Skand Oy

Sähkömopolla vältät kaatumiset talven liukkailla

Ilmatieteen laitos varoittaa tulevien päivien vaarallisen liukkaista tienpinnoista. Liukastuminen aiheuttaa vuosittain tuhansia lonkkamurtumia erityisesti yli 70-vuotiaille. Ikäihmisenkään ei kuitenkaan tarvitse jäädä talvella kodin vangiksi. Avuksi sopii vaikkapa kolmepyöräinen sähkömopo.
Skand Oy haluaa edistää ikäihmisten aktiivisuutta talvellakin tiedottamisella ja sähkömopoilla.

Suomen talvet ovat vuosi vuodelta leudompia, mutta lämpimien ja pakkasjaksojen vaihtelu näkyy herkästi entistä liukkaampina kulkuväylinä. THL:n teettämän ATH-tutkimuksen mukaan keskimäärin joka kolmas ikäihminen kaatuu vähintään kerran vuosittain, lonkkamurtumia tapahtuu noin 7 500.
Tutkimuksen mukaan talvella ulkona liikkuminen sujuu enää puolella 75 vuotta täyttäneistä. Kaatumisen ja sitä usein seuraavien pitkien sairaalajaksojen pelkääminen vangitsee siten kymmeniätuhansia sisätiloihin talven ajaksi.

Aktiivinen liikkuminen on paras apu kaikenlaisten kaatumisten ennaltaehkäisyyn ja muutenkin terveyden ylläpitämiseen. Talviaikana aktiivinen liikkuminen kuitenkin vähenee useimmilla ikäihmisillä selvästi.

Skand Leijona -sähkömopoja edustava Skand Oy:n yrittäjä Miika Utoslahti haluaa parantaa ikäihmisten aktiivisuuden turvallista jatkumista.
“Minulla oli melkoinen teräsmummo, hän pyöräili loppuun asti kesät talvet kaupoille, ystävien luokse ja harrastuksiin. Mutta monien kohdalla tilanne ei ole näin hyvä. Tähän olisi tärkeää hakea muutosta, koska ulkoilun loppumisen jälkeen seuraa tilastojen mukaan usein tarve koti- tai laitoshoidolle.”

Liikenneturva kehottaa valitsemaan kengät joissa on matalat, leveät kannat. Voimakkaasti kuvioitu pehmeä ja huokoinen pohja on myös tärkeä. Ilmatieteen laitoksen kelitiedotteet auttavat liukkauden ennakoimisessa. Ennakoimisessa auttaa merkittävästi myös tasapainon kehittäminen. Hyvän keskivartalon lihaskunnon lisäksi tasapainoa edistävät useat liikuntalajit kuten tanssi ja taiji.

Kolmepyöräinen sähkömopo voi edistää aktiivisuutta. ”Vaikka meidän Leijona-sähkömopon tuolissa istumalla ei liikuntaa tulekaan, niin sen avulla pääsee vaikkapa kauppaan ja ostoskeskuksen sisälle kävelemään sekä ystäviä tapaamaan”, Utoslahti toteaa.
Itsenäinen harrastuksiin kulkeminen mahdollistuu sähkömopon avulla talviaikaankin. “Sen avulla tulee lähdettyä kotoa ulos ja toimintakyky sekä ilo säilyy.”

Pitkät Matkat eivät ole ongelma. Metsähallituksen teettämässä testissä Leijona-sähkömopon perusversiolla päästiin kansallispuistossa 39:n kilometrin matka, lisäakullisella versiolla olisi päässyt tuplasti.
Helsinkiläinen Sampo Santasalo kertookin, että sähkömopo on korvannut hänellä kokonaan auton. “Sähkömopo kulkee kätevästi metrossa ja junassa, tuoden ulottuvuutta runsaasti. Ainoa haitta on olla jatkuvasti katseiden kohde”, hän jatkaa pilke silmäkulmassa.

Luontoon pääseminen on monelle ikäihmiselle tärkeää. Luontoreittien esteettömyyteen tulisi kiinnittää huomiota myös seniorikävijöiden vuoksi.
Tänä vuonna avatussa Hossan kansallispuistossa onkin huomioitu esteettömyys kiitettävällä tavalla. Skand Oy lahjoittikin yhdessä Osuuspankin kanssa kaksi Leijona-sähkömopoa vuokrakäyttöön Hossaan.

Nastat voi saada sekä kenkien pohjaan, että myös kolmepyöräisen sähkömopon alle. Moni entinen pilkkimies onkin pystynyt aloittamaan harrastuksensa uudestaan hankittuaan nastakengät ja nastarenkailla varustetun talvikelpoisen sähkömopon. Yleisesti ottaen jo sadat ikäihmiset ajavat sähkömopoilla ympärivuotisesti.

Kuka tahansa voi ilmaista välittämistään ja arvostustaan auttamalla ikäihmistä kenkävalinnoissa ja liikkumista helpottavan kulkuneuvon valinnassa sekä ehdottamalla tasapainoa kehittäviä harrastuksia.
Myös ulkoiluseuraksi tarjoutuminen voi osoittautua erittäin tärkeäksi.

FAKTATIETOA:

• Talviaikana ulkona liikkuminen ei suju noin puolella 75 vuotta täyttäneistä.
  • Liikunta vähentää liukastumisen riskiä, mutta kotiin jääminen tyrehdyttää liikkumisen.
  • Ulkoilun loppuminen ennustaa lyhyessä ajassa turvautumista koti- tai laitoshoitoon.
  • Talviajan aktiivisuutta voi lisätä  mm. kenkävalinnoilla ja kolmepyöräisellä Leijona-sähkömopolla jolla pääsee kulkemaan vaikkapa harrastusten pariin.
  • Tasapainoa kohentavat hyvät keskivartalon lihakset sekä liikuntalajeista esimerkiksi tanssi.
  • Liukkauden ennakoimiseksi voi seurata Ilmatieteen laitoksen varoituksia.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Leijona-sähkömopon talvivideo

Miika Utoslahti

Kuvat

Korkeakoulunkatu 7
33720 TAMPERE

Myyntipalvelu 02 480 9060http://www.skand.fi

Skand Oy kokoonpanee ja myy sähköisiä kulkuvälineitä Suomessa ja Ruotsissa. Tunnetuin tuote on Leijona-sähkömopo. Skand Oy haluaa edistää ikäihmisten aktiivisuutta tiedottamalla erilaisista aktivointimahdollisuuksista sekä käytännössä sähkömopojen avulla.