S-ryhmä tuplaa ruoan verkkokauppaverkostonsa tänä vuonna

S-ryhmä laajentaa ruoan verkkokauppaverkostoa kertaheitolla alkuvuodesta, kun mukaan tulee parikymmentä uutta Prismaa eri puolilta Suomea. Laajenemisvauhti jatkuu koko vuoden.
– Aiomme tuplata tämän vuoden aikana verkkokauppaverkostomme myymälät. Tämän vuoden lopussa meillä on noin 70 myymälää mukana. Tavoitteenamme on jatkaa Suomen johtavana ruokakauppiaana verkossa. Kasvupotentiaalia on, kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.
– Ruoan verkkokaupan verkosto laajenee kaupungit ja Prismat edellä, mutta mukaan tulee myös pienempien paikkakuntien S-marketteja paikallisen tilanteen ja kysynnän mukaan, digitaalisten palveluiden päällikkö Matti Torniainen S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.
Ruoan verkkokauppapalvelu on avattu vastikään muun muassa Riihimäellä, Joensuussa, Kuopiossa, Kotkassa ja Oulun Limingantullissa. Jatkossa palvelua tarjoavat myös Iisalmen, Seinäjoen, Kokkolan, Vaasan, Pietarsaaren ja Ylivieskan Prismat. Pääkaupunkiseudulla Prisman kotiinkuljetukset laajenevat kattavasti kevään aikana. Kaikkiin pääkaupunkiseudun Prismoihin pyritään tuomaan ruoan verkkokauppatilausten noutopiste tämän vuoden aikana.
Ruoan verkkokaupan myynti pyörii Suomessa arviolta reilussa 100 miljoonassa, mikä on noin 0,5 prosenttia koko ruokakaupasta. Vuonna 2019 S-ryhmä oli Suomen suurin ruoan verkkokaupan toimija.
Ruoan verkkokauppaa käyttävien asiakkaiden kirjo on laaja. Verkkokauppaa käyttävät niin lapsiperheet, yritykset kuin ikäihmisetkin.
– Hyvät kokemukset verkkokaupasta houkuttelevat kokeilemaan verkko-ostamista. Moni kokeilijoista päätyy tilaamaan ruokaostoksensa säännöllisesti verkosta. Verkkokaupan keskiostos on moninkertainen kivijalkaan verrattuna, Torniainen kertoo.
Älykkäin ostoslista Kaivopuistosta Limingantulliin – ensimmäisenä mobiilissa
S-ruokakauppojen foodie.fi-palvelussa otettiin alkuvuodesta käyttöön asiakkaiden toivoma palvelu Älykäs ostoslista, joka suosittelee ostohistoriaan perustuen lempituotteita ja nopeuttaa näin tilauksen tekemistä. Älykäs ostoslista poimii asiakkaan ostohistoriaan perustuen valmiiksi tuotteet, joita asiakas usein ostaa.
– Tavoitteenamme on tehdä ruoan ostaminen verkosta mahdollisimman vaivattomaksi. Suurin osa ihmisistä toimii tottumustensa mukaan ja merkittävä osa ostettavista tuotteista on samoja. Älykäs ostoslista ehdottaa viikoittain ostettavat tuotteet ja ennakoi harvemmin ostettavien tuotteiden, kuten pesuaineiden tarvetta. Lisäksi verkkokauppa tuo inspiraatiota suosittelemalla uusia tuotteita kokeiltavaksi, digitaalisten palveluiden päällikkö Matti Torniainen kertoo.
Älykäs ostoslista on käytettävissä selaimella ja matkapuhelimella iOS-sovelluksella. Android-sovellukseen ominaisuus tulee kesään mennessä. Älykäs ostoslista hyödyttää sekä ruoan verkkokauppatilaajaa että myymälässä ostoksilla kävijää. Palvelua on kehitetty yhdessä asiakkaiden kanssa.
Ensimmäinen puheohjauksella toimiva ostoslista
S-ryhmässä on kehitetty ensimmäisenä Suomessa puheohjauksella toimivaa ostoslistaa. S-Ostoslista on puheella toimiva kauppalista, joka on käytettävissä iOS-sovelluksella.
- Puheohjaus on jo valtavirtaa kansainvälisissä verkkokaupoissa, mutta suomalaisissa verkkokaupoissa tätä ei ole juurikaan nähty. Kehitämme nyt ensimmäisenä Suomessa puheohjauksella toimivaa ostoslistaa, jota voi käyttää sekä myymälässä että yhdistää ruoan verkkokauppatilauksiin, kertoo Torniainen.
- Noin puolet asiakkaista tekee kauppalistan etukäteen. Puheohjattava S-ostoslista helpottaa tätä arjen perusrutiinia. Tuotteet voi puhua ostoslistalle, joka järjestää ne automaattisesti tuoteryhmittäin. Ostoslistan voi jakaa toisten käyttäjien kesken ja ostoslistalle tehdyt muutokset päivittyvät reaaliaikaisesti, Torniainen kertoo.
Lisätietoja:
Ilkka Alarotu, kaupallinen johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, ilkka.alarotu(at)sok.fi, puh. +358 50 566 5038
Matti Torniainen, digitaalisten palveluiden päällikkö, S-ryhmän vähittäiskauppa, matti.torniainen(at)sok.fi, puh. 010 76 80632
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Ilkka Alarotu, kaupallinen johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, ilkka.alarotu(at)sok.fi, puh. +358 50 566 5038
Matti Torniainen, digitaalisten palveluiden päällikkö, S-ryhmän vähittäiskauppa, matti.torniainen(at)sok.fi, puh. 010 76 80632
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Halloweenin suosio kasvaa vuosi vuodelta - kurpitsat, texmex ja foliopallot vetävät kaupoissa27.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Halloweenin vietto näkyy S-ryhmän myyntidatan perusteella vuosi vuodelta suomalaiskodeissa yhä vahvemmin. Kurpitsoja myydään sesongin aikana jo 100 000 kiloa, ja amerikkalaistyylisten herkkujen, kuten hodarien ja texmex-tuotteiden, myynti kasvaa Halloween-viikolla keskimäärin 10 prosenttia.
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Oulun ravintolakentälle tunnustusta – Radisson Blu Oulu sai arvostetun Rotisseur-kilven13.10.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Radisson Blu Hotel Oulun yhteydessä toimiva Tilausravintola Toivo on saanut kunnian liittyä kansainväliseen gastronomiseen yhteisöön, ja vihitty Chaîne des Rôtisseurs -kilpiravintolaksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme



