Saksan Amazon on alihyödynnetty mahdollisuus suomalaisille elintarvike- ja juomayrityksille
– Suomalaiset yritykset tavoittelevat tyypillisesti hyllypaikkaa Saksan suurissa ketjuissa kuten Edekassa ja Rewessä. Hyllypaikka ei takaa tuotteiden myyntiä, mikäli tuotteen tunnettuus saksalaisten kuluttajien keskuudessa ei ole riittävällä tasolla. Kauppaketjujen ostajat haluavat vakuuttua tuotteiden menekistä ostopäätöstä tehdessään. Nyt viimeistään tulee ottaa huomioon verkkokaupan kasvu, sanoo Food from Finland -ohjelman asiantuntija Lili Lehtovuori Business Finlandin Itävallan toimipisteestä.
Laitilan Wirvoitusjuomat aloitti gluteenittoman ja alkoholittoman Kukko-oluen myynnin Amazon.de -verkkokaupassa huhtikuussa 2021. Kysyntää luotiin Amazonin sisäisellä markkinoinnilla sekä some-markkinoinnilla ohjaamalla kuluttajia keskustelupalstoilta Amazoniin. Tuote sai erinomaisia kuluttaja-arvosteluja ja verkkokaupan mainontaan sijoitettu pääoman tuotto oli 15 %.
– Kysyntä Amazonissa kasvoi tasaisesti ja ensimmäinen täysi rekka myytiin muutamassa kuukaudessa, iloitsee Laitilan vientijohtaja Marko Mikkola.
– Ennen huhtikuuta myyntimme Saksassa oli hyvin pientä, eikä meillä myöskään ollut Saksan pantillisia pakkauksia, mitkä vaaditaan, jotta juomilla voi siellä kasvaa. Nyt pakkaukset on ja Amazonin myyntiä tukeaksemme voimme toimia niillä myös muissa kanavissa Kukko-brändiä kasvattamassa, Mikkola sanoo.
– Amazon.de markkinapaikan kautta olemme pystyneet testaamaan erilaisia tuotemakuja ja pakkauskokoja. Näyttää siltä, että Saksassa parhaiten myy mustikkajauhe ja Amazonissa selkeästi suuremmassa pakkauskoossa kuin myymälöissä, kertoo Biokia-marjajauheita Saksaan myyvä Kiantaman myyntipäällikkö Eija Wall.
Hintojen nousu ei ole toistaiseksi näkynyt Amazonin myynnissä tai kuluttajien ostokäyttäytymisessä.
– Alustan kautta tuotteet menevät myös muihin saksankielisiin maihin. Itävalta on osoittautunut parhaimmaksi markkinaksi Dried Buddyn kuivalihatuotteille. Tuotelaatikkomme, johon on yhdistelty eri makuja, on saanut suuren suosion Itävallassa erityisesti ulkoilijoiden ja vaeltajien keskuudessa, valottaa Dried Buddyn toimitusjohtaja Timo Lahti.
Amazon.de on dynaaminen markkinointi- ja jakelukanava innovatiivisille erikoistuotteille
Amazon.de on 53 %:n markkinaosuudellaan saksalaisen verkkokauppaostajan selkeä ykkösvalinta ja on laajalla valikoimallaan, nopeilla toimituksillaan sekä korkealla asiakaspalvelullaan luonut uudet odotusarvot myös muille verkkokauppatoimijoille. Amazon on kasvattanut osuuttaan myös päivittäistavarakaupassa, jossa sillä on noin 6 % markkinaosuus.
– Amazon.de sopii parhaiten laadukkaille erikoistuotteille kuten välipalatuotteille, makeisille, superfood-tuotteille, ravintolisille ja alkoholituotteille. Yleisesti Saksassa kiinnostavat puhtaat, terveelliset ja vastuulliset Suomessa brändätyt kuluttajatuotteet, sanoo Lili Lehtovuori.
Business Finlandin Food from Finland -ohjelma auttaa suomalaisia elintarvikealan yrityksiä avaamaan myynnin Saksan Amazoniin yhdessä yhteistyökumppanien Dash Retailin kanssa. Jo kymmenet elintarvike- ja juomayritykset ovat saaneet tuotteensa myyntiin Amazon.de markkinapaikkaan. Oman tilin kautta Saksan Amazonissa tuotteitaan myyvät esimerkiksi Kyrö Distillery, Porokylän Leipomo, Helsingin Mylly, Panda ja Fazer. Jakelijan kautta toimii kymmenkunta suomalaista elintarvikeyritystä. Lehtovuoren mukaan mahdollisuuksia olisi kuitenkin paljon laajemmalle joukolle elintarvikeyrityksiä.
