SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero: Sote-uudistuksen ruumiinavaus ei tullut hetkeäkään liian aikaisin

Helsingin Sanomien 10.4. julkituomat tiedot Sipilän hallituksen sote-uudistuksen valmistelun epäkohdista ovat äärimmäisen raskauttavia sekä kokoomukselle että keskustalle. Valtioneuvoston kanslian tilaama loppuraportti kritisoi hallitusta poikkeuksellisesta poliittisesta ohjauksesta, täysin epärealistisesta aikataulusta ja poukkoilevista tavoitteista.

HS:n mukaan suurin kritiikki raportissa kohdistetaan kokoomuksen ja keskustan poliittiseen sopimukseen, jossa kokoomus sai valinnanvapauden ja keskusta maakuntamallin. Loppuraportin arvio on yhteneväinen sosialidemokraattien ja koko opposition esittämän kritiikin kanssa.

Kokoomukselle ja keskustalle HS:n julkituomat tiedot ovat erityisen kiusallisia siksikin, että hallitus yritti salata raporttia ja lykätä sen julkaisua vaalien jälkeiseen aikaan.

Sote-uudistus oli Sipilän hallituksen tärkein tavoite, mutta hallitus epäonnistui uudistuksessa karmaisevalla tavalla. Hallituksen mallissa sote-uudistuksen alkuperäiset tavoitteet jäivät valtapelin ja sulle-mulle -politiikan jalkoihin. Yli kolmen vuoden ajan hallitus pelotteli kansalaisia siitä, että jos uudistusta ei toteuteta kokoomuksen ja keskustan mallilla, niin sosiaali- ja terveyspalvelut romahtavat, Suomen luottoluokitus alenee ja koko kansantalous on vaarassa.

Lukuisten asiantuntijoiden ja perustuslakivaliokunnan huomautuksista välittämättä kokoomus ja keskusta pitivät härkäpäisesti kiinni lehmänkaupastaan. Kun sekä kokoomuksen ajaman markkinamallin että keskustan maakuntamallin perustuslainvastaisuus ymmärrettiin viimein myös hallituksessa, kaatoi pääministeri Sipilä hallituksensa.

SDP on vaatinut koko vaalikauden ajan, että sote-uudistuksessa ihmisten tarpeet ja palvelu palautetaan uudistuksen keskiöön. SDP haluaa ratkaista sosiaali- ja terveydenhuollon sekä vanhustenhoidon ongelmat. Siksi olemme esittäneet kiireettömään hoitoon hoitotakuuta, joka takaa hoitoon pääsyn viikossa. Lisäksi olemme vaatineet tuhatta uutta lääkäriä ja hoitajaa pitämään huolta suomalaisten terveydestä ja vanhustenhoitoon 0,7:n hoitajamitoitusta.

Ensi sunnuntain vaalien jälkeen on nopeassa parlamentaarisessa valmistelussa sovittava polusta, jolla uudistuksen alkuperäiset tavoitteet toteutetaan. Parlamentaarista valmistelua esittävät myös valtioneuvoston kanslian tilaaman raportin kirjoittajat ja haastateltavat. Sote-uudistuksen valmistelussa on ympäri Suomea tehty hyvää työtä, jota on hyödynnettävä tulevankin valmistelun pohjana.

Eduskuntavaalien kannalta on erittäin tärkeää, että HS:n paljastama loppuraportti tuo julki Sipilän hallituksen härskin poliittisen ohjauksen, asiantuntijoiden sivuuttamisen ja yksityisten terveysyhtiöiden vaikuttamisen uudistuksen valmistelussa. Sunnuntaina suomalaiset voivat omalla äänestyspäätöksellään varmistaa, että tulevalla vaalikaudella sote-uudistus valmistellaan ihmisten palvelut edellä – ilman poliittisia lehmänkauppoja.

Sirpa PaateroSDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja

SDP julkaisi eurovaaliohjelmansa: Vakautta, uutta kasvua ja reilua työelämää koko Eurooppaan6.5.2019 09:19:25 EESTTiedote

SDP julkaisi vaaliohjelmansa toukokuun europarlamenttivaaleihin. SDP:n eurovaaliohjelma on rakennettu taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kehityksen periaatteille. Ensi parlamenttikaudella on vahvistettava sosiaalista Eurooppaa, tehtävä vastuullista ilmastopolitiikkaa, säädettävä kovemmat sanktiot verovälttelylle ja tehtävä EU-investointeja osaamiseen ja teknologiaan.

Antton Rönnholm: EU:ssa voitava päättää haitallisen verokilpailun ja aggressiivisen verosuunnittelun torjunnasta määräenemmistöillä1.5.2019 12:03:00 EESTTiedote

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm piti vappupuheensa Tuusulassa ja Järvenpäässä. Hän käsitteli puheessaan talous- ja työllisyyspolitiikkaa ja totuudenjälkeisen ajan ongelmia. Globaali aggressiivinen verosuunnittelu ja veronkierto ovat valtavia ongelmia. Tutkimusten mukaan juuri Suomi ja muut EU-maat ovat siinä suurimpia häviäjiä. Parhaimpien arvioiden mukaan monikansallisten yritysten aggressiivisesta verosuunnittelusta aiheutuvat veromenetykset EU-maille ovat yli 100 miljardia euroa vuodessa. Suomen veromenetykset aggressiivisesta verosuunnittelusta ja kansainvälisestä sijoitustoiminnasta lasketaan vähintään sadoissa miljoonissa euroissa vuositasolla. - Suomen ja muiden EU-maiden veropohjan rapautumisen on loputtava. Keskiluokka ei voi enää maksaa verovälttelyn kustannuksia. Tarvitsemme tiukempia toimia esimerkiksi korkojärjestelyihin puuttumiseksi ja julkista maakohtaista veroraportointia. EU:ssa erityinen ongelma ovat verokeitaat. On Suomen etu, että EU:ssa päätettäisiin haitalli

Eero Heinäluoma kehottaa konstailemattomaan hallitusratkaisuun1.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Entinen eduskunnan puhemies, eurovaaliehdokas Eero Heinäluoma kehottaa puolueita nopeaan ja konstailemattomaan hallitusratkaisuun. Kansalaiset odottavat, että vaalien viesti muutoksesta ymmärretään kaikissa puolueissa ja hallitus kootaan nopeasti muutoksen viestin ympärille, sanoi Heinäluoma puhuessaan Porin ja Kankaanpään vappujuhlissa. Erilainen konstailu ja ylimääräiset piruetit eivät nyt ole tarpeen, sanoi Heinäluoma. Vaalitulos oli historiallinen. Puolet hallituspuolueiden kannatuksesta hävisi eduskuntavaaleissa. Sipilän hallituksen alkaessa hallituksen takana oli 57 prosenttia äänestäjistä. Neljä vuotta myöhemmin hallituspuolueet saivat vaivaiset 32 prosenttia äänistä. Tuon selvempää muutosviestiä ja ohjetta uuden hallituksen kokoamiselle ei vaaleissa voi antaa. Kansalaiset kaipaavat nyt uudenlaista yhteistyön ja yhteisymmärryksen henkeä. Poliitikkojen pitää pystyä nyt kuuntelemaan paitsi kansalaisia myös toisiaan. Työmarkkinoille tarvitaan sinnekin aitoa ja tasapuolista yhteisty