Sähköpotkulaudat aiheuttaneet lukuisia onnettomuuksia

Sähköpotkulaudat ovat aiheuttaneet alkukesän aikana lukuisia päivystyshoitoa vaativia onnettomuuksia. Onnettomuuksiin joutuneet ovat usein noin 20-vuotiaita päihtyneitä nuoria.

Pelkästään Meilahden yhteispäivystyksessä HUSissa on hoidettu 1.5.-21.6.2021 välisenä aikana 143 sähköpotkulautaonnettomuudessa loukkaantunutta. Vastaavalla ajanjaksolla hoidettiin 72 pyöräilyonnettomuudessa loukkaantunutta henkilöä.

”Sähköpotkulautaonnettomuuksissa loukkaantuneet ovat suhteellisen uusi potilasryhmä, joka kuormittaa terveydenhuoltoa. Esimerkiksi 19.-20.6.2021 viikonloppuyön aikana 25 % Meilahden yhteispäivystykseen tuoduista pientraumapotilaista oli loukkaantunut sähköpotkulautaonnettomuudessa”, kertoo osastonlääkäri Kustaa Lehtonen Meilahden yhteispäivystyksestä HUSista.

Onnettomuuksiin joutuneet ovat useimmiten 20-vuotiaita nuoria, jotka lähtevät illanvietosta päihtyneinä kotiin sähköpotkulaudalla. Liian suuri tilannenopeus ja päihtymisestä johtuva reagointikyvyn alentuminen johtavat törmäykseen tai kaatumiseen. Noin viidessä prosentissa onnettomuustapauksista kuljettaja on törmännyt toiseen henkilöön.

”Monesti sähköpotkulaudan eturengas jää johonkin jumiin ja kuljettaja kaatuu suoraan kasvot edellä asfalttiin. Kädet ovat ohjaustangossa ja niitä ei saada eteen. Kypärää ei luonnollisesti ole”, kuvailee osastonlääkäri Kustaa Lehtonen.

Vakavina vammoina on syntynyt aivoverenvuotoja sekä vaikeita leikkaushoitoa vaativia kasvojen luiden murtumia, kuten leukamurtumia. Myös hampaiden murtumat ja irtoamiset sekä solisluun murtumat ovat tyypillisiä sähköpotkulautaonnettomuuden aiheuttamia traumoja. Lievimpiä vammoja ovat sormi- ja rannevammat sekä kasvojen haavat.

Den svenska versionen av pressmeddelandet publiceras inom kort.

Kustaa Lehtonen
osastonlääkäri
Meilahden yhteispäivystys
HUS Helsingin yliopistollinen sairaala