Saksan Amazon on alihyödynnetty mahdollisuus suomalaisille elintarvike- ja juomayrityksille

Saksa on Suomen neljänneksi suurin elintarvikkeiden vientimaa, jonne suuntautuvan viennin arvo oli vuonna 2021 119 miljoonaa euroa. Samaan aikaan Saksan verkkokauppa kasvoi vuonna 2021 16 % ollen arvoltaan 87 mrd euroa. Voimakkainta kasvu oli elintarvikkeissa ja juomissa, joiden verkkokaupan arvo on 4,5 mrd euroa. Yli 46 miljoonaa saksalaista kuluttajaa on jo ostanut tuotteita Amazonista. Business Finlandin Food from Finland -ohjelma on löytänyt Saksan Amazon.de:stä potentiaalin myyntikanavana.

– Suomalaiset yritykset tavoittelevat tyypillisesti hyllypaikkaa Saksan suurissa ketjuissa kuten Edekassa ja Rewessä. Hyllypaikka ei takaa tuotteiden myyntiä, mikäli tuotteen tunnettuus saksalaisten kuluttajien keskuudessa ei ole riittävällä tasolla. Kauppaketjujen ostajat haluavat vakuuttua tuotteiden menekistä ostopäätöstä tehdessään. Nyt viimeistään tulee ottaa huomioon verkkokaupan kasvu, sanoo Food from Finland -ohjelman asiantuntija Lili Lehtovuori Business Finlandin Itävallan toimipisteestä.

Laitilan Wirvoitusjuomat aloitti gluteenittoman ja alkoholittoman Kukko-oluen myynnin Amazon.de -verkkokaupassa huhtikuussa 2021. Kysyntää luotiin Amazonin sisäisellä markkinoinnilla sekä some-markkinoinnilla ohjaamalla kuluttajia keskustelupalstoilta Amazoniin. Tuote sai erinomaisia kuluttaja-arvosteluja ja verkkokaupan mainontaan sijoitettu pääoman tuotto oli 15 %.

– Kysyntä Amazonissa kasvoi tasaisesti ja ensimmäinen täysi rekka myytiin muutamassa kuukaudessa, iloitsee Laitilan vientijohtaja Marko Mikkola

– Ennen huhtikuuta myyntimme Saksassa oli hyvin pientä, eikä meillä myöskään ollut Saksan pantillisia pakkauksia, mitkä vaaditaan, jotta juomilla voi siellä kasvaa. Nyt pakkaukset on ja Amazonin myyntiä tukeaksemme voimme toimia niillä myös muissa kanavissa Kukko-brändiä kasvattamassa, Mikkola sanoo.

– Amazon.de markkinapaikan kautta olemme pystyneet testaamaan erilaisia tuotemakuja ja pakkauskokoja. Näyttää siltä, että Saksassa parhaiten myy mustikkajauhe ja Amazonissa selkeästi suuremmassa pakkauskoossa kuin myymälöissä, kertoo Biokia-marjajauheita Saksaan myyvä Kiantaman myyntipäällikkö Eija Wall.

Hintojen nousu ei ole toistaiseksi näkynyt Amazonin myynnissä tai kuluttajien ostokäyttäytymisessä.

– Alustan kautta tuotteet menevät myös muihin saksankielisiin maihin. Itävalta on osoittautunut parhaimmaksi markkinaksi Dried Buddyn kuivalihatuotteille. Tuotelaatikkomme, johon on yhdistelty eri makuja, on saanut suuren suosion Itävallassa erityisesti ulkoilijoiden ja vaeltajien keskuudessa, valottaa Dried Buddyn toimitusjohtaja Timo Lahti.

Amazon.de on dynaaminen markkinointi- ja jakelukanava innovatiivisille erikoistuotteille

Amazon.de on 53 %:n markkinaosuudellaan saksalaisen verkkokauppaostajan selkeä ykkösvalinta ja on laajalla valikoimallaan, nopeilla toimituksillaan sekä korkealla asiakaspalvelullaan luonut uudet odotusarvot myös muille verkkokauppatoimijoille. Amazon on kasvattanut osuuttaan myös päivittäistavarakaupassa, jossa sillä on noin 6 % markkinaosuus.

– Amazon.de sopii parhaiten laadukkaille erikoistuotteille kuten välipalatuotteille, makeisille, superfood-tuotteille, ravintolisille ja alkoholituotteille. Yleisesti Saksassa kiinnostavat puhtaat, terveelliset ja vastuulliset Suomessa brändätyt kuluttajatuotteet, sanoo Lili Lehtovuori.

Business Finlandin Food from Finland -ohjelma auttaa suomalaisia elintarvikealan yrityksiä avaamaan myynnin Saksan Amazoniin yhdessä yhteistyökumppanien Dash Retailin kanssa. Jo kymmenet elintarvike- ja juomayritykset ovat saaneet tuotteensa myyntiin Amazon.de markkinapaikkaan. Oman tilin kautta Saksan Amazonissa tuotteitaan myyvät esimerkiksi Kyrö Distillery, Porokylän Leipomo, Helsingin Mylly, Panda ja Fazer. Jakelijan kautta toimii kymmenkunta suomalaista elintarvikeyritystä. Lehtovuoren mukaan mahdollisuuksia olisi kuitenkin paljon laajemmalle joukolle elintarvikeyrityksiä.

Helpotettu liiketoimintamalli pähkinänkuoressa

Food from Finlandin, Dash Retailin ja Teambluen kehittämässä mallissa listataan Teambluen ylläpitämän tilin alle ja tuotteet toimitetaan Teambluen varastoon Saksaan. Teamblue hallinnoi myyntitiliä sekä toimittaa tuotteita tarpeen mukaan Amazonin varastoon ja Dash Retail varmistaa, että tuotteet, hinnoittelu, pakkauskoot ja markkinointi vastaavat Amazonin vaatimuksia ja parhaita käytäntöjä.

Lisätietoa:

Amazon.de-markkinapaikasta
Lili Lehtovuori, Business Finland, Senior Advisor, Business Finland, lili.lehtovuori@businessfinland.fi, +43 664 2545 289

Maria Arruda, Business Finland, Head of Communications, maria.arruda@businessfinland.fi, +358 400 933 913

Yritysten yhteystiedot

Kiantama Oy: Eija Wall, myyntipäällikkö, eija.wall@kiantama.fi, +358 40 163 3613

Dried Buddy Oy: Timo Lahti, toimitusjohtaja, timo@kuivalihakundi.com, +358 45 127 2310

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy: Marko Mikkola, vientijohtaja, marko.mikkola@laitilan.fi, +358 50 410 2078

Business Finlandin Food from Finland -ohjelma esittelee suomalaisia elintarvikeyrityksiä kansainvälisille ostajille ja vahvistaa Suomen imagoa korkealaatuisten elintarvikkeiden tuottajamaana. Ohjelma kannustaa yrityksiä kehittämään uusia innovaatioita sekä solmimaan kumppanuuksia tutkimusorganisaatioiden kanssa. www.foodfromfinland.fi

Internationalization Awards of the President of the Republic of Finland to Kempower, K. Hartwall, Andritz and Kasvuryhmä Suomi18.11.2022 12:02:51 EET | Press release

Sauli Niinistö, the President of the Republic of Finland, has granted the annual internationalization award to successful Finnish companies. Kempower Oyj, a provider of fast charging solutions for electric vehicles, will be awarded as the newcomer company of 2022, and K. Hartwall Oy Ab, a family-owned company focusing on logistics equipment and services, will receive the Growth Company Award. In the Long-term International Investor category, the award will go to Andritz Oy. The Community Award of the year will be granted to Kasvuryhmä Suomi ry.

Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnot Kempowerille, K. Hartwallille, Andritzille ja Kasvuryhmä Suomelle18.11.2022 11:30:00 EET | Tiedote

EMBARGO Julkaisuvapaa 18.11.2022 klo 11.30. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt vuosittaisen kansainvälistymispalkinnon menestyville suomalaisyrityksille. Vuoden 2022 tulokasyrityksenä palkitaan sähköajoneuvojen pikalatausratkaisujen tarjoaja Kempower Oyj ja kasvuyrityksen palkinnon saa logistiikan laitteisiin ja palveluihin keskittynyt perheyritys K. Hartwall Oy Ab. Pitkäaikaisen kansainvälisen investoija –kategoriassa investoijapalkinnon saa Andritz Oy. Vuoden yhteisöpalkinto annetaan Kasvuryhmä Suomi ry:lle.

Yritysten henkilöstö kansainvälistyy – esihenkilöiden valmiuksia kehitetään mentoroinnilla14.11.2022 07:38:49 EET | Tiedote

Tulevaisuudessa kaikki suomalaiset yritykset tarvitsevat menestyäkseen kansainvälisiä osaajia ja yritysten kasvu tulee kansainvälisiltä markkinoilta. Muutos on väistämätön ja jokaisen työyhteisön on herättävä kehittämään sisäisiä kansainvälisyysvalmiuksiaan. Uudenlaisessa toimintaympäristössä johtamistaito korostuu, mutta kuka auttaa esihenkilöitä vastaamaan kansainvälistyvän maailman haasteisiin?