Sähköverkon siirtokeskeytysten aikainen tuulivoimatuotannon enimmäismäärä nousee aiemmin ilmoitetusta

Fingrid on löytänyt yhdessä tuulivoimalatoimittajien kanssa ratkaisuja, joilla sähköverkon siirtokeskeytyksien ajaksi länsirannikolle asetettua normaalia pienempää tuotantotasoa pystytään nostamaan.

Kuvan lähteenä mainittava Fingrid Oyj.

Fingrid tiedotti toukokuussa asettavansa länsirannikon tuulivoimatuotannolle kesän ja syksyn siirtokeskeytysten ajaksi normaalia pienemmän tuotantotason enimmäismäärän verkon vakauden varmistamiseksi. Tätä tasoa pystytään nyt nostamaan yhteistyössä tuulivoimalatoimittajien kanssa löydettyjen ratkaisujen avulla.

Olemme yhteistyössä asiakkaiden ja tuulivoimalaitosten toimittajien kanssa selvittäneet laitosten säätöominaisuuksien vaikutuksia ja hakeneet ratkaisuja laitosten jännitteensäädön toiminnan parantamiseksi keskeytys- ja häiriötilanteissa. Tarkentuneiden analyysien perusteella siirtokeskeytysten aikainen sähköntuotanto voi olla alueen tuulen voimakkuudesta riippuen noin 1 600 megawattia pienempi suhteessa asennettuun kapasiteettiin. Toukokuussa ilmoitimme täksi luvuksi 2 000 megawattia, joten uusien analyysien perusteella sähköntuotannon huipputeho voi olla noin 400 megawattia aiemmin ilmoitettua suurempi.

Tuotannon enimmäismäärään vaikuttaa merkittävästi tuulivoimalaitoksissa käytettävän teknologian toiminta. Voimalaitosten säätöjärjestelmistä saatujen tarkempien tietojen perusteella olemme voineet tarkastella tarkemmin tuulivoimalaitosten jännitteensäädön toimintaa keskeytys- ja häiriötilanteissa. Selvitysten perusteella on tunnistettu ominaisuuksia, jotka parantavat jännitteensäädön toimintaa keskeytys- ja häiriötilanteissa ja edelleen mahdollistavat aiempaa ilmoitettua suuremman tuotantotehon keskeytystilanteissa.

Fingrid jatkaa aktiivisesti selvityksiä asiakkaiden ja voimalaitostoimittajien kanssa löytääkseen ratkaisuja suuntaajakytkettyjen laitosten toiminnan parantamiseksi ja mahdollisten haittojen välttämiseksi länsirannikolla keskeytys- ja häiriötilanteissa.

Tuomas Rauhala, johtaja, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5197
Antti-Juhani Nikkilä, vanhempi asiantuntija, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5142
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Aiempi tiedote aiheesta:
Tuulivoimatuotannon enimmäismäärää pienennetään länsirannikolla ajoittain lähikuukausien siirtokeskeytysten aikana

Lisätietoa siirtokeskeytyksistä Fingrid-lehdestä

Fingrid on riitauttanut valvontakameratoimittajansa laskutuksen20.5.2024 09:25:14 EEST | Tiedote

Helsingin Sanomissa on julkaistu tänään 20.5. uutinen liittyen Fingridin valvontakamerahankintoihin. Fingrid on selvittänyt keväästä 2023 palvelutoimittajansa Noatek Oy:n laskutusta liittyen tyyppivikaisten kameroiden korjauslaskutukseen. Sähköasemille asennettavissa valvontakameroissa on esiintynyt tyyppivikoja, jotka kameroiden maahantuoja on hyvittänyt Noatekille. Tarkoituksena on ollut selvittää, onko palvelutoimittaja veloittanut Fingridiä perusteettomasti kameroiden korjaus- tai vaihtokustannuksista. Fingrid on tutkinut asiaa sekä sisäisesti että yhtiön ulkoisten neuvonantajien avulla ja noudattanut heiltä saatuja toimintasuosituksia. Ensisijaisesti asiassa on kysymys tavanomaisesta Fingridin johdon toimivaltaan kuuluvasta yritysten välisestä sopimusriita-asian hoidosta. Selvitysten tulokset osoittavat, että Fingridin menettely ja toimenpiteet palvelutoimittajaa kohtaan ovat olleet riittäviä ja oikeasuhtaisia. Selvitykset ovat kuitenkin osin kesken, eikä Fingrid ole siksi tehnyt

Kutsu: Sidosryhmätilaisuus muutosehdotuksista kantaverkkopalvelumaksurakenteeseen17.5.2024 14:39:49 EEST | Kutsu

Fingrid on valmistellut uutta kantaverkkopalvelun palvelutasomallia ja muutosehdotuksia liittymismaksuperiaatteisiin. Uudistusten tavoitteena on luoda uusia mahdollisuuksia hyödyntää olemassa olevaa kantaverkkoa joustavammin ja tehokkaammin. Samalla Fingrid haluaa rakentaa lisää kannusteita siihen, että uudet liitynnät sijoittuisivat kantaverkon siirtojen hallinnan kannalta tasapainoisesti, ja ne mahdollistaisivat liityntäkapasiteetin tehokkaan käytön. Fingrid järjestää sidosryhmille tilaisuuden, jossa käydään läpi uudistusehdotuksia. Niistä tullaan myös kuulemaan sidosryhmiä kesän ja alkusyksyn 2024 aikana. Tilaisuus järjestetään perjantaina 14.6.2024 kello 13-15 ja siihen voi osallistua etäyhteydellä tai Fingridin toimistolla Helsingissä (Läkkisepäntie 21). Paikan päälle mahtuu enintään 60 osallistujaa. Tilaisuuteen voi ilmoittautua tästä. Lähetämme vahvistusviestin ja Teams-linkin ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta.

Fingrid selvitti merituulivoiman mahdollisuuksia liittyä kantaverkkoon13.5.2024 10:31:47 EEST | Tiedote

Fingrid on tunnistanut länsirannikolta alustavasti viisi aluetta, joissa Manner-Suomen kantaverkkoon voitaisiin liittää suuria merituulivoimahankkeita 2030-luvulla. Liitynnät edellyttäisivät merkittäviä investointeja kantaverkkoon. Alueet ovat Ulvila, Närpiö, Vaasa, Raahe ja Raisio. Lisäksi Inkoon alue on määritetty liityntämahdollisuudeksi, mikäli merituulivoiman rakentaminen tulee mahdolliseksi myös Suomen eteläisillä merialueilla. Fingrid kerää sidosryhmiltä palautetta selvityksestä sekä näkemyksiä tarkempien liittymispisteiden määrittämisestä 23.6. asti. Tervetuloa keskustelemaan aiheesta 22.5.

Fingrid explored preliminary possibilities to connect offshore wind power to main grid13.5.2024 10:31:47 EEST | Press release

Fingrid has preliminary identified five areas along the west coast where large offshore wind parks could be connected to the mainland Finland’s transmission grid by the 2030s. These connections would require significant investments in the grid. The identified areas are Ulvila, Närpiö, Vaasa, Raahe, and Raisio. Additionally, the Inkoo area has been identified as a potential connection area if offshore wind power development becomes feasible in Finland’s southern sea areas. Fingrid is seeking feedback from stakeholders on this study and their perspectives on defining more precise connection points until June 23.

Fingridin ehdotus Olkiluoto 3 järjestelmäsuojan ehdoista ja maksujen määräytymisperusteista toimitettu Energiavirastolle30.4.2024 12:42:53 EEST | Tiedote

Fingrid järjesti huhtikuussa 2024 sidosryhmäkuulemisen Olkiluoto 3 järjestelmäsuojaan liittyvistä ehdoista ja järjestelmäsuojan maksujen määräytymisperusteista. Määräaikaan mennessä annettiin 19 lausuntoa. Fingrid on tänään 30.4.2024 toimittanut Energiavirastolle yllä mainitut ehdot ja maksujen määräytymisperusteet, niitä koskevan perustelumuistion sekä sidosryhmäkuulemisessa saadut lausunnot.