Helpotettu liiketoimintamalli pähkinänkuoressa
Food from Finlandin, Dash Retailin ja Teambluen kehittämässä mallissa listataan Teambluen ylläpitämän tilin alle ja tuotteet toimitetaan Teambluen varastoon Saksaan. Teamblue hallinnoi myyntitiliä sekä toimittaa tuotteita tarpeen mukaan Amazonin varastoon ja Dash Retail varmistaa, että tuotteet, hinnoittelu, pakkauskoot ja markkinointi vastaavat Amazonin vaatimuksia ja parhaita käytäntöjä.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoa:
Amazon.de-markkinapaikasta
Lili Lehtovuori, Business Finland, Senior Advisor, Business Finland, lili.lehtovuori@businessfinland.fi, +43 664 2545 289
Maria Arruda, Business Finland, Head of Communications, maria.arruda@businessfinland.fi, +358 400 933 913
Yritysten yhteystiedot
Kiantama Oy: Eija Wall, myyntipäällikkö, eija.wall@kiantama.fi, +358 40 163 3613
Dried Buddy Oy: Timo Lahti, toimitusjohtaja, timo@kuivalihakundi.com, +358 45 127 2310
Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy: Marko Mikkola, vientijohtaja, marko.mikkola@laitilan.fi, +358 50 410 2078
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Business Finlandin Food from Finland -ohjelma esittelee suomalaisia elintarvikeyrityksiä kansainvälisille ostajille ja vahvistaa Suomen imagoa korkealaatuisten elintarvikkeiden tuottajamaana. Ohjelma kannustaa yrityksiä kehittämään uusia innovaatioita sekä solmimaan kumppanuuksia tutkimusorganisaatioiden kanssa. www.foodfromfinland.fi
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Business Finlandin rooli kasvun vauhdittajana laajenemassa suurten puhtaiden teollisten investointien tukiohjelmien myötä18.9.2024 08:00:02 EEST | Tiedote
Petteri Orpon hallituksen ilmastopolitiikan yhtenä painopisteenä on päästöjä vähentävien ja hiiltä talteen ottavien ratkaisujen kiihtyvä kehitys teollisuudessa ja energiantuotannossa. Työ- ja elinkeinoministeriö ja valtiovarainministeriö valmistelevat lainsäädäntöä, jolla otettaisiin käyttöön investointiavustus ja verohyvitys suurille puhtaille teollisille investoinneille. Business Finland vastaisi tukiohjelmien hallinnoinnista eli esimerkiksi tuen myöntämisestä ja sen käytön seurannasta.
Suomalaisilla vähähiilisen rakentamisen ratkaisuilla on pelipaikka kansainvälisillä markkinoilla12.9.2024 08:25:00 EEST | Tiedote
Rakennusalan kriisissä uusien liiketoimintamahdollisuuksien etsiminen kansainväliseltä markkinalta on yrityksille entistä oleellisempaa. Kasvun mahdollisuudet suomalaisille vientiyrityksille ovat markkinatutkimustemme mukaan merkittäviä, vakuuttaa Business Finlandilla Vähähiilisen rakentamisen RRF-vientiohjelmaa vetävä Kari Laine.
Suomen matkailu jäljessä muista Pohjoismaista – ero kasvaa entisestään28.8.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Vuoden 2024 ensimmäinen vuosipuolisko osoittaa, että Suomen matkailu on vahvassa kasvussa, mutta siitä huolimatta Suomen matkailu ei ole elpynyt muiden Pohjoismaiden tapaan. Ero muihin Pohjoismaihin kasvaa entisestään.
Suomen täytyy pitää kiinni kansainvälisistä osaajistaan26.8.2024 08:37:51 EEST | Tiedote
Työperäisen maahanmuuton ja siihen liittyvän työnhakuaikasäännön ympärillä käytävä vilkas keskustelu on herättänyt huolta kansainvälisten osaajien asemasta Suomessa. Work in Finlandin johtaja Laura Lindeman painottaa, että Suomen on vahvistettava sitoutumistaan ulkomaisiin työntekijöihin ja huolehdittava siitä, että he kokevat olonsa tervetulleiksi ja turvatuiksi myös taloudellisesti epävarmoina aikoina.
Uudet digitaaliset ratkaisut tehokäyttöön terveysalalle19.8.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Business Finland käynnisti 18.6.2024 uuden terveys- ja hyvinvointialan ohjelman: Health 360 Finland. Ohjelma vauhdittaa uusien digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoa tehostamaan terveysalaa ja sen vientiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme