Selvitys: Yritysten tietoisuus ilmoituskanavista on edelleen heikkoa – vain puolet kyselyyn osallistuneista on ottanut kanavan käyttöönsä

Selvitystä varten tehty kysely toteutettiin 11.3-6.4.2021 ja siihen vastasi 143 suurta suomalaista yritystä eri puolilta Suomea. Lisäksi selvitystä varten haastateltiin 12 edelläkävijäyritystä, jotka kertoivat kokemuksistaan ilmoituskanaviin liittyen.
Verkkokyselyyn vastanneista yrityksistä 49 prosenttia kertoi, että heillä ei vielä ole käytössään ilmoituskanavaa. Lisäksi 46 prosenttia niistä, joilla kanavaa ei vielä ole, ei edes suunnittele kanavan hankintaa. Selvityksen perusteella näyttää siltä, että yritykset eivät riittävästi tunne velvollisuutta tarjota ilmoituskanava ja luoda siihen liittyvät menettelyt.
“Ilmoituskanavan käyttöönoton yhteydessä yrityksen on luotava selkeät prosessit ja pohdittava tarkoin, miten ilmoituksia käytännössä käsitellään. Tähän työhön on hyvä ryhtyä hyvissä ajoin, jo ennen lainsäädännön asettamaa viimeistä aikarajaa”, sanoo Keskuskauppakamarin yritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Stina Wikberg.
Direktiivin mukaan suojelua nauttivien ilmoittajien piiri on laaja. Kyselyyn vastanneista ilmoituskanavan jo käyttöönottaneista yrityksistä kuitenkin vain alle kolmannes tarjoaa esimerkiksi entisille työntekijöilleen mahdollisuuden tehdä ilmoituksia käyttäen ilmoituskanavaa. Wikbergin mukaan sisäisten ilmoituskanavien käyttöä olisi mahdollista laajentaa.
”Sisäisen ilmoituskanavan avaaminen organisaation työntekijöille on pakollista, mutta yritys voi myös avata sen laajemmalle joukolle. Tämä onkin useimmiten käytännöllisin tapa vastaanottaa ilmoituksia kaikilta direktiivin tarkoittamilta ilmoittajilta”, Wikberg sanoo.
Selvityksestä käy myös ilmi, että ilmoituskanavan käyttöönottoon liittyvät etukäteispelot olivat turhia siihen nähden, miten paljon hyötyä kanavasta on ja miten siitä on tullut lopulta itsestäänselvyys osana modernia yrityskulttuuria.
”Yritykset ovat vastuullisuus- ja eettisyysasioissa päivä päivältä tiukemman luupin alla. Vuosikertomuksiin, tiedotteisiin ja verkkosivuille kirjatut lupaukset on lunastettava omassa toiminnassa joka päivä. Ilmoituskanava on yksi tapa lisää osoittaa vastuullisuutta, jo ennen kuin siitä tulee pakollista”, Wikberg sanoo.
Liite: Vasikointia vai välittämistä - ilmoituskanavat vahvistavat vastuullista organisaatiokulttuuria
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Stina WikbergYritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja
Puh:040 342 4781stina.wikberg@chamber.fiKuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Ylioppilaskokeiden uusimiskertoja tulisi rajata – kaikille mahdollisuus korkeakoulupaikkaan5.12.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Keskuskauppakamari ehdottaa, että ylioppilaskokeiden rajaton uusiminen on arvioitava uudelleen. Nykyinen järjestelmä kuormittaa opiskelijoita, lisää eriarvoisuutta ja hidastaa siirtymää korkeakouluihin tilanteessa, jossa osaajapula tulee kasvamaan ja työmarkkinat muuttuvat nopeasti.
Keskuskauppakamari: Työnantajan antama rahalahja on veronalainen, ylimääräinen vapaapäivä ei – asiantuntijan vinkit joulumuistamisiin3.12.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Tomi Viitala muistuttaa, että työnantajan jouluna rahana tai siihen verrattavana suorituksena antamaa lahjaa työntekijälle pidetään aina veronalaisena palkkatulona. Sen sijaan esineet, pääsyliput tai palvelut voivat olla verovapaita lahjoja.
Kyberrikolliset eivät pidä lomaa – muista tietoturva myös jouluna2.12.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Vaikka joulu on rauhoittumisen aikaa, kyberrikolliset eivät lepää. Keskuskauppakamarin tietohallintojohtaja Olli-Pekka Roiha muistuttaa, että tietoturva-asiat kannattaa hoitaa kuntoon jo ennen pyhiä, jotta vältyt ikäviltä yllätyksiltä lomalla.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Odotetun heikkoja kasvulukuja - valonpilkahduksia viennissä ja investoinneissa28.11.2025 09:09:32 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan suhdanne jatkui Tilastokeskuksen vuoden kolmannen neljänneksen bruttokansantuotteen lukujen perusteella vaisuna. “Lieviä myönteisiä merkkejä pystyy sinnikkäällä yrittämisellä löytämään”, sanoo Appelqvist.
Keskuskauppakamari: Maastapoistumisvero ei ratkaisisi Suomen kilpailukyvyn haasteita27.11.2025 11:17:42 EET | Tiedote
SDP:n vaihtoehtobudjetissa esitetty maastapoistumisvero olisi Keskuskauppkamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan väärä lääke väärään tautiin. Verolla ei paranneta Suomen houkuttelevuutta investoinneille eikä vahvisteta yritysten halua pysyä Suomessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme