Saara Turusen Sivuhenkilö-romaanin elokuvaoikeudet myyty

Tekele Productions Oy on ostanut elokuvaoikeudet Saara Turusen romaaniin Sivuhenkilö (Tammi, 2018). Esikoiskirjailijan elämää tumman humoristisesti kuvaava Sivuhenkilö on keskustelua herättänyt romaani, joka laajenee pohdinnaksi yhteiskunnan naiseen kohdistamista odotuksista ja naisen asemasta taidemaailmassa.

”Saara Turunen on yksi tämän päivän merkittävimmistä kirjailijoista. Turusen teokset onnistuvat poikkeuksellisella tavalla olemaan samaan aikaan sekä kevyen humoristisia että tuomaan esiin yhteiskunnan rakenteisiin kätkeytyvän epätasa-arvon. Niiden vaikutus on jo nyt nähtävissä nuoremmissa kirjailijasukupolvissa”, sanoo Tammen kustannuspäällikkö Petra Maisonen.

”Olemme hankkineet Saara Turusen Sivuhenkilö-romaaniin elokuvaamisoikeudet Tekele Productions Oy:lle. Teos on paitsi riemastuttava ja hieno niin myös erittäin visuaalinen. Kehittely- ja kirjoitustyö etenevät hyvin ja Turunen kirjoittaa käsikirjoitusta itse. Suomen elokuvasäätiö on tukenut ja tukee työskentelyä. On ihanaa, että ihailemani taitava ja omaääninen teatterintekijä ja kirjailija on ottanut tämän haasteen vastaan”, kertoo tuottaja Miia Haavisto Tekele Productionsilta.

Sivuhenkilö-romaani ilmestyi maaliskuun alussa Ruotsissa nimellä Sidopersonen ja sai sielläkin kiittävän vastaanoton. Turunen kirjoittaa parhaillaan uutta romaania, jonka julkaisee Tammi keväällä 2021.

Saara Turunen voitti Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon esikoisromaanillaan Rakkaudenhirviö (2015). Hänen toinen romaaninsa Sivuhenkilö oli sekä Tulenkantaja- että Nuori Aleksis -palkintoehdokkaana vuonna 2018. Turuselle myönnettiin opetus- ja kulttuuriministeriön Suomi-palkinto 2016 ja Helsingin Kaupungin Vuoden Taiteilija -palkinto vuonna 2018.

Kirjailijan haastattelupyynnöt:
Johanna Harkkila ǀ viestintäpäällikkö ǀ Tammi ǀ johanna.harkkila@tammi.fi ǀ +358 41 4497274

Arvostelukappalepyynnöt:
tiedotus@tammi.fi

Tiedustelut elokuvahankkeeseen liittyen:
Miia Haavisto ǀ tuottaja ǀ Tekele Productions Oy ǀ miia@tekele.fi

Tammi julkaisee rakastettuja lauluvideoita tekevän, somehitiksi nousseen Lotta ja pappa -kaksikon kirjan16.6.2020 13:00:03 EESTTiedote

Korona-ajan yhdessä viettäneet lapsenlapsi Lotta Saahko, 27, ja pappa Jorma Saahko, 84, ovat ihastuttaneet suomalaisia videoilla, joissa he laulavat yhdessä papan nuoruusaikojen lauluja. Tammi julkaisee marraskuun alussa kirjan Papan kanssa kahvilla – Evakkomatkasta, rakkaudesta ja karjalanpiirakoista. Kirjassa yksi Karjalan viimeisistä elossa olevista evakoista kertoo lapsenlapselleen elinikäisestä kaipuusta. Pappa tarinoi myös heinätöistä, kosiomatkasta ja ajatuksistaan nykymusiikista. Kaksikko herättää eloon tarinoita, jotka saavat lukijan pohtimaan omia isovanhempiaan.

Suosikkitubettajat Elina ja Sofia julkaisevat perjantaina kirjan13.5.2020 12:13:22 EESTTiedote

Suomen suosituimmat lapsitubettajat Elina ja Sofia julkaisevat 15.5. kirjan Elina ja Sofia - Kaikki on mahdollista! Kirjan kustantaa Tammi. 12- ja 9-vuotiaiden siskosten YouTube-kanavalla on huikeat 99 000 tilaajaa ja Instagramissa heillä on yli 22 000 seuraajaa. Tyttöjen kauppakeskustapahtumat ovat saaneet paikalle tuhansia nuoria faneja. Kirjassa tytöt haluavat positiiviseen tapaansa kannustaa kaikkia lapsia ja nuoria hyväksymään itsensä ja tavoittelemaan rohkeasti unelmiaan. Kirjan valokuvia ja kuvitusta on ollut tekemässä kolmas nuori tubetähti, 19-vuotias Nelli Orell.

Tammen syksyn 2020 kirjat on julkistettu15.4.2020 13:00:00 EESTTiedote

Tammen syksyssä on luvassa vahvoja kotimaisia tekijöitä, odotettuja elämäkertoja ja runsas kattaus lasten- ja nuortenkirjallisuutta. Satu Vasantolan toinen romaani Kaikki kadonneet koskettaa vanhempansa lapsena menettäneen Annun tarinalla. Max Seeck jatkaa maailmanvalloitustaan uudella Jessica Niemi -romaanilla Pahan verkko. Tietokirjoissa julkaistaan vahvat urheilijaelämäkerrat Tero Pitkämäestä ja Leo-Pekka Tähdestä. Riitta Uosukainen kirjoittaa koskettavasti parisuhteen muutoksesta puolison muistisairauden myötä. Suomennetun kaunokirjallisuuden kärki on Lars Keplerin uusi Joona Linna -trilleri Peilimies, ja Keltaiseen kirjastoon liittyy uusi kirjailija, Evie Wyld. Lastenkirjojen puolella on vuorossa jymy-yllätys, kun Timo Parvelan Ella menee kolmannelle luokalle. Viihdetaiteilija Cristal Snow julkaisee lastenromaanin, ja Elina Hirvonen aloittaa uuden sarjan Pehmoeläinten maailmanneuvostosta.