Pro Rautatie ry

Seudullisten sekä seutujen välisen raideliikenteen kehittäminen on tärkeää

Paine Suomen raideliikenteen edistämiseksi kasvaa kaupungistumisen ja ilmastonmuutoksen edetessä sekä fossiilisista tuontipolttoaineista luopumiseksi. Koko maassa alueiden elinvoiman ja sen kehittämisen edellytyksenä on hyvä saavutettavuus. Liikenneyhteyksillä mahdollistetaan elinkeinojen toimintaedellytykset ja vaikutetaan yritysten sijoittumiseen. Liikennejärjestelmällä ja sen tarjoamilla mahdollisuuksilla on merkittävä vaikutus työssäkäynti- ja opiskelumahdollisuuksiin sekä vapaa-aikaan ja näiden kautta asumismahdollisuuksiin. Siksi Pro Rautatie ry pitää tärkeänä seudullisten sekä seutujen välisen raideliikenteen kilpailukyvyn parantamista ja käytön helpottamista.
Liikennejärjestelmällä ja sen tarjoamilla mahdollisuuksilla on merkittävä vaikutus työssäkäynti- ja opiskelumahdollisuuksiin sekä vapaa-aikaan ja näiden kautta asumismahdollisuuksiin. (Kuva: Atte Mantila)

Pro Rautatie ry käynnisti jo 26. toimintavuotensa tavoitteena edistää ja kehittää raideliikennetoiminnan yleisiä edellytyksiä Suomessa. Vuoden 2021 yhdistyksen näkyvimpiin tapahtumiin kuuluivat webinaarit syyskuussa ratikoista sekä marraskuussa Liikenne 12:sta ja EU:n rahoitusvälineistä. Webinaareihin pyrittiin valitsemaan ajankohtaiset teemat ja alansa huippuasiantuntijat ja niillä saavutettiinkin aiempaa suuremmat osallistujamäärät.

Ilmastonmuutoksen eteneminen ja riippuvuuden vähentäminen fossiilisista tuontipolttoaineista luovat jatkuvasti voimistuvaa painetta Suomen raideliikenteen edistämiseksi. Myös kaupungistuminen edellyttää kaupunkiseutujen liikennejärjestelmiltä panostusta henkilöautoliikenteen sijaan toimiviin lähijuna- ja raitiotieliikenteisiin ja joukkoliikenteen matkaketjuihin asukasmäärien jatkaessa kasvuaan.

Suomessa raideliikenteen edistäminen vuonna 2022 vaatii panostusta rataverkon infraan, mutta myös sillä kulkevaan liikenteeseen. VR:n yksinoikeudesta henkilöjunaliikenteeseen on luovuttu, joten kilpailulle ei enää ole sopimuksellisia tai lainsäädännöllisiä esteitä, mutta uusia toimijoita voisi käytännössä tulla mukaan lähinnä kalustoyhtiöjärjestelyin tuettuun ostoliikenteeseen. Sopivan kaluston hankkiminen Suomen poikkeavan raideleveyden takia on vaikeaa ilman olemassa olevan kaluston käyttöä. Nykyisellä lainsäädännöllä rautateiden henkilöliikennettä voi HSL-kuntayhtymän ulkopuolisessa Suomessa tilata vain liikenne- ja viestintäministeriö. Ministeriö teki vuoden alussa henkilöliikenteen suorahankintasopimuksen VR:n kanssa nykyisen suuruisesta liikenteestä aina vuoteen 2030 asti.

Tavoitteena jäsenmäärän kasvu 2022

Pro Rautatie ry:n jäsenet kokoontuivat helmikuussa vuosikokoukseen, jossa yhdistyksen tämän vuoden päätavoitteeksi nostettiin erityisesti yhdistyksen toiminnan voimistaminen lisäämällä jäsenmäärää. ”Rohkaisen jäsenyydestä kiinnostuneita tahoja ottamaan yhteyttä!” kannustaa Pro Rautatien toiminnanjohtaja Atte Mantila. Yhteystiedot löytyvät tämän tiedotteen alalaidasta.

Yhdistys järjesti vuoden 2021 lopulla jäsenkunnalleen kyselyn yhdistyksen toiminnasta. Jäsenkyselyn tuloksia käsiteltiin hallituksen joulukuun kokouksessa ja ne pyrittiin huomioimaan vuoden 2022 toimintaa suunniteltaessa. Jäsenkyselyn vastaajat pitivät vaikuttamista yhdistykselle tärkeänä. Tavoitteena onkin ottaa vuonna 2022 näkyvämmin kantaa raideliikenteen edistämiseksi myös lausunnoin tai kannanotoin.

Pro Rautatie ry jatkaa jäsenkuntansa sekä alan toimijoiden raideliikennetietouden lisäämistä erityisesti ajankohtaisilla ja laadukkailla webinaareilla, joita yhdistys järjestää tänäkin vuonna kaksi kertaa. Jäsenille ja verkostolle tiedottaminen hoidetaan Pro Rautatien nettisivuilla www.prorautatie.fi, yhdistyksen @ProRautatie-Twitter-tilillä sekä 3–4 kertaa vuodessa julkaistavalla Ajankohtaista Raiteilta -uutiskirjeellä sähköpostilla. Vuoden 2022 ensimmäinen uutiskirje on valmistelussa ja sen voi tilata suoraan omaan sähköpostiinsa tästä linkistä.

Helmikuun vuosikokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi valittiin jatkamaan Tuula Petäkoski-Hult, Lempäälä. Hallituksen muiksi jäseniksi valittiin (suluissa henkilökohtaiset varajäsenet) Aleksi Jäntti,Tampere (Tarja Majuri, Hämeenlinna), Toni Haapakoski, Riihimäki (Mika Herpiö, Riihimäki), Sanna Oksa, Satakuntaliitto (Petri Suominen, Uudenmaan liitto) sekä Petteri Portaankorva, Kouvola (Heikki Lahtinen, Limowa ry).

Kuvat

Pro Rautatie ry
c/o Linea Konsultit Oy, Ruoholahdenkatu 8

Pro Rautatie ry on liikennepoliittinen yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää ja kehittää raideliikennetoiminnan yleisiä edellytyksiä Suomessa. Jäseniä ovat kunnat, maakuntaliitot, yritykset, yhdistykset ja yksityiset henkilöt.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Pro Rautatie ry

Pro Rautatien hallitusohjelmatavoitteet julkaistu: Raideliikenteen osuus kasvuun4.11.2022 08:23:14 EET | Tiedote

Raideliikenteeseen panostaminen heijastuu koko yhteiskunnan muuhun toimintaan: investointi raiteisiin ja niiden junaliikenteeseen tuo elinkeinoelämälle lisää toimintakykyä ja luo parempia mahdollisuuksia ulkomaankaupalle, lisää ihmisten liikkumisvaihtoehtoja, vaikuttaa työssäkäynti- ja opiskelumahdollisuuksiin sekä vapaa-aikaan ja näiden kautta asumismahdollisuuksiin parantaen alueiden saavutettavuutta. Raideliikenteen yleisiä edellytyksiä edistävä Pro Rautatie ry julkisti hallitusohjelmatavoitteensa.