Santtu Turunen välimieslautakunnan (FAI) pääsihteeriksi

Keskuskauppakamari nimittänyt välimieslautakunnan pääsihteeriksi OTK Santtu Turusen 1.6.2019 alkaen.

Turunen on aiemmin toiminut Helsingin yliopistolla ja hoitanut kotimaisia ja kansainvälisiä välimiestehtäviä. Turunen on julkaissut useita kirjoja ja artikkeleita välimiesmenettelyn alalta ja valmentanut Helsingin yliopiston Vis Moot -joukkuetta. Keskuskauppakamarin välimieslautakunnassa Turunen saa vastuulleen välimieslautakunnan toiminnan ja markkinoinnin koordinoinnin niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

”Suomalainen välimiesmenettely on myötätuulessa. FAI on kehittynyt kilpailukykyiseksi ja dynaamiseksi toimijaksi välimiesmenettelymarkkinoilla. Instituutti on kansainvälisempi ja kilpailukykyisempi kuin koskaan ennen. Suomalainen välimiesmenettely-yhteisö on laaja ja innostunut. Tämä on loistava lähtökohta työlle suomalaisen välimiesmenettelyn koko potentiaalin hyödyntämiseksi, Santtu Turunen sanoo.

Heidi Merikalla-Teir, joka on toiminut Keskuskauppakamarin riidanratkaisupalveluista vastaavana johtajana sekä välimieslautakunnan pääsihteerinä, siirtyy Asianajotoimisto Merilammen toimitusjohtajaksi ja osakkaaksi 1.6.2019 alkaen.

“Merikalla-Teir on vienyt ja kehittänyt välimieslautakuntaamme merkittävästi eteenpäin. Hänen aikanaan toiminta on kansainvälistynyt ja olemme saaneet myös asianmukaiset sovittelusäännöt liike-elämän riitojen kustannustehokkaaksi vaihtoehdoksi. Toivotamme Heidille mitä parhainta menestystä hänen uudessa tehtävässään", Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi toteaa. “Samalla toivotamme Turusen tervetulleeksi jatkamaan työtä välimieslautakunnan pääsihteerinä. Suurin lähitulevaisuuden haaste tulee olemaan välimiesmenettelylain uudistuksen ohjaaminen siten, että saamme siitä kansainvälistä kilpailukykyämme parantavan tekijän.”

Välimiesmenettely on liike-elämän riitojen nopea, kustannustehokas ja luottamuksellinen ratkaisukeino. Välimiesmenettelystä sovitaan tyypillisesti pääsopimukseen otettavalla välityslausekkeella.Keskuskauppakamarin välimieslautakunta hallinnoi kotimaisia ja kansainvälisiä menettelyjä pitkällä ja monipuolisella kokemuksella. Lautakunta toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä, mutta on siitä toiminnallisesti riippumaton.

Suomella ainutlaatuinen paikka edistää Euroopan kasvua25.5.2019 07:55:00 EESTTiedote

Eurovaaleissa annetaan suuntaa Euroopan tulevaisuudelle, muistuttaa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Eurooppa voi kääntyä sisäänpäin, hajaantua ja menettää uskottavuuttaan. Yritysten toive kuitenkin on, että vaalien jälkeenkin Eurooppa uskaltaa vahvistaa vapaakaupassa sekä tieto- ja kiertotaloudessa edelläkävijyyttä, markkinoiden ennakoitavuutta sekä kansalaisille ja yrityksille EU:sta tulevia hyötyjä. Yhtenäinen ja viisaasti vahva EU kansainvälisessä toimintaympäristössä on yritysten toive halki Euroopan Suomi mukaan lukien, korostaa Vuori.

Major “IFCAI Biennial Conference” International Arbitration Event in Finland23.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

The “IFCAI Biennial Conference” international arbitration event will assemble leading institutions and prominent figures from the field of international arbitration on Thursday, 23 May 2019 in Helsinki, Finland. The topic of the day “Roles and Responsibilities of Key Stakeholders in Conflict Resolution - Finding the Right Balance to Maximise Strategic and Effective Conflict Resolution” will focus on strategic and effective conflict management from the perspective of different stakeholders. The event is hosted by the Arbitration Institute of the Finland Chamber of Commerce (FAI).

Kansainvälisen välimiesmenettelyn suurtapahtuma IFCAI Biennial Conference Suomessa23.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kansainvälinen välimiesmenettelytapahtuma “IFCAI Biennial Conference” kokoaa torstaina 23.5.2019 kansainvälisen välimiesmenettelyn keskeiset välitysinstituutit ja alan huippunimet Helsinkiin. Päivän teema “Roles and Responsibilities of Key Stakeholders in Conflict Resolution – Finding the Right Balance to Maximise Strategic and Effective Conflict Resolution” keskittyy strategiseen ja tehokkaaseen konfliktien hallintaan eri sidosryhmien näkökulmasta. Tilaisuutta isännöi Keskuskauppakamarin välimieslautakunta (FAI).