Smartvatten edistää VR Groupin kiinteistöjen vesitehokkuutta

Vesitehokkuuden johtava asiantuntija Smartvatten on laajentanut VR Groupin kanssa syksyllä 2021 aloittamaansa yhteistyötä. Smartvattenin kehittämä, kiinteistöjen vedenkulutusta reaaliajassa seuraava palvelu asennettiin vuoden 2022 lopulla 14 uuteen, VR Groupin omistamaan kohteeseen.
VR Groupin vedenkulutuksen kokonaiskuva selkeytyi Smartvattenin etäseurantapalvelun avulla

Valtionyhtiö VR Group vastaa matkustaja- ja tavaraliikenteen sekä raidekaluston huoltopalveluiden lisäksi noin 400 000 kerrosneliön kiinteistökannasta. Logistiikka- ja kunnossapitohalleista sekä asemarakennuksista koostuvan kokonaisuuden kehittämisessä vastuullisuus on ollut keskeisimpiä perusarvoja jo vuosikymmenien ajan.

– Olemme pyrkineet pitkäjänteisiin energiasäästöihin tähän mennessä muun muassa sähkön ja kaukolämmön kulutusta seuraamalla. Smartvattenin ansiosta meillä on nyt tarkka näkymä myös vedenkäyttöön, VR Groupin kiinteistöjohtaja Juha Antti Juutinen kertoo.

Smartvatten ja VR Group sopivat yhteistyöstä kesäkuussa 2021, ja ensimmäiset etäseurantalaitteet asennettiin samana syksynä 19 VR Groupin omistamaan kiinteistöön. Yhteistyön tavoitteena on ollut alusta saakka paitsi edistää VR Groupin vastuullisuustavoitteita, myös helpottaa vedenkulutuksen hallintaa poikkeuksellisen monipuolisessa ja laajassa kiinteistökokonaisuudessa.

– VR Groupin kiinteistöjä kuvaa vedenkäytön runsas vaihtelevuus, jonka taustalla on niin rakennuksien erilaiset käyttötarkoitukset kuin vuodenaikojen mukaan muuttuvat vedenkulutustarpeet. Reaaliajassa seurattavan datan ansiosta syyt kulutuspiikeille löytyvät nopeasti ja mahdollisiin vuotoihin pystytään reagoimaan heti. Helppokäyttöinen palvelu on tuonut vedenkäytön seuraamiseen myös siitä aiemmin puuttunutta vertailtavuutta, Juutinen sanoo.

Liiketoimintansa vastuullisuutta jatkuvasti edistävä VR Group otti Smartvattenin vedenkulutuksen etäseurantapalvelun käyttöön 14 uudessa kiinteistössä vuoden 2022 lopulla.

– Vesitehokkuuden johtavana asiantuntijana meille on ilo palvella kiinteistökannaltaan hyvin ainutlaatuista VR Groupia sekä kehittää uudenlaisia toimintatapoja yhtiön ja sen sidosryhmien tarpeisiin. Aktiivisen yhteistyön ansiosta asiakkaamme voi luottaa siihen, että vesitehokkuuden kumppanuus ei ole ainoastaan vedenkulutuksen mittaamista vaan asiantuntijuutta ja ratkaisuja muuttuviin tarpeisiin Smartvattenin myyntijohtaja Kari Haahtela sanoo.

VR Group

Olemme matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon vastuullinen palveluyritys, joka luo edelläkävijänä liikkumisen tulevaisuutta Suomessa ja Pohjoismaiden lähimarkkinoilla. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista ja kuljetuksista vankalla 160 vuoden kokemuksella. Samalla kun pidämme yhteiskunnan liikkeessä, kasvatamme sähköisen raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Näin lisäämme hyvinvointia ja kuljetamme kohti hiilineutraalia huomista.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Smartvatten | Vesitehokkuuden asiantuntijaSiirry videokanavalle

Juha Antti Juutinen
kiinteistöjohtaja
VR Group
juha.juutinen@vr.fi

Lars Sonckin kaari 10
02600 Espoo

Smartvatten on kasvava vuonna 2013 perustettu Pohjois-Euroopan johtava vesitehokkuusteknologian toimittaja. Kehitämme, valmistamme ja myymme kiinteistöalalle ja vesilaitossektorille tuotteita ja palveluita, jotka kattavat veden koko kiertokulun. Luomme vesitehokkaan tulevaisuuden, jossa puhdasta vettä arvostetaan ja sen vastuulliseen käyttöön pyritään jatkuvasti ja kaikkialla maailmassa. Meillä on yli 110 työntekijää kahdeksassa eri maassa ja toimitilat Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Hollannissa ja Saksassa. Olemme yritys, jossa niin työntekijät kuin sidosryhmämme ovat sitoutuneita auttamaan globaalin vesikriisin ratkaisemisessa yhdessä innostuen, asiantuntevasti, yhteistyöllä ja vastuullisesti.