Seudullisten sekä seutujen välisen raideliikenteen kehittäminen on tärkeää
Pro Rautatie ry käynnisti jo 26. toimintavuotensa tavoitteena edistää ja kehittää raideliikennetoiminnan yleisiä edellytyksiä Suomessa. Vuoden 2021 yhdistyksen näkyvimpiin tapahtumiin kuuluivat webinaarit syyskuussa ratikoista sekä marraskuussa Liikenne 12:sta ja EU:n rahoitusvälineistä. Webinaareihin pyrittiin valitsemaan ajankohtaiset teemat ja alansa huippuasiantuntijat ja niillä saavutettiinkin aiempaa suuremmat osallistujamäärät.
Ilmastonmuutoksen eteneminen ja riippuvuuden vähentäminen fossiilisista tuontipolttoaineista luovat jatkuvasti voimistuvaa painetta Suomen raideliikenteen edistämiseksi. Myös kaupungistuminen edellyttää kaupunkiseutujen liikennejärjestelmiltä panostusta henkilöautoliikenteen sijaan toimiviin lähijuna- ja raitiotieliikenteisiin ja joukkoliikenteen matkaketjuihin asukasmäärien jatkaessa kasvuaan.
Suomessa raideliikenteen edistäminen vuonna 2022 vaatii panostusta rataverkon infraan, mutta myös sillä kulkevaan liikenteeseen. VR:n yksinoikeudesta henkilöjunaliikenteeseen on luovuttu, joten kilpailulle ei enää ole sopimuksellisia tai lainsäädännöllisiä esteitä, mutta uusia toimijoita voisi käytännössä tulla mukaan lähinnä kalustoyhtiöjärjestelyin tuettuun ostoliikenteeseen. Sopivan kaluston hankkiminen Suomen poikkeavan raideleveyden takia on vaikeaa ilman olemassa olevan kaluston käyttöä. Nykyisellä lainsäädännöllä rautateiden henkilöliikennettä voi HSL-kuntayhtymän ulkopuolisessa Suomessa tilata vain liikenne- ja viestintäministeriö. Ministeriö teki vuoden alussa henkilöliikenteen suorahankintasopimuksen VR:n kanssa nykyisen suuruisesta liikenteestä aina vuoteen 2030 asti.
Tavoitteena jäsenmäärän kasvu 2022
Pro Rautatie ry:n jäsenet kokoontuivat helmikuussa vuosikokoukseen, jossa yhdistyksen tämän vuoden päätavoitteeksi nostettiin erityisesti yhdistyksen toiminnan voimistaminen lisäämällä jäsenmäärää. ”Rohkaisen jäsenyydestä kiinnostuneita tahoja ottamaan yhteyttä!” kannustaa Pro Rautatien toiminnanjohtaja Atte Mantila. Yhteystiedot löytyvät tämän tiedotteen alalaidasta.
Yhdistys järjesti vuoden 2021 lopulla jäsenkunnalleen kyselyn yhdistyksen toiminnasta. Jäsenkyselyn tuloksia käsiteltiin hallituksen joulukuun kokouksessa ja ne pyrittiin huomioimaan vuoden 2022 toimintaa suunniteltaessa. Jäsenkyselyn vastaajat pitivät vaikuttamista yhdistykselle tärkeänä. Tavoitteena onkin ottaa vuonna 2022 näkyvämmin kantaa raideliikenteen edistämiseksi myös lausunnoin tai kannanotoin.
Pro Rautatie ry jatkaa jäsenkuntansa sekä alan toimijoiden raideliikennetietouden lisäämistä erityisesti ajankohtaisilla ja laadukkailla webinaareilla, joita yhdistys järjestää tänäkin vuonna kaksi kertaa. Jäsenille ja verkostolle tiedottaminen hoidetaan Pro Rautatien nettisivuilla www.prorautatie.fi, yhdistyksen @ProRautatie-Twitter-tilillä sekä 3–4 kertaa vuodessa julkaistavalla Ajankohtaista Raiteilta -uutiskirjeellä sähköpostilla. Vuoden 2022 ensimmäinen uutiskirje on valmistelussa ja sen voi tilata suoraan omaan sähköpostiinsa tästä linkistä.
Helmikuun vuosikokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi valittiin jatkamaan Tuula Petäkoski-Hult, Lempäälä. Hallituksen muiksi jäseniksi valittiin (suluissa henkilökohtaiset varajäsenet) Aleksi Jäntti,Tampere (Tarja Majuri, Hämeenlinna), Toni Haapakoski, Riihimäki (Mika Herpiö, Riihimäki), Sanna Oksa, Satakuntaliitto (Petri Suominen, Uudenmaan liitto) sekä Petteri Portaankorva, Kouvola (Heikki Lahtinen, Limowa ry).
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Atte MantilatoiminnanjohtajaPro Rautatie ry
Puh:0400 858 170atte.mantila@prorautatie.fiTuula Petäkoski-Hulthallituksen puheenjohtajaPro Rautatie ry
Puh:040 527 0997tuula.petakoski-hult@lempaala.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Pro Rautatie ry on liikennepoliittinen yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää ja kehittää raideliikennetoiminnan yleisiä edellytyksiä Suomessa. Jäseniä ovat kunnat, maakuntaliitot, yritykset, yhdistykset ja yksityiset henkilöt.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pro Rautatie ry
Vuoden rautatiekunta on Seinäjoki17.1.2023 17:58:51 EET | Tiedote
Kunniamaininta myönnetään kestävän henkilö- ja tavaraliikenteen edistämisestä sekä investoinneista asema-alueeseen. Seinäjoen kaupunki palkittiin Tampereella tiistaina järjestetyssä raidealan Rata 2023 -tapahtumassa.
Pro Rautatien hallitusohjelmatavoitteet julkaistu: Raideliikenteen osuus kasvuun4.11.2022 08:23:14 EET | Tiedote
Raideliikenteeseen panostaminen heijastuu koko yhteiskunnan muuhun toimintaan: investointi raiteisiin ja niiden junaliikenteeseen tuo elinkeinoelämälle lisää toimintakykyä ja luo parempia mahdollisuuksia ulkomaankaupalle, lisää ihmisten liikkumisvaihtoehtoja, vaikuttaa työssäkäynti- ja opiskelumahdollisuuksiin sekä vapaa-aikaan ja näiden kautta asumismahdollisuuksiin parantaen alueiden saavutettavuutta. Raideliikenteen yleisiä edellytyksiä edistävä Pro Rautatie ry julkisti hallitusohjelmatavoitteensa.
Huoltovarmuuden monet raidereitit3.11.2022 14:28:27 EET | Tiedote
Pro Rautatie ry järjesti Suomen huoltovarmuuteen liittyvän asiantuntijawebinaarin 3.11.2022. Webinaarissa käsiteltiin aihetta sekä kansainvälisten raidelinkkien että Suomen omien rautatiekuljetusten näkökulmasta.
KUTSU: Webinaari 3.11. Huoltovarmuus ja rautatiet31.10.2022 12:14:03 EET | Kutsu
On jälleen suositun webinaarimme aika, tällä kertaa aiheena ajankohtainen Suomen huoltovarmuus ja rautatiet. Etäwebinaari järjestetään to 3.11. klo 9–11.
Sodan vaikutukset rautateillä merkittäviä alkuvuonna2.9.2022 07:31:11 EEST | Tiedote
Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on vaikuttanut myös Suomen rautatieliikenteeseen. Pro Rautatie ry järjesti aiheeseen liittyvän asiantuntijawebinaarin kesällä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme