SDP esittää keskustatunnelihankkeen hylkäämistä – Jätkäsaaren ratkaisut tulee selvittää

Helsingin keskustan alittavan autotunnelin rakentamiselle ei ole SDP:n valtuustoryhmän mielestä taloudellisia tai liikennepoliittisia edellytyksiä. Tämän hetkisten arvioiden mukaan tunnelin hinta on 1,4 miljardia euroa.

Helsingin kaupunki on strategiassaan sitoutunut kasvattamaan kestävien liikennemuotojen osuutta. Kaupunkiympäristön toimialan tekemän selvityksen mukaan keskustatunneli lisäisi yksityisautoilua joukkoliikenteen kustannuksella. SDP:n mielestä pääkaupunkiseudun tulee tukea toimillaan entistä voimakkaammin joukkoliikenteen käyttöä liikkumismuotona

Osana keskustan kehittämistä on edelleen selvitettävä kävelykeskustan laajentamista. Tämän hetkinen suunnitelma nojaa keskustatunnelin toteuttamiseen. SDP katsoo, että kävelykeskusta on osa liikenteen kokonaisratkaisua ja se tulee irrottaa tunnelihankkeesta.

SDP:n valtuustoryhmä esittää, että kaupunki selvittää Jätkäsaaren liikenteen erilaisia sujuvoittamisvaihtoehtoja ja Länsisataman liikenteen osalta yhdessä Helsingin Sataman kanssa toimintojen keskittämisestä Vuosaaren satamaan.

SDP:n valtuustoryhmän mielestä kaupungin tulee lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja parantaa sitä kautta Helsingin liikenteen sujuvuutta. Joukkoliikenteen käytön edistämistä tulee toteuttaa tulevina vuosina erityisesti raideliikenteen laajentamisen ja edullisten joukkoliikenteen lippujen hintojen kautta.

Lisätietoja:

Eveliina Heinäluoma
SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja

SDP:n Harakka: EU on ottamassa tällä viikolla merkittävän askeleen vahingollisen verosuunnittelun torjumisessa Suomen johdolla27.11.2019 13:35:30 EETTiedote

- Saan johtaa kilpailukykyneuvostoa, joka päättää maakohtaisesta veroraportoinnista. Jos esityksemme hyväksytään, suuryritykset velvoitetaan kertomaan julkisesti tekemänsä voitot ja maksamansa verot kaikissa toimipisteissä. Voimme puuttua aggressiiviseen verosuunnitteluun, joka vie joka vuosi satoja miljoonia euroja EU-jäsenmaiden koulujen, sairaaloiden ja eläkkeiden rahoituksesta, kertoo työministeri Timo Harakka. Vuonna 2016, kun Panaman paperit tulivat julkisuuteen, EU-päättäjät lupasivat veronkierron vastaisia toimia. Maakohtaista veroraportointia on kuitenkin viivytetty kolme vuotta. - Lunastamme lupaukset suomalaisille äänestäjille sekä EU-kansalaisille. Maakohtainen veroraportointi on myös suomalaisten yritysten etu. Markkinatalous toimii, kun yritykset kilpailevat tuotteiden ja palveluiden laadulla, eivätkä verokikkailulla, Harakka muistutti. Kilpailukykyneuvosto kokoontuu Brysselissä torstaina 28.11.

SDP:n puoluevaltuuston kannanotto: Tarvitaan työtä, luottamusta sekä kestävää kehitystä - SDP:n johtaman hallituksen tehtävä on helpottaa ja parantaa suomalaisten arkea17.11.2019 14:27:20 EETTiedote

Korjattu versio Tarvitsemme nyt luottamusta työmarkkinoille ja rakentavaa sopimisen kulttuuria. Työehdoista on sovittava uusia kasvun mahdollisuuksia luoden ja rakentamalla parempaa toimeentuloa. Tärkein kilpailuvalttimme on jatkossakin muuttuvassa työelämässä osaavaja hyvinvoiva työntekijä. Tässä avainasemassa on laadukas koulutus. Hyvinvoiva ja jaksava työntekijä on avain myös tuottavuuteen. Työelämässä tarvitaan lisää turvaa työntekijöille, joustavuutta ihmisten ehdoilla sekä kaikille yhteisiä pelisääntöjä eli reilut työmarkkinat. Suomi menestyy yhdessä sopimisella. Haluamme luoda vakautta ja ennustettavuutta talouteen. Olemme asettaneet tavoitteeksi työllisyysasteen nostamisen tämän vaalikauden aikana 75 % tasolle sekä keinojen löytämisen, jotka johtavat 60 000 uuteen lisätyölliseen. Näiden tavoitteiden saavuttamisen tarkoitus on tuoda Suomeen suurempaa osallisuutta, parempaa toimentuloa ja enemmän hyvinvointia. Vain työllä ja taloudellisella kasvulla pystymme turvaamaan laadukkaat