SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero: Sote-uudistuksen ruumiinavaus ei tullut hetkeäkään liian aikaisin

Helsingin Sanomien 10.4. julkituomat tiedot Sipilän hallituksen sote-uudistuksen valmistelun epäkohdista ovat äärimmäisen raskauttavia sekä kokoomukselle että keskustalle. Valtioneuvoston kanslian tilaama loppuraportti kritisoi hallitusta poikkeuksellisesta poliittisesta ohjauksesta, täysin epärealistisesta aikataulusta ja poukkoilevista tavoitteista.

HS:n mukaan suurin kritiikki raportissa kohdistetaan kokoomuksen ja keskustan poliittiseen sopimukseen, jossa kokoomus sai valinnanvapauden ja keskusta maakuntamallin. Loppuraportin arvio on yhteneväinen sosialidemokraattien ja koko opposition esittämän kritiikin kanssa.

Kokoomukselle ja keskustalle HS:n julkituomat tiedot ovat erityisen kiusallisia siksikin, että hallitus yritti salata raporttia ja lykätä sen julkaisua vaalien jälkeiseen aikaan.

Sote-uudistus oli Sipilän hallituksen tärkein tavoite, mutta hallitus epäonnistui uudistuksessa karmaisevalla tavalla. Hallituksen mallissa sote-uudistuksen alkuperäiset tavoitteet jäivät valtapelin ja sulle-mulle -politiikan jalkoihin. Yli kolmen vuoden ajan hallitus pelotteli kansalaisia siitä, että jos uudistusta ei toteuteta kokoomuksen ja keskustan mallilla, niin sosiaali- ja terveyspalvelut romahtavat, Suomen luottoluokitus alenee ja koko kansantalous on vaarassa.

Lukuisten asiantuntijoiden ja perustuslakivaliokunnan huomautuksista välittämättä kokoomus ja keskusta pitivät härkäpäisesti kiinni lehmänkaupastaan. Kun sekä kokoomuksen ajaman markkinamallin että keskustan maakuntamallin perustuslainvastaisuus ymmärrettiin viimein myös hallituksessa, kaatoi pääministeri Sipilä hallituksensa.

SDP on vaatinut koko vaalikauden ajan, että sote-uudistuksessa ihmisten tarpeet ja palvelu palautetaan uudistuksen keskiöön. SDP haluaa ratkaista sosiaali- ja terveydenhuollon sekä vanhustenhoidon ongelmat. Siksi olemme esittäneet kiireettömään hoitoon hoitotakuuta, joka takaa hoitoon pääsyn viikossa. Lisäksi olemme vaatineet tuhatta uutta lääkäriä ja hoitajaa pitämään huolta suomalaisten terveydestä ja vanhustenhoitoon 0,7:n hoitajamitoitusta.

Ensi sunnuntain vaalien jälkeen on nopeassa parlamentaarisessa valmistelussa sovittava polusta, jolla uudistuksen alkuperäiset tavoitteet toteutetaan. Parlamentaarista valmistelua esittävät myös valtioneuvoston kanslian tilaaman raportin kirjoittajat ja haastateltavat. Sote-uudistuksen valmistelussa on ympäri Suomea tehty hyvää työtä, jota on hyödynnettävä tulevankin valmistelun pohjana.

Eduskuntavaalien kannalta on erittäin tärkeää, että HS:n paljastama loppuraportti tuo julki Sipilän hallituksen härskin poliittisen ohjauksen, asiantuntijoiden sivuuttamisen ja yksityisten terveysyhtiöiden vaikuttamisen uudistuksen valmistelussa. Sunnuntaina suomalaiset voivat omalla äänestyspäätöksellään varmistaa, että tulevalla vaalikaudella sote-uudistus valmistellaan ihmisten palvelut edellä – ilman poliittisia lehmänkauppoja.

Sirpa PaateroSDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja

SDP:n historiahanke etenee – puolueen historian jatkoa kirjoittamaan dosentti Matti Hannikainen4.6.2020 10:01:35 EESTTiedote

SDP:n puoluehallitus on aiemmin keväällä perustanut puolueelle historiahankkeen ja asettanut historiatoimikunnan. Hankkeen puheenjohtajaksi nimitettiin Erkki Liikanen. Historiatoimikunnan esityksestä puoluehallitus päätti nyt myöntää aloitusvarat SDP:n historiaa käsittelevän teossarjan 4. ja 5. osan eteenpäin viemiseen. SDP:n historian 4. osa käsittelee vuosia 1952-1957 ja se ilmestyy vuonna 2021. Historiasarjan 4. osan kirjoittaja on VTT Mikko Majander. Historiasarjan 5. osan päätettiin käsittelevän vuosia 1957–1977. Sen kirjoittajaksi on valittu dosentti, VTT Matti Hannikainen. Hän aloittaa työnsä vuoden 2021 alussa. Historiateos julkaistaan puolueen 125–vuotisjuhlavuonna 2024. Hankkeeseen kuuluu myös optio 6. osasta vuodesta 1977 eteenpäin, ja päätös siitä tehdään myöhemmin. - Olen erittäin iloinen, että hanke on pitkän työn tuloksena saatu vihdoin käyntiin. SDP:n historiankirjoitus on osa Suomen historiaa ja projekti tuo varmasti uutta tietoa hyvinvointivaltion rakennustyöstä, sano

Apulaispormestari Razmyar: Museopäätös osoittaa rohkeutta katsoa tulevaan2.6.2020 20:54:23 EESTTiedote

Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestari Nasima Razmyar iloitsee hallituksen päätöksestä lähteä edistämään uutta arkkitehtuuri- ja designmuseota. ”On hienoa, että maan hallitus päättää osana koronan jälkeistä elvytystä satsata kulttuuriin. Suomalainen arkkitehtuuri ja design tunnetaan maailmalla, mutta Suomessa niillä ei ole vielä arvoistansa lippulaivamuseota. Nyt sellainen on viimein tulossa pitkän odotuksen jälkeen.”

SDP siirtää viikonlopun Järjestöpäivät ja puoluevaltuuston myöhempään ajankohtaan12.3.2020 15:17:31 EETTiedote

SDP on tänään päättänyt siirtää puolueen Järjestöpäivät hallituksen suositusten perusteella myöhempään ajankohtaan. Hetki sitten julkaistun suosituksen mukaisesti suurien yleisötapahtumien järjestämistä ja niihin osallistumista olisi syytä välttää. SDP:n Järjestöpäivät olisi järjestetty tulevana viikonloppuna Vantaalla. Järjestöpäivät siirretään myöhempään ajankohtaan, jossa ei ole nykyisen kaltaista terveydellistä riskiä. SDP haluaa omalla toiminnallaan kaikin tavoin estää korona-viruksen leviämistä. Seuraamme myös jatkossa viranomaisten ohjeita ja tiedotusta tarkasti ja nojaamme kaikessa päätöksenteossa terveysviranomaisten suosituksiin. SDP:n puoluevaltuuston fyysinen kokous siirretään myös myöhempään ajankohtaan ja tutkitaan mahdollisuuksia käsitellä tarvittavat asiat sähköisesti. SDP peruuttaa myös kaikki pienemmät yleisötilaisuudet pääsiäisen yli ja järjestää vain välttämättömät sääntömääräiset kokoukset.

Muistutus: Kutsu medialle: SDP:n puoluevaltuuston kokous 14.3.2020 Vantaalla3.3.2020 14:10:35 EETKutsu

Hyvä median edustaja, Lämpimästi tervetuloa SDP:n puoluevaltuuston sääntömääräiseen kevätkokoukseen Vantaalle 14.3.2020. Kokous pidetään Scandic Helsinki Aviacongressin tiloissa (os. Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa). Ilmoittautuminen kokoukseen alkaa lauantaina klo 8.00. Kokouksen avaa klo 9.00 puoluevaltuuston puheenjohtaja, ministeri Sirpa Paatero. Poliittisen tilannekatsauksen kokouksen alussa pitää SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne. Kokous päättyy lounaaseen noin klo 12.00. Kokouksen jälkeen alkaa SDP:n Järjestöpäivät, jonne osallistuu arviolta noin 300 puolueen aktiivia. Pyydämme ilmoittautumaan kokoukseen viimeistään torstaina 5.3.2020 klo 10.00. Ilmoittautumiset lomakkeen kautta.