Selvitys: Yritysten tietoisuus ilmoituskanavista on edelleen heikkoa – vain puolet kyselyyn osallistuneista on ottanut kanavan käyttöönsä

Selvitystä varten tehty kysely toteutettiin 11.3-6.4.2021 ja siihen vastasi 143 suurta suomalaista yritystä eri puolilta Suomea. Lisäksi selvitystä varten haastateltiin 12 edelläkävijäyritystä, jotka kertoivat kokemuksistaan ilmoituskanaviin liittyen.
Verkkokyselyyn vastanneista yrityksistä 49 prosenttia kertoi, että heillä ei vielä ole käytössään ilmoituskanavaa. Lisäksi 46 prosenttia niistä, joilla kanavaa ei vielä ole, ei edes suunnittele kanavan hankintaa. Selvityksen perusteella näyttää siltä, että yritykset eivät riittävästi tunne velvollisuutta tarjota ilmoituskanava ja luoda siihen liittyvät menettelyt.
“Ilmoituskanavan käyttöönoton yhteydessä yrityksen on luotava selkeät prosessit ja pohdittava tarkoin, miten ilmoituksia käytännössä käsitellään. Tähän työhön on hyvä ryhtyä hyvissä ajoin, jo ennen lainsäädännön asettamaa viimeistä aikarajaa”, sanoo Keskuskauppakamarin yritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Stina Wikberg.
Direktiivin mukaan suojelua nauttivien ilmoittajien piiri on laaja. Kyselyyn vastanneista ilmoituskanavan jo käyttöönottaneista yrityksistä kuitenkin vain alle kolmannes tarjoaa esimerkiksi entisille työntekijöilleen mahdollisuuden tehdä ilmoituksia käyttäen ilmoituskanavaa. Wikbergin mukaan sisäisten ilmoituskanavien käyttöä olisi mahdollista laajentaa.
”Sisäisen ilmoituskanavan avaaminen organisaation työntekijöille on pakollista, mutta yritys voi myös avata sen laajemmalle joukolle. Tämä onkin useimmiten käytännöllisin tapa vastaanottaa ilmoituksia kaikilta direktiivin tarkoittamilta ilmoittajilta”, Wikberg sanoo.
Selvityksestä käy myös ilmi, että ilmoituskanavan käyttöönottoon liittyvät etukäteispelot olivat turhia siihen nähden, miten paljon hyötyä kanavasta on ja miten siitä on tullut lopulta itsestäänselvyys osana modernia yrityskulttuuria.
”Yritykset ovat vastuullisuus- ja eettisyysasioissa päivä päivältä tiukemman luupin alla. Vuosikertomuksiin, tiedotteisiin ja verkkosivuille kirjatut lupaukset on lunastettava omassa toiminnassa joka päivä. Ilmoituskanava on yksi tapa lisää osoittaa vastuullisuutta, jo ennen kuin siitä tulee pakollista”, Wikberg sanoo.
Liite: Vasikointia vai välittämistä - ilmoituskanavat vahvistavat vastuullista organisaatiokulttuuria
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Stina WikbergYritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja
Puh:040 342 4781stina.wikberg@chamber.fiKuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Päätös opintosetelistä erinomainen20.11.2025 15:20:36 EET | Tiedote
Keskuskauppakamari pitää hallituksen päättämiä panostuksia ilman opintopaikkaa jääneiden nuorten opintoseteliin erinomaisina. Opintosetelin avulla nuori voi suorittaa 30 opintopisteen verran opintoja avoimessa korkeakoulussa. Seteli tukee nuorten siirtymävaihetta ja ehkäisee koulutuksen ulkopuolelle jäämistä. Korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäykset ovat myös tarpeellisia.
Keskuskauppakamari: Suomi karkottaa pääomat ja osaajat – hallituksen tulee ottaa käyttöön sijoittajan oleskelulupa20.11.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Suomen maahanmuuttopolitiikka uhkaa karkottaa sekä kansainväliset osaajat että pääomat. Samalla kun naapurimaat houkuttelevat yrittäjiä ja sijoittajia selkeillä lupapoluilla, Suomi tekee maahanmuutosta monimutkaisempaa ja epävarmempaa. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Suvi Pulkkisen mukaan hallituksen tulee jo tällä kaudella valmistella ja ottaa käyttöön sijoittajan oleskelulupa niille, jotka haluavat tuoda Suomeen pääomaa, työpaikkoja ja kasvua. Nyt käynnissä oleva Slushissa on mukana 3 500 sijoittajaa, jotka hallinnoivat 4 000 miljardin euron varallisuutta.
Finland Chamber of Commerce: Finland is driving away capital and talent – Government must introduce an investor residence permit20.11.2025 06:55:00 EET | Press release
Finland’s immigration policy risks driving away both international talent and capital. While neighboring countries attract entrepreneurs and investors with clear permit pathways, Finland is making immigration more complex and uncertain. According to Suvi Pulkkinen, Senior Expert at the Finland Chamber of Commerce, the government should prepare and implement an investor residence permit during this term for those who wish to bring capital, jobs, and growth to Finland. The ongoing Slush event features 3,500 investors who manage assets worth 4 trillion euros.
Keskuskauppakamari: YK:n ilmastokokous COP30 ratkaisevalla viikolla – valtioiden tulee kiristää ilmastositoumuksiaan17.11.2025 13:21:29 EET | Tiedote
YK:n COP30-ilmastokokouksen toisella viikolla Brasilian Belémissä huomio on kohdistunut valtioiden päivitettyihin ilmastositoumuksiin ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen. Keskuskauppakamari seuraa neuvotteluita ja osallistuu Suomen maapaviljongin toteutukseen vahvistaakseen suomalaisen elinkeinoelämän ääntä kansainvälisessä ilmastokeskustelussa.
Greenstep palkittiin vuoden kasvuyrityksenä – Keskuskauppakamarin uusi kasvupalkinto jaettiin Lahden Kasvu Summitissa12.11.2025 16:47:02 EET | Tiedote
Keskuskauppakamari on myöntänyt ensimmäistä kertaa jaettavan kasvupalkinnon konsulttitalo Greenstepille. Yritys on onnistunut viemään kansainvälistymisstrategiansa käytäntöön poikkeuksellisen kestävällä tavalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme