SDP esittää keskustatunnelihankkeen hylkäämistä – Jätkäsaaren ratkaisut tulee selvittää

Helsingin keskustan alittavan autotunnelin rakentamiselle ei ole SDP:n valtuustoryhmän mielestä taloudellisia tai liikennepoliittisia edellytyksiä. Tämän hetkisten arvioiden mukaan tunnelin hinta on 1,4 miljardia euroa.

Helsingin kaupunki on strategiassaan sitoutunut kasvattamaan kestävien liikennemuotojen osuutta. Kaupunkiympäristön toimialan tekemän selvityksen mukaan keskustatunneli lisäisi yksityisautoilua joukkoliikenteen kustannuksella. SDP:n mielestä pääkaupunkiseudun tulee tukea toimillaan entistä voimakkaammin joukkoliikenteen käyttöä liikkumismuotona

Osana keskustan kehittämistä on edelleen selvitettävä kävelykeskustan laajentamista. Tämän hetkinen suunnitelma nojaa keskustatunnelin toteuttamiseen. SDP katsoo, että kävelykeskusta on osa liikenteen kokonaisratkaisua ja se tulee irrottaa tunnelihankkeesta.

SDP:n valtuustoryhmä esittää, että kaupunki selvittää Jätkäsaaren liikenteen erilaisia sujuvoittamisvaihtoehtoja ja Länsisataman liikenteen osalta yhdessä Helsingin Sataman kanssa toimintojen keskittämisestä Vuosaaren satamaan.

SDP:n valtuustoryhmän mielestä kaupungin tulee lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja parantaa sitä kautta Helsingin liikenteen sujuvuutta. Joukkoliikenteen käytön edistämistä tulee toteuttaa tulevina vuosina erityisesti raideliikenteen laajentamisen ja edullisten joukkoliikenteen lippujen hintojen kautta.

Lisätietoja:

Eveliina Heinäluoma
SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja

SDP Helsinki: Asuinalueiden eriarvoistuminen pysäytettävä! Tasa-arvo luo turvallisuutta.9.11.2019 15:16:00 EETTiedote

Helsingin sosialidemokraatit haluavat, että eriarvoistuminen pysäytetään kouluissa, terveydenhuollossa, kulttuurissa ja asuinalueilla. Tasapuolisesti kehittyvä kaupunki tukee yhteisöllisyyttä, turvallisuutta ja luo hyvinvointia. Tuloerojen kasvu ja muuttoliike uhkaavat jakaa kaupungin entistä vahvemmin hyväosaisten ja huono-osaisten alueisiin. Näin ei saa tapahtua!

Ministeri Marin kummeksuu Petteri Orpon lausuntoja9.10.2019 18:52:44 EESTTiedote

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin katsoo, että Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo antaa väärän todistuksen hallituksen raidepolitiikasta Aamulehden haastattelussaan 9. lokakuuta. Orpo väittää hallituksen jarruttavan raidehankkeita ja kritisoi erityisesti suunnitelmia Helsinki-Tampere-välin kehittämiseksi. Tosiasiassa hallituksen raideliikenteen panostukset ovat merkittävät. Jo kesäkuun lisätalousarviossa hallitus käynnisti useita tärkeitä raideinvestointeja. Esimerkiksi pääradalle osoitettiin suunnittelurahoitusta 11 miljoonaa euroa Helsinki-Tampere-yhteysvälin nopeuttamiseksi ja radan kapasiteetin parantamiseksi. Entinen valtiovarainministeri Orpo osoitti neljän vuoden aikana Tampere−Helsinki-välin nopean yhteyden suunnitteluun rahaa vain yhden miljoonan. - Rinteen hallitus on tehnyt ensimmäisinä viikkoinaan ja kuukausinaan enemmän yhteysvälin nopeuttamiseksi kuin Orpo koko viime kaudella, Marin sanoo. Lisäksi hallitus osoitti lisätalousarviossa pääradan parantamiseen ra