteitä siitä, että tarvetta opettajan antamalle, jäsennellylle ja yksilökohtaiselle palautteelle on. Niin ikään tulokset toivat esiin, että ryhmäosaamisen painoarvoa tulisi lisätä esimerkiksi siten, että ryhmätöiden arvioinnissa jokaiselle osallistujalle annettaisiin arvosana myös siitä, miten työskentely ryhmässä onnistui.
Tutkimuksen anti kohdistuu ennen kaikkea käytännön opetustyöhön, ja tuloksia voi hyödyntää opetusmenetelmiä ja työtapoja valitessa sekä oppimateriaalityössä.
FM Kati Timosen puheviestinnän väitöskirjan ”Ryhmäosaaminen lukiossa. Lukiolaisten ryhmäosaamisen kehittyminen ja kehittäminen” tarkastustilaisuus pidetään 28.11.2020 klo 12. Vastaväittäjänä on koulutus- ja kehittämisjohtaja, dosentti, FT Anne Laajalahti (Infor Oy/ Vaasan yliopisto) ja kustoksena lehtori, FT Tarja Valkonen (Jyväskylän yliopisto).
Yliopiston ulkopuolisen yleisön toivotaan seuraavan väitöstä verkkolähetyksenä. Tilaisuuden livestream on seurattavissa Moniviestimestä osoitteessa https://r.jyu.fi/dissertation-timonen-281120. Yleisö voi esittää tilaisuuden lopussa mahdolliset kysymyksensä kustoksen puhelinnumeroon 040 838 1144
Julkaisutiedot
Väitöskirja on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Dissertations numerona 319, Jyväskylä 2020, ISSN 2489-9003 ISBN 978-951-39-8393-2 (PDF)
Julkaisu luettavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8393-2
Taustatiedot
Kati Timonen on kirjoittanut ylioppilaaksi Lahden Salpausselän lukiosta 1991 ja valmistunut filosofian maisteriksi Helsingin yliopistosta 1998 pääaineenaan suomen kieli. Hän on toiminut valmistumisestaan saakka lukion äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorina ja työskentelee tällä hetkellä Lahden yhteiskoulun lukiossa.
Lisätietoja
Kati Timonen, 044-5821845,kati.timonen@lyk.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Yhteistyöllä lisää liikettä - Keski-Suomen kunnat ja tutkijat kehittivät liikkumisohjelmia yhteistyössä4.12.2025 14:59:46 EET | Tiedote
Keski-Suomen kunnat ja liikuntatieteellisen tiedekunnan tutkijat ovat yhdessä kehittäneet liikkumisohjelmia ja kokeiluja, joilla edistetään kuntalaisten liikkumista. LIIKE-hankkeen loppuseminaarissa 2.12. koottiin yhteen tuloksia ja julkaistiin työkirja, joka tukee kuntia liikkumisohjelmien kehittämistyössä jatkossa.
Väitös: Avain onnistuneeseen draamatyöskentelyyn on oppilasta arvostavassa kohtaamisessa4.12.2025 07:58:00 EET | Tiedote
Draamakasvatuksella on tutkitusti osoitettu olevan lukuisia hyötyjä oppimiselle ja oppilaan kasvulle. FM Enni Junttila perehtyi väitöstutkimuksessaan siihen, miten näitä hyötyjä saavutetaan ja mikä on opettajan rooli niiden saavuttamisessa.
Charlotte Maddinson tuo suomalaista osaamista Euroopan komission Nature Credits tiekartan työryhmään4.12.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston väitöskirjatutkija Charlotte Maddinson on valittu yhdeksi Euroopan unionin 140 asiantuntijasta, jotka osallistuvat Euroopan komission Nature Credits -työryhmään. Työryhmän tehtävänä on kehittää luontoarvomarkkinoita ja edistää kestävää ja kilpailukykyistä taloutta, joka on sopusoinnussa luonnon kanssa.
Onko kevyempi aina kovempi? - Kehonkoostumuksen yhteydet huippukestävyysurheilijoiden suorituskykyyn4.12.2025 06:30:00 EET | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan rasvaprosentin pieneneminen voi parantaa suorituskykyä kestävyysjuoksussa ja maastohiihdossa. Naisurheilijoilla tehokkaampi tapa kehonkoostumuksen optimointiin on kuitenkin painonpudotuksen sijaan rasvakudoksen muuttaminen lihaskudokseksi. Tutkija ja hiihtäjä Oona Kettunen korostaa, että painon ja kehonkoostumuksen optimointiin liittyvien riskien vuoksi niitä tulee harjoittaa vasta huippu-urheiluvaiheessa aikuisiässä.
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun uusi yrittäjyyden professori Mikko Rönkkö haluaa panostaa opetuksen laatuun ja tekoälyn hyödyntämiseen opetuksessa ja tutkimuksessa3.12.2025 13:15:24 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa syyskuussa yrittäjyyden professorina aloittanut Mikko Rönkkö haluaa haastaa itsensä opettajana ja opettamisen kehittämisessä. Tutkimuksen puolella hän on keskittynyt määrälliseen yrittäjyystutkimukseen. Tekoälyä monipuolisesti opetuksessaan ja tutkimuksessaan hyödyntävällä Rönköllä on myös vankkaa kokemusta yrittäjyydestä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
