Sipoon logistiikkakeskukset ovat nyt nollapäästöisiä

S-ryhmän suuret logistiikkakeskukset Sipoossa ovat yltäneet toiminnassaan nollapäästöisiksi. Menneen ajan keskuksiin verrattuna niistä jää syntymättä yhden maaseutukunnan verran hiilipäästöjä. Nyt Sipoossa jatketaan energiatehokkuuden ja sähkön tuotantovarmuuden parantamista: uusin askel on kahden jättiakun hankinta sähköverkon toimintaa tukemaan.

Sipoon isojen logistiikkakeskusten kautta kulkee vuosittain 2,5 miljardia tuotetta. (Kuva: Tuukka Mielonen/SOK)

- Logistiikkakeskuksemme ovat nyt normaalisti toimiessaan täysin päästöttömiä. Kun vertaamme tilannetta takavuosien kaukolämmön ja uusiutumattoman sähkön varassa toimineisiin keskuksiin, jätämme nyt vuodessa päästämättä ilmaan noin 20 tuhatta tonnia hiilidioksidia. Määrä vastaa yhden maaseutukunnan vuotuisia ilmastopäästöjä, keskuksia operoivan Inex Partnersin toimitusjohtaja Petteri Pelkonen sanoo.

Vuositasolla noin 2,5 miljardia tuotetta välittävien päivittäis- ja käyttötavarakaupan logistiikkakeskusten päästöttömyyden takana on uusiutuvaan sähköön siirtyminen sekä ennen kaikkea maalämpöön ja lauhdelämmön kierrätykseen perustuva lämmitysratkaisu.

Keskusten maalämpöjärjestelmä hyödyntää kaikkiaan 300 lämpökaivoa. Lauhdelämmön kierrätyksessä hyödynnetään puolestaan kylmäkoneiden lauhdutuksessa vapautuvaa lämpöenergiaa, jolla katetaan yli puolet pt-logistiikkakeskuksen lämmitystarpeesta. Maalämmön ja lauhdelämmön kierrätyksen tukena toimii kattilalaitos, jossa käytetään pääasiassa kotimaista puupellettiä.

- Ilmastopäästöjä täällä syntyy enää vain lyhyissä häiriötilanteissa, kun joudumme hetkellisesti turvautumaan lämmityksessä varavoimana olevaan öljyyn tai jos kylmälaitteissa on vuotoja, Pelkonen korostaa.

Kaksi jättiakkua varastoi aurinkosähköä

Sipoon logistiikkakeskuksissa jatkuu edelleen työ energiatehokkuuden ja sähkön tuotantovarmuuden parantamiseksi. Pelkosen mukaan nyt ovat vuorossa sähkövarastojen käyttöönotto ja kysyntäjouston kehittäminen.

- Jo aiemmin olemme kertoneet muun muassa LED-valaistukseen siirtymisestä ja kahden ison aurinkovoimalan käyttöönotosta. Äskettäin olemme sopineet kahden ison sähkövaraston hankkimisesta suomalaiselta Merus Powerilta. Nämä jättiakut otetaan käyttöön syksyllä.

Teholtaan yhden megawatin suuruisten sähkövarastojen on tarkoitus ensisijaisesti tukea sähköverkon toimintaa korjaamalla taajuuden vaihteluita.

- Mitä enemmän uusiutuvaa energiaa sähköverkossa tulevaisuudessa on, sitä tärkeämmäksi verkon tasapainotus muodostuu. Sähkövarastoja voidaan käyttää paitsi energiamarkkinoilla myös taajuudensäätömarkkinoilla. Toisaalta sähkövarastot mahdollistavat logistiikkakeskusten kysyntäjouston kehittämisen tai aurinkosähkön varastoimisen, jos sen tuotanto ylittää kiinteistön kulutuksen, SOK:n energiamanageri Miika Kakko kertoo.

Säästä riippuvaisten uusiutuvien energiantuotantomuotojen vaihteleva tuotanto on sähköverkoille haaste. Kantaverkon taajuudensäätömarkkinoille osallistuminen edistääkin uusiutuvan energian käyttöönoton mahdollisuuksia.

S-ryhmässä on kaikkiaan jo lähes sata nollapäästöistä kiinteistöä. Ryhmän tavoitteena on olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen jo vuodesta 2025 alkaen: silloin sen on määrä poistaa ilmasta enemmän hiiltä kuin sitä sinne tuottaa. Tavoitteen saavuttaminen vaatii omien päästöjen jatkuvaa pienentämistä ja jäljelle jäävien päästöjen kompensointia.

Toimitusjohtaja Petteri Pelkonen, Inex Partners Oy, 010 76 87001
Energiamanageri Miika Kakko, SOK, 010 76 80156

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

”Ilmastoystävällisempi ruokailu ei vaadi lapsiperheessä ihmetekoja” – Ässäkokki innostaa ilmastofiksuun kokkaamiseen28.9.2021 08:30:00 EEST | Tiedote

Lasten pitäisi syödä viidestä kuuteen kourallista kasviksia päivässä, mutta suomalaislasten lautasilla on keskimäärin vain puolet tästä*. S-ryhmä haluaa innostaa lapsia, nuoria ja perheitä kiinnittämään huomioita itselle ja ilmastolle fiksuihin valintoihin ja julkaisee lapsille suunnattuja Ässäkokki-reseptejä: lisää kasviksia, palkokasveja ja kalaa, vähemmän kovaa rasvaa, sokeria ja punaista lihaa.

Rosson legendaarinen raastepöytä tekee odotetun paluun22.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

”Raastepöydästä voi aloittaa” on yksi lausahduksista, joka usein nimetään, kun ihmisiltä kysytään suomalaisuutta kuvaavia sanontoja. Ystävällinen kehotus muodostui tutuksi Rosson asiakkaille lähes kahden vuosikymmenen aikana, ennen kuin raastepöytä korvattiin vuonna 2014 italialaishenkisellä alkupalapöydällä. Raastepöytä ei koskaan unohtunut, vaan sen perään on kyselty jatkuvasti. Asiakkaiden toiveisiin on nyt vastattu, ja syyskuun 22. päivä alkaen voi aterian Rossossa aloittaa jälleen raikkaan raastepöydän antimilla.

Ikoninen joensuulaishotelli Kimmel avaa uusitut tilansa juhlakauteen. Tapahtumavieraita ja staycation-matkailijoita odotellaan jo.21.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Original Sokos Hotel Kimmelillä on takanaan yli 40 vuotta värikästä hotellihistoriaa ja lukuisia mittavia tapahtumatoteutuksia. Tänä syksynä valmistuvan jättiuudistuksen myötä hotellista kuoriutuu Itä-Suomen johtava kokous- ja tapahtumatalo sekä elämyksellinen staycation-kohde Superior-huoneineen. Nosteessa olevan Pohjois-Karjalan matkailun sekä tapahtumien kasvavan kysynnän vuoksi hotellin valmistumista on alueella jo odotettu.

S-ryhmä kiittää rahankeräyslain muutoksesta tarjoamalla ensimmäisenä hotelliyön päästöjen kompensaatiomahdollisuuden16.9.2021 13:56:25 EEST | Tiedote

SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kiittää hallitusta torstaina annetusta rahankeräyslain muutosesityksestä, joka antaa kuluttajille mahdollisuuden kompensoida aiheuttamansa ilmastopäästöt. S-ryhmän Sokos Hotels -ketju aikoo tarjota asiakkailleen mahdollisuuden hyvittää hotelliyönsä hiilipäästöt heti, kun lakimuutos on hyväksytty eduskunnassa ja astunut voimaan.