Selvitys: Yritysten tietoisuus ilmoituskanavista on edelleen heikkoa – vain puolet kyselyyn osallistuneista on ottanut kanavan käyttöönsä

Selvitystä varten tehty kysely toteutettiin 11.3-6.4.2021 ja siihen vastasi 143 suurta suomalaista yritystä eri puolilta Suomea. Lisäksi selvitystä varten haastateltiin 12 edelläkävijäyritystä, jotka kertoivat kokemuksistaan ilmoituskanaviin liittyen.
Verkkokyselyyn vastanneista yrityksistä 49 prosenttia kertoi, että heillä ei vielä ole käytössään ilmoituskanavaa. Lisäksi 46 prosenttia niistä, joilla kanavaa ei vielä ole, ei edes suunnittele kanavan hankintaa. Selvityksen perusteella näyttää siltä, että yritykset eivät riittävästi tunne velvollisuutta tarjota ilmoituskanava ja luoda siihen liittyvät menettelyt.
“Ilmoituskanavan käyttöönoton yhteydessä yrityksen on luotava selkeät prosessit ja pohdittava tarkoin, miten ilmoituksia käytännössä käsitellään. Tähän työhön on hyvä ryhtyä hyvissä ajoin, jo ennen lainsäädännön asettamaa viimeistä aikarajaa”, sanoo Keskuskauppakamarin yritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Stina Wikberg.
Direktiivin mukaan suojelua nauttivien ilmoittajien piiri on laaja. Kyselyyn vastanneista ilmoituskanavan jo käyttöönottaneista yrityksistä kuitenkin vain alle kolmannes tarjoaa esimerkiksi entisille työntekijöilleen mahdollisuuden tehdä ilmoituksia käyttäen ilmoituskanavaa. Wikbergin mukaan sisäisten ilmoituskanavien käyttöä olisi mahdollista laajentaa.
”Sisäisen ilmoituskanavan avaaminen organisaation työntekijöille on pakollista, mutta yritys voi myös avata sen laajemmalle joukolle. Tämä onkin useimmiten käytännöllisin tapa vastaanottaa ilmoituksia kaikilta direktiivin tarkoittamilta ilmoittajilta”, Wikberg sanoo.
Selvityksestä käy myös ilmi, että ilmoituskanavan käyttöönottoon liittyvät etukäteispelot olivat turhia siihen nähden, miten paljon hyötyä kanavasta on ja miten siitä on tullut lopulta itsestäänselvyys osana modernia yrityskulttuuria.
”Yritykset ovat vastuullisuus- ja eettisyysasioissa päivä päivältä tiukemman luupin alla. Vuosikertomuksiin, tiedotteisiin ja verkkosivuille kirjatut lupaukset on lunastettava omassa toiminnassa joka päivä. Ilmoituskanava on yksi tapa lisää osoittaa vastuullisuutta, jo ennen kuin siitä tulee pakollista”, Wikberg sanoo.
Liite: Vasikointia vai välittämistä - ilmoituskanavat vahvistavat vastuullista organisaatiokulttuuria
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Stina WikbergYritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja
Puh:040 342 4781stina.wikberg@chamber.fiKuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: EU:n metsäkatoasetuksen lykkäys varmistui – sääntelyn heikko ennustettavuus kuormittaa yrityksiä17.12.2025 14:33:09 EET | Tiedote
EU:n metsäkatoasetuksen soveltamisen toistuvat lykkäykset ja viime hetken muutokset aiheuttavat Keskuskauppakamarin vastuullisuuspäällikkö Jussi Hakasen mukaan merkittävää epävarmuutta yrityksille. Keskuskauppakamari vaatii selkeää ja ennakoitavaa sääntelyä.
Joulupukinkin pitää maksaa veroja – asiantuntijan ohjeet verotukseen16.12.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Jouluaaton tärkeimmän vieraan verokysymyksiin voi törmätä joko tilatessaan pukin kotiinsa tai toimiessaan itse pukkina. Joulupukin saama rahallinen korvaus on Keskuskauppakamarin johtavan veroasiantuntijan Tomi Viitalan mukaan veronalaista ansiotuloa. Koska joulu on vain kerran vuodessa, toiminnasta saadut tienestit tulevat yleensä pukin muiden veronalaisten ansiotulojen päälle.
Elinkeinoelämän ansioristi OP Pohjolan pääjohtajalle Timo Ritakalliolle15.12.2025 15:04:32 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunta on myöntänyt Elinkeinoelämän ansioristin OP Pohjolan pääjohtajalle, vuorineuvos Timo Ritakalliolle tunnustuksena ansiokkaasta työstä talouden vapauden ja Suomen elinkeinoelämän toimintaedellytysten puolesta. Elinkeinoelämän ansioristin ovat aiemmin saaneet muun muassa Esko Aho, Jussi Pesonen ja Kari Jordan.
Mainonnan eettisen neuvoston kokoonpanoon vaikuttajamarkkinoija15.12.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on päivittänyt sääntöjään vastaamaan muuttunutta markkinointiympäristöä. Jatkossa neuvoston kokoonpanossa on edustettuna myös vaikuttajamarkkinointia tekevä henkilö. Uudistus vastaa alan kasvaneisiin tarpeisiin ja puuttuu myös vaikuttajien maalittamiseen.
Topi Manner Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtajaksi12.12.2025 13:23:47 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtajaksi on valittu Elisan toimitusjohtaja Topi Manner. Mannerin kausi alkaa 1.1.2026. Varapuheenjohtajiksi valittiin Orionin toimitusjohtaja Liisa Hurme ja Versowoodin toimitusjohtaja Ville Kopra.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme