Siltalan maaliskuun kirjat

Siltalan maaliskuussa ilmestyy tietokirjoja muun muassa Suomen turvallisuusasemasta ja Nato-suhteesta, Venäjän ja Suomen ympäristöyhteistyön lähihistoriasta, tunnettujen suomalaisnaisten elämänvalinnoista sekä päätoimittajien ajatuksista koskien sananvapautta arjen toimitustyössä... Kaunokirjojen puolella seikkailee esimerkiksi Antti Leikaksen luomat tontut...

TIETOKIRJAT

PÄÄTOIMITTAJA – TYÖTÄ SANANVAPAUDEN ARJESSA. Riitta Korhosen ja Hannu Ollikaisen Päätoimittaja-kirjassa 17 entistä ja nykyistä päätoimittajaa kertoo, millaista on sananvapauden arki. Millaisia sananvapauteen liittyviä asioita toimituksissa päivittäin ratkotaan, ja miten mediat takaavat oikean tiedon välittämisen valeuutisten ja somehälyjen keskellä. Haastateltujen joukossa ovat muiden muassa Suomen Tietotoimiston päätoimittaja Minna Holopainen, Helsingin Sanomien päätoimittaja Kaius Niemi ja Yleisradion toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila. - Ilmestymispäivä 2.3.

Pirjo Suhosen VAPAUS VALITA -teoksessa tutustutaan 22 tunnetun suomalaisnaisen elämänkulkuun. Jokaisen ihmisen elämänkulku on ainutlaatuinen, ei ole kahta samanlaista. Pieniltä vaikuttavat valinnat voivatkin jälkikäteen tarkasteltuna osoittautua tärkeiksi elämänsuunnan näyttäjiksi. Vastaavasti isoilta tuntuvat valinnat saattavat osoittautua vain sivujuonteiksi elämänmittaisella matkalla. Mitkä ovat ne valinnat, jotka kirjaan haastatellut naiset itse määrittelevät merkityksellisiksi omaksi itseksi kasvamisessa? Kirjassa valinnoistaan kertovat muiden muassa piispa emerita Irja Askola, alpinisti ja kestävyysurheilija Lotta Hintsa, kouluttajapsykoterapeutti ja tietokirjailija Maaret Kallio, oikeushammaslääkäri ja professori Helena Ranta sekä Helsingin apulaispormestari Nasima Razmyar. - Ilmestyy Naistenpäivänä 8.3. Yleisölle avoin julkistamistilaisuus Nide-kirjakaupassa Kampin kauppakeskuksessa (Muji, 4. krs) kello 15–17.

ITSENÄISYYDEN ELPYMISAIKA – AIKALAISKRONIKKA 1990–2020 on valtiotieteen tohtori Jukka Tarkan uusi kirja – ja näinä viikkoina huolestuttavankin ajankohtainen. Tarkka kuvaa kirjassaan Itämeren turvallisuustilanteen kehitystä kylmän sodan jälkeisinä vuosikymmeninä. Samansuuntaiset turvallisuusedut johtavat Suomen, Ruotsin ja Naton yhä kiinteämpään puolustusyhteistyöhön, joka Tarkan mukaan ennemmin tai myöhemmin johtaa siihen, että kaikki Skandinavian maat ovat Naton jäseniä. - Ilmestyy 9.3.

Venäjän ja Suomen suhteet ovat aiheena myös Hannele Pokan kirjassa PIONEERITYÖTÄ – SUOMEN YMPÄRISTÖYHTEISTYÖ VENÄJÄLLÄ. Ympäristöministeriön entinen kansliapäällikkö tarkastelee yhteistyötä alkaen 1980-luvulta aina Putinin aikaan saakka. Suomalaisten asiantuntemukselle oli ja on edelleen ollut kysyntää, vaikka tultuaan presidentiksi Vladimir Putin lakkautti koko silloisen ympäristöhallinnon. - Ilmestynyt juuri

Paljon paljon kauemmas historiassa katsoo Mikko Huhtamäen teos SEITSEMÄS VYÖHYKE – POHJOISTA MERIHISTORIAA 1200–1600. Klaudios Ptolemaioksen (noin vuonna 150 ajanlaskun alun jälkeen) mukaan tunnettu maailma jakaantui seitsemään vyöhykkeeseen. Pohjoisessa oli seitsemäs vyöhyke, johon Itämeren maailma ja varhainen Suomikin kuului. Millaisilla aluksilla Itämerellä liikuttiin kirjan tarkastelemalla ajanjaksolla, ja miten laivat pääsivät määränpäähänsä ilman karttoja ja valomajakoita? Mikä on totuus laivoja hämäävistä harhatulista, ja miten haaksirikkoaluksia ja niiden lasteja kohdeltiin. - Ilmestyy viikolla 12

Erittäin tätä hetkeä ja meidän jokaisen lähitulevaisuutta käsittelee amerikkalaisen Oliver Burkemanin NELJÄTUHATTA VIIKKOA – MITEN KÄYTÄT LOPPUELÄMÄSI PÄIVÄT? New York Timesin ja Sunday Timesin bestsellerlistoille heti ilmestyttyään noussut Neljätuhatta viikkoa on uudenlainen opas ajan hallintaan. Sen sijaan, että pyrimme mahdottomaan päämäärään – saamaan kaiken tehtyä – meidän tulee ymmärtää rajallisuutemme ja keskittyä tekemään asioita, jotka tekevät elämästämme hyvän. Burkeman nojaa kirjassaan eri aikojen filosofien, psykologien ja muiden ajattelijoiden näkemyksiin. Se muovaa uudelleen käsityksemme ajasta – ja vapauttaa meidät sen hirmuvallasta. - Ilmestynyt juuri

KAUNOKIRJAT

Kirjailija Antti Leikas ei saa unta. Tontut ovat jättäneet hänet eikä universumin rakennekaan avaudu, vaikka hän näkee siitä unia joka yö. Samaan aikaan Kustannusosakeyhtiö Siltalan turvamiehenä toiminut Simo Aholahti on aloittanut aivan uudenlaisen työn Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskus Cernissä. Ja hiljaisella metsälammella kelluu vene, jossa istuu kalassa kaksi tonttua. Saalista ei tule, mutta tärkeämpää on tunnelma. Se tosin on juuri nyt särkymässä, sillä tontut aistivat häiriöitä kosmisessa taustasäteilyssä... Antti Leikaksen romaani TONTTU – VALOT SAMMUVAT ei ala siitä, mihin kirjailijan edellinen romaani Tonttu – Matka pimeyteen päättyi, vaan paljon kauempaa, aina aikojen alusta saakka. Tämä on kirja, jossa itse maailmankaikkeuskaan ei ole turvassa. - Ilmestyy viikolla 11

Ars Fennica -palkintoehdokkaana parhaillaan olevan kuvataiteilijan ja kirjailijan Viggo Wallensköldin pieni kirja NEUROOSIT JA TRAUMAT on uskomaton syväluotaus ihmismieleen. Vasta tämä – alun perin vuonna 1930 ilmestynyt – Anatolij D. Mbdrinovin teos antaa meille kaikki vastaukset yrittäessämme selvittää psyykkisten sairauksien perimmäisiä syitä ja etsiessämme parannuskeinoja niihin. Taitava monialainen tieteilijä Mbdrinov on seikkaillut myös aiemmissa Wallensköldin kirjoissa, muun muassa vuonna 2020 ilmestyneessä Tutkimattomat sienet ennen ja nyt. - Ilmestyy viikolla 10

KOLMEN KEHÄN SIRKUS sisältää Markku Eskelisen esseitä kirjallisuuden torjutuista mahdollisuuksista, unohdetusta historiasta ja avoimesta tulevaisuudesta. Kirjassa kuljetaan myötä- ja vastapäivään etsimässä kirjallisuudelta kadonnutta tulevaisuutta, teorialta karannutta aikalaisuutta ja (kirjallisuus)historiasta kadonnutta menneisyyttä. Historiat, teoriat ja käytännöt törmäävät, pysähtyvät ja toistavat itseään, kehien sisä- ja ulkopuolet muuttuvat toisikseen eikä mikään ole aukotonta. - Ilmestyy maaliskuun lopussa.

Kirjailijoiden salattu elämä – Uusi Musso-dekkari on ilmestynyt7.3.2024 14:03:05 EET | Tiedote

Ranskan suosituimmasta dekkarikirjailijasta Guillaume Mussosta tuli myös suomalaisten lukijoiden suursuosikki, kun kirjailijan tuotannon ensimmäinen suomennos TYTTÖ JA YÖ ilmestyi viime syksynä. Nyt on ilmestynyt toinen Musso-dekkari KIRJAILIJOIDEN SALATTU ELÄMÄ. Siinä kohtaavat idylliselle Beaumontin saarelle vetäytynyt menestyskirjailija Nathan Fawles ja häntä haastattelemaan tuleva nuori toimittaja Mathilde Monney. Rannalta löytyy ruumis ja viranomaiset eristävät koko saaren. Raa'n murhan tutkinta alkaa paljastaa saaren kätkemiä synkkiä salaisuuksia.