Snellmans bokslutskommuniké 2013

Under 2013 lanserades ett flertal produktnyheter och på Granholmen togs nya förstorade fabriksutrymmen i bruk. De slutförda investeringarna och ytterligare utveckling av verksamheten skapade en grund för framtida tillväxt.

Snellman koncentrerade under 2013 sin verksamhet på produktlanseringar och ibruktagandet av den förstorade fabriken på Granholmen. Koncernens enhetlighet stärktes med hjälp av förnyade IT-system och HR-processer. Omsättningen ökade med 8 %, och uppgick till 285 miljoner euro

(264 milj. euro). Rörelseresultatet på 6,6 miljoner euro (13,8 milj. euro) innebar en klar sänkning från föregående år. Marknadspriset på kött sjönk under året i den hårda priskonkurrensen. Resultatutvecklingen var inte tillfredsställande och korrigerande åtgärder har vidtagits. De investeringar som slutförts skapar en god grund för framtida tillväxt och lönsamhet. Inom affärsområdena Panini, Djurmat och Food Service gjordes satsningar på nya marknader, vilket också påverkade resultatutvecklingen.

Inom produktutvecklingen och marknadskommunikationen har produkternas naturlighet och höga kvalitet betonats. Detta syns också i ökade marknadsandelar inom alla affärsområden under 2013. Inom köttförädlingen lanserades betydande produktförbättringar. Lanseringen av den nya länkkorven lyckades speciellt väl och marknadsandelarna inom matkorv ökade. Inom affärsområdet Färdigmat stärktes en liknande produktutveckling, i strävan efter en allt naturligare och välsmakande mat. Allt fler finländare hittade Kokkikartanos produkter och varumärkets position stärktes. Inom affärsområdet Djurmat var fokus på BARF- utfodring, och intresset för produkterna har varit stort. Panini och Food Service fortsatte att utveckla sin verksamhet i Sverige.

Det investeringspaket som under flera års tid förverkligats inom köttförädlingen på Granholmen färdigställdes 2013. Dessutom färdigställdes den intensiva uppbyggnaden av ett affärssystem som omfattar hela koncernen. Arbetet har tagit över två år i anspråk och totalkostnaden för affärssystemet uppgick till 5,9 miljoner euro. De investeringar som genomförts under översiktsperioden uppgick till 19,8 milj. Soliditeten sjönk till följd av investeringarna och uppgick till 31,8 % (35,0 %).

Koncerndirektör Leena Laitinen konstaterar: "Jag är glad att konsumenternas förtroende för våra produkter har förstärkts ytterligare och vi fortsätter att satsa på produktutveckling. Dessutom fortsätter vi att effektivera produktionsprocesserna inom alla våra affärsområden och vidareutveckla kostnadseffektiviteten inom beställnings-leveransprocessen.”

Snellman hade 1231 arbetstagare i slutet av 2013.

Ytterligare information:

Koncerndirektör Leena Laitinen
Tfn +358 50 388 3790

Följ Oy Snellman Ab

Senaste pressmeddelandena från Oy Snellman Ab

Snellman-koncernens omställningsförhandlingar har avslutats16.4.2024 13:15:00 EEST | Tiedote

Omställningsförhandlingarna som Snellmankoncernen inledde i februari har avslutats. Förhandlingarna gällde Köttförädlingens tjänstemannaorganisation och produktionsadministrativa funktioner samt försäljning och försäljningsrelaterade funktioner inom Färdigmat Finland. Som ett resultat av förhandlingarna kommer 17 arbetsförhållanden att upphöra och väsentliga förändringar i arbetsuppgifterna kommer att påverka 7 personer. För dem vars tjänst avslutats erbjuder företaget nya uppgifter i mån av möjlighet. När förändringsförhandlingarna inleddes förväntades åtgärderna leda till uppsägning av högst 40 anställningar och att väsentliga förändringar skulle påverka högst 100 anställningar. Snellmankoncernen sysselsätter cirka 2 000 personer. Bakgrunden till omställningsförhandlingarna var produktionsmässiga, ekonomiska och omorganiseringsrelaterade skäl. Syftet med de nu genomförda förändringarna är att förbättra koncernens lönsamhet och utveckla verksamheten för att bättre motsvara både kunder

Snellman-konsernin muutosneuvottelut on saatu päätökseen16.4.2024 13:15:00 EEST | Tiedote

Snellman-konsernin helmikuussa käynnistämät muutosneuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelut koskivat Lihanjalostuksen toimihenkilöorganisaatiota ja tuotannon hallinnollisia toimintoja sekä Valmisruoan myyntiä ja myynnin avustavia toimintoja. Neuvottelujen tuloksena 17 nykyistä työsuhdetta päättyy ja työtehtävien olennaiset muutokset koskevat 7 henkilöä. Päättyvissä työsuhteissa työskennelleille yritys tarjoaa mahdollisuuksien mukaan uusia tehtäviä. Muutosneuvottelujen alkaessa toimenpiteiden arvioitiin johtavan enintään 40 työsuhteen päättymiseen ja olennaisten muutosten koskevan enintään 100 työsuhdetta. Snellman-konserni työllistää noin 2 000 henkilöä. Muutosneuvotteluiden taustalla olivat tuotannolliset, taloudelliset sekä toiminnan uudelleenorganisoinnista johtuvat syyt. Nyt tehtävien muutosten tavoitteena on parantaa konsernin kannattavuutta ja kehittää toimintaa vastaamaan paremmin sekä asiakkaiden että kuluttajien tarpeita. – Pitkään haastavana jatkunut toimintaympäristö ja opera