Siltalan huhtikuun kirjat

Siltalan huhtikuun kirjat liikkuvat kirjailija Anni Swanin elämässä, Helsingissä ensimmäisen maailmansodan ja sisällissodan aikana, kotimaisten kirjailijoiden keittiöissä sekä Viipurin musiikkielämässä 1920–30-luvuilla.

Kaikki tuntevat Anni Swanin (1875–1958), usean sukupolven rakastaman satukuningattaren ja lasten- ja nuortenkirjailijan, jonka teosten myynti ylsi miljoonaan kirjaan. Mutta tiedetäänkö hänen elämästään mitään?

Riitta Konttisen kirjassa TARINANKERTOJA – ANNI SWANIN ELÄMÄ etsitään luovaa, rohkeaa, voimakkaasti tuntevaa ja omilla aivoillaan ajattelevaa Anni Swania hänen kirjeenvaihtoaan, teoksiaan ja kaikkea hänestä kirjoitettua tutkimalla. Sieltä löytyy monivaiheisen, ajoittain kiihkeän elämän elänyt kirjailija, joka onnistui siinä missä monet hänen sukupolvensa naiset epäonnistuivat.

Seppo Siiralan toimittama UUTTA AIKAA EI UHREITTA LUODA – Lääkäri Martti Johannes Siiralan päiväkirja 1914–1918 on värikäs ja runsas aikalaiskuvaus Helsingistä ja Suomesta itsenäisyyden murroskaudelta.

Martti Siirala (1889–1948) ryhtyi pitämään päiväkirjaa ensimmäisen maailmansodan syttyessä elokuussa 1914. Yhteiskunnallisesti valveutunut ja aikaansa seuraava Siirala pohti päiväkirjassaan sodan suurpoliittisia syitä ja seurauksia, mutta talletti yhtä lailla lääkäriperheen arkipäivää elintarvikepulan, mustan pörssin, spekuloinnin ja villien huhujen keskellä.

Maaliskuun vallankumouksen 1917 matruusikapinaa ja upseerimurhia Siirala todisti kalmoja ruumishuoneella laskien. Siirala seurasi sisällissodan syttymistä, Helsingin valtausta ja Pitkänsillan verisiä taisteluja lähietäisyydeltä. Sodan jälkeen hän hoiti Suomenlinnassa viruvia punavankeja.

Kirja sisältää alkuperäisen päiväkirjan runsaan kuvituksen ja liiteaineiston lehtileikkeineen.

Kirjailija Tuija Välipakka on ottanut selvää siitä, mitä kokkaavat kotikeittiöissään hänen kotimaiset kirjailijakollegansa. KIRJAILIJAN KEITTIÖSSÄ -teoksessa keittiönsä oven avaavat ja lempireseptinsä jakavat muiden muassa Leena Parkkinen, Sirpa Kähkönen, Marko Annala ja Inga Magga, Outi Pakkanen sekä Sofi Oksanen.

Kirja tarjoilee paitsi kurkistuksen kirjailijoiden keittiöihin ja herkullisia reseptejä laajalla skaalalla, myös katsauksen keittokirjojen historiaan ja pohdintaa ruoasta identiteettikysymyksenä.

Tuija Välipakka on ottanut myös kirjan mehevät valokuvat.

Viipurin kukoistavan musiikkielämän keskiössä 1920–30-luvuilla oli armenianjuutalainen muusikko, kapellimestari ja opettaja Boris Sirpo. Hänen oppilaanaan oli esimerkiksi Heimo Haitto.

Sirpon tarinan kertovat Tiina-Maija Lehtonen ja Laila Tarpila kirjassaan TUTKIMATON BORIS SIRPO ja Viipurin musiikin menestystarina

Särmikkään Sirpon ympärillä kuplii kosmopoliittinen karjalainen kaupunki taiteilijoineen, teattereineen ja ravintoloineen.

Kari Hotakaisen romaani Opetuslapsi ilmestyy 24.8. – Kirjailijan esikoisteos julkaistiin 40 vuotta sitten24.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Kari Hotakaisen OPETUSLAPSI on raivoisa romaani osattomuudesta, kostosta ja yhteyden etsimisestä. Päähenkilö Marian tähänastinen elämä kiertyy kirjassa vyyhdiksi, jonka purkaminen ja selvittäminen ajaa hänet hylätylle huoltoasemalle, mukanaan kolme väkivaltaisesti sieppaamaansa ihmistä. – Hotakaisen esikoisteos, runokokoelma Harmittavat takaiskut ilmestyi vuonna 1992, 40 vuotta sitten. Juhlavuoden kunniaksi kirjailija julkaisee romaanin, joka ei katso taakse, vaan suoraan kohti.

Murharyhmä-kirjat kertovat tositarinoita suomalaisesta väkivaltarikollisuudesta - Sarjan ensimmäinen osa ilmestyy huomenna 17.2.16.2.2022 12:54:25 EET | Tiedote

MURHARYHMÄ-kirjat kertovat tositarinoita suomalaisesta väkivaltarikollisuudesta – poliisin silmin. Tarinat on koottu Helsingin väkivaltarikostutkijat -yhdistyksen julkaisemasta Murharyhmä-lehdestä. Vuodesta 1997 alkaen ilmestyneen lehden tarinat ovat nyt ensimmäistä kertaa suuren yleisön luettavana. – MURHARYHMÄ I – TOSIASIAA TÖRKEÄSTÄ VÄKIVALTARIKOLLISUUDESTA -kirjan ovat toimittaneet Mikko Gustafsson ja Janne Huuskonen.

Siltalan helmikuun kirjat28.1.2022 10:13:38 EET | Tiedote

VIIKKO 6 KOMENNUS BUDAPESTIIN on pitkän linjan diplomaatin Pertti Torstilan muistelmateos. Ensimmäisen kerran hän työskenteli Unkarissa 1970-luvun puolivälissä. Kului vuosia ja maita kunnes Unkari kutsui uudelleen. Euroopan "ihmeiden vuoden" 1989 jälkeen Torstila nimitettiin suurlähettilääksi sosialismin kahleista vapautuneeseen maahan. - Ilmestyy 7.2. ************ VIIKKO 7 MURHARYHMÄ – TOSIASIAA TÖRKEÄSTÄ VÄKIVALTARIKOLLISUUDESTA I. Vuonna 1997 Helsingin poliisin murharyhmän väkivaltarikostutkijat alkoivat toimittaa Murharyhmä-nimistä lehteä. Sitä ei ole voinut ostaa kioskeilta tai tilata. Lehteä on jaettu poliiseille, ministeriöihin, pelastajille, lehtien toimituksiin... Nyt poikkeukselliseen aineistoon voi ensimmäistä kertaa tutustua valikoiduilta osin kirjana. Lukija pääsee katsomaan rikostapauksia suoraan ammattilaisen silmin, ilman median suodattimia. Kolmiosaisen kirjasarjan toimittavat Mikko Gustafsson ja Janne Huuskonen. - Ilmestyy 17.2. Osa II ilmestyy kesäkuussa ja osa III s