Saksan Amazon on alihyödynnetty mahdollisuus suomalaisille elintarvike- ja juomayrityksille

– Suomalaiset yritykset tavoittelevat tyypillisesti hyllypaikkaa Saksan suurissa ketjuissa kuten Edekassa ja Rewessä. Hyllypaikka ei takaa tuotteiden myyntiä, mikäli tuotteen tunnettuus saksalaisten kuluttajien keskuudessa ei ole riittävällä tasolla. Kauppaketjujen ostajat haluavat vakuuttua tuotteiden menekistä ostopäätöstä tehdessään. Nyt viimeistään tulee ottaa huomioon verkkokaupan kasvu, sanoo Food from Finland -ohjelman asiantuntija Lili Lehtovuori Business Finlandin Itävallan toimipisteestä.
Laitilan Wirvoitusjuomat aloitti gluteenittoman ja alkoholittoman Kukko-oluen myynnin Amazon.de -verkkokaupassa huhtikuussa 2021. Kysyntää luotiin Amazonin sisäisellä markkinoinnilla sekä some-markkinoinnilla ohjaamalla kuluttajia keskustelupalstoilta Amazoniin. Tuote sai erinomaisia kuluttaja-arvosteluja ja verkkokaupan mainontaan sijoitettu pääoman tuotto oli 15 %.
– Kysyntä Amazonissa kasvoi tasaisesti ja ensimmäinen täysi rekka myytiin muutamassa kuukaudessa, iloitsee Laitilan vientijohtaja Marko Mikkola.
– Ennen huhtikuuta myyntimme Saksassa oli hyvin pientä, eikä meillä myöskään ollut Saksan pantillisia pakkauksia, mitkä vaaditaan, jotta juomilla voi siellä kasvaa. Nyt pakkaukset on ja Amazonin myyntiä tukeaksemme voimme toimia niillä myös muissa kanavissa Kukko-brändiä kasvattamassa, Mikkola sanoo.
– Amazon.de markkinapaikan kautta olemme pystyneet testaamaan erilaisia tuotemakuja ja pakkauskokoja. Näyttää siltä, että Saksassa parhaiten myy mustikkajauhe ja Amazonissa selkeästi suuremmassa pakkauskoossa kuin myymälöissä, kertoo Biokia-marjajauheita Saksaan myyvä Kiantaman myyntipäällikkö Eija Wall.
Hintojen nousu ei ole toistaiseksi näkynyt Amazonin myynnissä tai kuluttajien ostokäyttäytymisessä.
– Alustan kautta tuotteet menevät myös muihin saksankielisiin maihin. Itävalta on osoittautunut parhaimmaksi markkinaksi Dried Buddyn kuivalihatuotteille. Tuotelaatikkomme, johon on yhdistelty eri makuja, on saanut suuren suosion Itävallassa erityisesti ulkoilijoiden ja vaeltajien keskuudessa, valottaa Dried Buddyn toimitusjohtaja Timo Lahti.
Amazon.de on dynaaminen markkinointi- ja jakelukanava innovatiivisille erikoistuotteille
Amazon.de on 53 %:n markkinaosuudellaan saksalaisen verkkokauppaostajan selkeä ykkösvalinta ja on laajalla valikoimallaan, nopeilla toimituksillaan sekä korkealla asiakaspalvelullaan luonut uudet odotusarvot myös muille verkkokauppatoimijoille. Amazon on kasvattanut osuuttaan myös päivittäistavarakaupassa, jossa sillä on noin 6 % markkinaosuus.
– Amazon.de sopii parhaiten laadukkaille erikoistuotteille kuten välipalatuotteille, makeisille, superfood-tuotteille, ravintolisille ja alkoholituotteille. Yleisesti Saksassa kiinnostavat puhtaat, terveelliset ja vastuulliset Suomessa brändätyt kuluttajatuotteet, sanoo Lili Lehtovuori.
Business Finlandin Food from Finland -ohjelma auttaa suomalaisia elintarvikealan yrityksiä avaamaan myynnin Saksan Amazoniin yhdessä yhteistyökumppanien Dash Retailin kanssa. Jo kymmenet elintarvike- ja juomayritykset ovat saaneet tuotteensa myyntiin Amazon.de markkinapaikkaan. Oman tilin kautta Saksan Amazonissa tuotteitaan myyvät esimerkiksi Kyrö Distillery, Porokylän Leipomo, Helsingin Mylly, Panda ja Fazer. Jakelijan kautta toimii kymmenkunta suomalaista elintarvikeyritystä. Lehtovuoren mukaan mahdollisuuksia olisi kuitenkin paljon laajemmalle joukolle elintarvikeyrityksiä.
Helpotettu liiketoimintamalli pähkinänkuoressa
Food from Finlandin, Dash Retailin ja Teambluen kehittämässä mallissa listataan Teambluen ylläpitämän tilin alle ja tuotteet toimitetaan Teambluen varastoon Saksaan. Teamblue hallinnoi myyntitiliä sekä toimittaa tuotteita tarpeen mukaan Amazonin varastoon ja Dash Retail varmistaa, että tuotteet, hinnoittelu, pakkauskoot ja markkinointi vastaavat Amazonin vaatimuksia ja parhaita käytäntöjä.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoa:
Amazon.de-markkinapaikasta
Lili Lehtovuori, Business Finland, Senior Advisor, Business Finland, lili.lehtovuori@businessfinland.fi, +43 664 2545 289
Maria Arruda, Business Finland, Head of Communications, maria.arruda@businessfinland.fi, +358 400 933 913
Yritysten yhteystiedot
Kiantama Oy: Eija Wall, myyntipäällikkö, eija.wall@kiantama.fi, +358 40 163 3613
Dried Buddy Oy: Timo Lahti, toimitusjohtaja, timo@kuivalihakundi.com, +358 45 127 2310
Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy: Marko Mikkola, vientijohtaja, marko.mikkola@laitilan.fi, +358 50 410 2078
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Business Finlandin Food from Finland -ohjelma esittelee suomalaisia elintarvikeyrityksiä kansainvälisille ostajille ja vahvistaa Suomen imagoa korkealaatuisten elintarvikkeiden tuottajamaana. Ohjelma kannustaa yrityksiä kehittämään uusia innovaatioita sekä solmimaan kumppanuuksia tutkimusorganisaatioiden kanssa. www.foodfromfinland.fi
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Finnish Healthcare Companies Deliver Stability Amid U.S. Uncertainty13.10.2025 07:58:00 EEST | Press release
The United States remains the largest and most attractive export market for Finland´s health technology sector, says Tarja Enala from Business Finland. Although US policy is currently in a state of flux, Finnish companies continue to strengthen their presence there. Cooperation with major players such as the Mayo Clinic — ranked as the best hospital in the world—demonstrates the confidence and long-term commitment of Finnish firms to the U.S. market.
Finländska företag inom hälsosektorn räds inte den ombytliga situationen i USA13.10.2025 07:58:00 EEST | Pressmeddelande
USA är det största och mest populära exportmålet för företag inom hälsoteknologibranschen, säger Tarja Enala från Business Finland. Även om USA:s politiska linje nu förändras snabbt anses samarbete med stora aktörer, såsom Mayo Clinic som har utsetts till världens bästa sjukhus, vara värt att eftersträva.
Suomalaiset terveysalan yritykset eivät pelkää USA:n poukkoilevaa tilannetta13.10.2025 07:58:00 EEST | Tiedote
Yhdysvallat on suurin ja suosituin vientikohde terveysteknologia-alan yrityksille, sanoo Tarja Enala Business Finlandista. Vaikka Yhdysvaltain poliittinen linja vaihtelee nyt nopeasti, yhteistyö isojen toimijoiden kuten maailman parhaaksi sairaalaksi valitun Mayo Clinicin kanssa nähdään tavoittelemisen arvoiseksi.
Business Finlandin muutosneuvottelut päättyivät8.10.2025 12:44:19 EEST | Tiedote
Business Finlandin yhteistoimintaneuvottelut Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandissa ja muutosneuvottelut Business Finland Oy:ssä ovat päättyneet. Neuvottelut aloitettiin 25.8.2025, ja ne saatiin päätökseen 5.10.2025. Ne koskivat koko Business Finlandin henkilöstöä lukuun ottamatta sitä henkilöstön osaa, joka on siirtymässä ulkoministeriöön vuoden vaihteessa.
Kilpailija-analyysi: Miten Suomen ruokamatkailu vertautuu naapurimaihin?30.9.2025 08:15:25 EEST | Tiedote
Tuore kilpailija-analyysi osoittaa, että Suomella on kaikki edellytykset vahvistaa asemaansa ruokamatkailussa. Ruotsi, Tanska ja Norja ovat jo liittäneet ruoasta kertomisen osaksi matkailun tarinaa, ja selvitys antaa eväitä siihen, miten Suomi voi erottua omilla ainutlaatuisilla vahvuuksillaan. Visit Finlandin tilaama selvitys on osa maa- ja metsätalousministeriön rahoittamaa kolmen vuoden projektia, jonka tavoitteena on nostaa suomalaista ruokamaakuvaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme