Siltalan helmikuun kirjat

Graafikko Tuula Mäkiä

VIIKKO 6

KOMENNUS BUDAPESTIIN on pitkän linjan diplomaatin Pertti Torstilan muistelmateos. Ensimmäisen kerran hän työskenteli Unkarissa 1970-luvun puolivälissä. Kului vuosia ja maita kunnes Unkari kutsui uudelleen. Euroopan "ihmeiden vuoden" 1989 jälkeen Torstila nimitettiin suurlähettilääksi sosialismin kahleista vapautuneeseen maahan. - Ilmestyy 7.2.

************

VIIKKO 7

MURHARYHMÄ – TOSIASIAA TÖRKEÄSTÄ VÄKIVALTARIKOLLISUUDESTA I. Vuonna 1997 Helsingin poliisin murharyhmän väkivaltarikostutkijat alkoivat toimittaa Murharyhmä-nimistä lehteä. Sitä ei ole voinut ostaa kioskeilta tai tilata. Lehteä on jaettu poliiseille, ministeriöihin, pelastajille, lehtien toimituksiin...

Nyt poikkeukselliseen aineistoon voi ensimmäistä kertaa tutustua valikoiduilta osin kirjana. Lukija pääsee katsomaan rikostapauksia suoraan ammattilaisen silmin, ilman median suodattimia. Kolmiosaisen kirjasarjan toimittavat Mikko Gustafsson ja Janne Huuskonen. - Ilmestyy 17.2. Osa II ilmestyy kesäkuussa ja osa III syyskuussa.

__

Tietoteos KIRNU JA KARTELLI – F.M. PITKÄNIEMEN JA AXEL SOLITANDERIN TYÖT, TAISTOT JA TOTUUDET on Sakari Siltalan kirjoittama. Tilallisen poika F.M. Pitkäniemi (1878–1948) väitteli tohtoriksi kartelleista, renkaista ja trusteista. Hän kauppasi voita Valion pääjohtajana kolmekymmentä vuotta. Kovaluisen bisnesmiehen johdossa osuusliike paisui mahtiinsa.

Paperi-insinööri Axel Solitander (1878–1944) nousi verkostoillaan sisällissodan melskeissä valtion teollisuushallintoon ja New Yorkin pääkonsuliksi. Hänet pestattiin neljännesvuosisadaksi Suomen metsäteollisuuden "poliittisen kartellin" kärkipaikalle, alan ykköslobbariksi.

Kirja on rikasta, runsasta ja rouheaa ajankuvaa 1900-luvun alkuvuosikymmenten Suomesta. Se on kielellisesti eläväinen, vuorovedoin vauhdikkaasti etenevä kaksoiselämäkerta, jota höystää lempeä ironia ja huumori.

__

Alkuperäiskansojen kasvatusoppeja tarjoilee amerikkalainen tiedetoimittaja Michaeleen Doucleff  menestysteoksessaa METSÄSTÄJÄ, KERÄILIJÄ, KASVATTAJA. Kirjoittaja lähti äidiksi tultuaan tutustumaan muun muassa maya-perheiden, inuiittien ja tansanialaisen heimon tapoihin kasvattaa lapsiaan. Doucleff kokeili oppeja itse sovittaen niitä länsimaiseen elämäntyyliin, ja kirjassaan hän kertoo ällistyttävistä tuloksista. Kirja on ollut viikkoja New York Timesin bestseller-listalla.

*************

VIIKKO 8

Mikko Granrothin (s. 1982) esikoisnovellikokoelma MUSTAT JUURET vievät maanalaisiin ja mielensisäisiin onkaloihin, absurdin huumorin ja kauhun lähteille.

Vuoreen louhitussa holvissa kutsuvierasjoukko ihmettelee siementen kasvualtaista rönsyäviä juuria. Black metal -visionääri valmistelee yhtyettään suureen palautusliikkeeseen. Korvan puhjennut tärykalvo vuodattaa tuntonsa kantajalle. Työhaastattelun tilannetehtävä herpaantuu, kun valintojen ristiriidat syvenevät.

Granrothin novellit kertovat hallitsemattomista hankkeista ja suuruuskuvia elättelevistä hahmoista. Tummaa huumoria välkehtivien novellien pinnan alla kulkee ekodystopian ja energiajuhlan sävyjä.

Granroth on tamperelainen kirjoittaja ja filosofian maisteri.

Graafikko Tuula Mäkiä

Kari Hotakaisen romaani Opetuslapsi ilmestyy 24.8. – Kirjailijan esikoisteos julkaistiin 40 vuotta sitten24.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Kari Hotakaisen OPETUSLAPSI on raivoisa romaani osattomuudesta, kostosta ja yhteyden etsimisestä. Päähenkilö Marian tähänastinen elämä kiertyy kirjassa vyyhdiksi, jonka purkaminen ja selvittäminen ajaa hänet hylätylle huoltoasemalle, mukanaan kolme väkivaltaisesti sieppaamaansa ihmistä. – Hotakaisen esikoisteos, runokokoelma Harmittavat takaiskut ilmestyi vuonna 1992, 40 vuotta sitten. Juhlavuoden kunniaksi kirjailija julkaisee romaanin, joka ei katso taakse, vaan suoraan kohti.

Murharyhmä-kirjat kertovat tositarinoita suomalaisesta väkivaltarikollisuudesta - Sarjan ensimmäinen osa ilmestyy huomenna 17.2.16.2.2022 12:54:25 EET | Tiedote

MURHARYHMÄ-kirjat kertovat tositarinoita suomalaisesta väkivaltarikollisuudesta – poliisin silmin. Tarinat on koottu Helsingin väkivaltarikostutkijat -yhdistyksen julkaisemasta Murharyhmä-lehdestä. Vuodesta 1997 alkaen ilmestyneen lehden tarinat ovat nyt ensimmäistä kertaa suuren yleisön luettavana. – MURHARYHMÄ I – TOSIASIAA TÖRKEÄSTÄ VÄKIVALTARIKOLLISUUDESTA -kirjan ovat toimittaneet Mikko Gustafsson ja Janne Huuskonen.