Saman toimialan yritysten yhteistyön riski nousemassa - Yrittäjät esittää ennakollista kilpailuneuvontaa

Suomen Yrittäjät esittää, että yrityksille otetaan käyttöön tehokas kilpailuneuvonta, jotta yrittäjät tietävät, että toimivat varmasti kilpailulain mukaisesti.

Suomen Yrittäjien elinkeino- ja kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin. Kuva: Markus Sommers. Kuva vapaasti käytettävissä, kuvaajan nimi mainittava.

Kilpailulain muutosta on valmisteltu työ- ja elinkeinoministeriön työryhmässä. Lakia pitää muuttaa, koska kilpailuviranomaisten toimivaltuuksia sääntelevän direktiivin keinot on annettava jäsenvaltioiden kilpailuviranomaisten käyttöön viimeistään helmikuussa 2021.

- On hyvä, että kilpailua vaalitaan ja sen häiriöitä voidaan poistaa tehokkaasti, Suomen Yrittäjien elinkeino- ja kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin sanoo.

Työryhmän esitys lähti lausuntokierrokselle tänään. Grekin kuului työryhmään.

Yritykset tarvitsevat ennakollista neuvontaa kilpailuasioihin

Ilman kallista asiantuntija-apua ei nykyisin pysty ennalta varmistumaan, onko aiottu liiketoiminta saman alan yritysten kanssa sallittua vai ei. Tämä on ongelma pienille yrityksille ja esimerkiksi niiden yhdistyksille.

- Esitämme, että yrityksille luodaan tehokas neuvonta. Sitä tarvitaan, jotta riskejä voidaan kohtuullistaa ja arvioida ennalta, onko toiminta kilpailulain mukaista, Grekin vaatii.

Yritykset esittelisivät yhteistyönsä kilpailuviranomaiselle, ja viranomaisella olisi kuukausi aikaa huomauttaa kilpailuriskistä. Jos viranomainen ei reagoi, yritykset voisivat toimia vilpittömin mielin kuvaamallaan tavalla. Puuttumattomuus olisi voimassa määräajan, esimerkiksi kaksi vuotta. Tehokasta neuvontaa on käytössä esimerkiksi Australiassa, Ranskassa, Irlannissa sekä Singaporessa.

Kiristyvät sakot vähentävät haluja toimialojen yhteisiin hankkeisiin

Julkiset hankkijat toivovat pk-yrityksiltä yhteistarjouksia. Yritykset eivät uskalla tehdä niitä, sillä tulojen ja urakan jakamisen yritysten kesken pelätään olevan kiellettyä kilpailun rajoittamista. Yhteistarjoukset tapahtuisivat täysin yritysten riskillä. Rangaistukset ovat jo nyt kovia, jopa 10 prosenttia liikevaihdosta.

Lakimuutos vaikeuttaa saman toimialan yritysten yhteistä järjestötoimintaa, vaikuttamista ja verkostoitumista. Jos tällaisessa yhteenliittymässä tapahtuisi kiellettyä kilpailunrajoittamista, rangaistukset kiristyvät rajusti, ja niistä voisi joutua vastuuseen kuka tahansa yhteenliittymän jäsen. Seuraamusmaksun laskennassa huomioidaan jatkossa yhteenliittymän oman liikevaihdon lisäksi myös sen jäsenten maailmanlaajuinen liikevaihto.

- Yhteenliittymät, kuten saman toimialan yritysten yhdistykset, tekevät yhteiskunnan kannalta erittäin tärkeää työtä esimerkiksi innovaatioiden ja suomalaisen kilpailukyvyn eteen. Koronakriisissä yritysten järjestöjen tärkeys ja merkitys on jo näkynyt tiedonvälittäjänä yritykselle ja ratkaisujen tarjoajana yhteiskunnalle, Grekin muistuttaa.

Kriisissä ei olisi varaa siihen, että taloudellista toimintaa jää toteutumatta.

- Kilpailusäännöistä onkin nyt peruutettu EU:ssa, jotta esimerkiksi yritysten terveysteknologinen osaaminen valjastetaan koronaviruksen aiheuttaman taudin nujertamiseen, Grekin toteaa.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjägallup: Yrityksissä pientä virkoamista, mutta tilanne yhä paha29.5.2020 10:30:00 EESTTiedote

Yritysten tilanne on hieman parantunut toukokuussa, tuore Yrittäjägallup kertoo. - Pientä virkoamista on havaittavissa, mutta yleistilanne on yhä paha, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi. Yrittäjät ehdottaa hallitukselle laajaa työmarkkinauudistuspakettia. - Pitää lopettaa reformivälttely. Emme voi kiertää vuosikymmeniä työmarkkinauudistuksia kuin kissa kuumaa puuroa, hän sanoo.

Kutsu: Yrittäjägallup julki tänään klo 10: Miten koronakriisin vaikutus yrityksiin on kuukaudessa muuttunut?29.5.2020 07:11:00 EESTKutsu

Miten koronakriisi vaikuttaa Suomessa toimiviin yrityksiin nyt? Onko kuukaudessa tapahtunut muutoksia? Jos on, mihin suuntaan? Ovatko tuet tehonneet? Suomen Yrittäjät julkistaa tuoreen Yrittäjägallupin tulokset verkkotiedotustilaisuudessa tänään klo 10 alkaen. Samalla kerrotaan, mitä keinoja Yrittäjät esittää, jotta Suomi pääsee kriisin jälkeen liikkeelle.

Kutsu: Miten koronakriisin vaikutus yrityksiin on kuukaudessa muuttunut? Mennäänkö parempaan vai huonompaan suuntaan? Yrittäjägallup julki 29.5. klo 1028.5.2020 07:12:00 EESTKutsu

Miten koronakriisi vaikuttaa Suomessa toimiviin yrityksiin nyt? Onko kuukaudessa tapahtunut muutoksia? Jos on, mihin suuntaan? Ovatko tuet tehonneet? Suomen Yrittäjät julkistaa tuoreen Yrittäjägallupin tulokset verkkotiedotustilaisuudessa perjantaina 29.5. klo 10. Samalla kerrotaan, mitä keinoja Yrittäjät esittää, jotta Suomi pääsee kriisin jälkeen liikkeelle.

Kutsu: Miten koronakriisin vaikutus yrityksiin on kuukaudessa muuttunut? Mennäänkö parempaan vai huonompaan suuntaan? Yrittäjägallup julki 29.5. klo 1026.5.2020 12:56:55 EESTKutsu