Taideyliopisto

Sopraano Kajsa Dahlbäck nostaa valokeilaan barokkiajan naislaulajat ja -säveltäjät

Jaa

Sopraano Kajsa Dahlbäck on taiteellisessa tohtorintutkinnossaan tarkastellut barokkimusiikkia laulajan näkökulmasta. Viidessä jatkotutkintokonsertissaan hän nosti esille erityisesti barokkiajan naislaulajat ja -säveltäjät ja havaitsi, että 1600-luvun naislaulajat ja -säveltäjät olivat aikanaan taitavia ja vaikutusvaltaisia taiteilijoita. Dahlbäckin tohtorintutkinto tarkastetaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa 28. marraskuuta.

Kajsa Dahlbäck, photo: Jouni Harala
Kajsa Dahlbäck, photo: Jouni Harala

Dahlbäck syventyi jatkotutkintokonserteissaan naissopraanon rooliin barokkimusiikkiohjelmistossa vuosina 1600–1750. Konserteissa kuultiin teoksia Euroopassa toimineiden vahvojen naislaulajien ohjelmistosta, muun muassa Händelin oopperamaailmasta ja italialaisista nunnaluostareista. Dahlbäck osoittaa, että vuosina 1600–1750 eli omana aikanaan merkittäviä ja näkyviä naislaulajia ja -säveltäjiä, joista monet ovat jääneet jokseenkin näkymättömiin länsimaisen musiikkihistorian kaanonissa. Ohjelmistossa näkyvä tiivis dialogi tekstin ja musiikin välillä sekä laulutekniset haasteet osoittavat kuitenkin, että niin he ovat olleet ansioituneita taiteilijoita. Laulajien taidokkuus ja kuuluisuus käy ilmi myös niissä kirjoituksissa, joita heistä kirjoitettiin heidän elinaikanaan. Dahlbäckin konserttien ohjelmistossa esimerkiksi nunnaluostareiden säveltäjien musiikki osoittautui affektirikkaaksi, naisnäkökulmasta hyvin keholliseksi ja taiteelliselta tasoltaan korkeaksi.

"Monet barokkiajan naislaulajat olivat teknisesti hyvin taitavia laulajia, mikä näkyy myös heidän haastavasta ohjelmistostaan. He vaikuttivat nähtävästi myös yhteiskunnassa tärkeissä rooleissa. Naiset, kuten kuningatar Kristiina, toimivat myös mesenaatteina, ja loivat siten foorumeja naispuolisille taiteilijoille", Dahlbäck kertoo.

Tarkastelussa barokkilaulajan työskentelytavat

Kirjallisessa tutkielmassaan ”Sjunga-i-världen – en fenomenologisk betraktelse över sångarens inre arbete” (”Maailmassalaulaminen – fenomenologinen tarkastelu laulajan sisäisestä työstä”) Dahlbäck käsittelee laulajan sisäistä työtä ottamalla lähtökohdikseen barokkimusiikkiin erikoistuneen laulajan työskentelytavat esimerkiksi barokkiyhtyeen muusikoiden välisessä vuorovaikutuksessa. Hän tarkastelee laulajan omaa kokemusta fenomenologisesta näkökulmasta pohjaten muun muassa Martin Heideggerin, Maurice Merleau-Pontyn ja Julia Kristevan teorioihin. Tutkielmassaan Dahlbäck on myös kehittänyt osin uutta terminologiaa, jonka tarkoitus on tehdä ammattilaulajan sisäistä työtä näkyväksi ja sanallistaa laulajan työprosessin eri tarpeita, vaiheita ja mahdollisuuksia myös muille kuin ammattilaulajille.

Sopraano Kajsa Dahlbäck on kokenut vanhan ja nykymusiikin tulkitsija, joka on esiintynyt muun muassa Suomen kansallisoopperassa ja lukuisten kotimaisten ammattiorkesterien solistina. Dahlbäck on myös esiintynyt useilla kansainvälisillä festivaaleilla ja menestynyt sekä kansallisissa että kansainvälisissä kilpailuissa. Dahlbäckin yhtye Earthly Angels palkittiin Yleisradion Vuoden levy -tunnustuksella vuonna 2018. Hän on opiskellut Sibelius-Akatemiassa ja Göteborgin oopperakorkeakoulussa. Dahlbäck on perustanut Vaasa Baroque -festivaalin 2013 ja toimii sen taiteellisena johtajana. Lisäksi hän opettaa barokki- ja klassista laulua Novia ammattikorkeakoulussa.

Lisätiedot

Kajsa Dahlbäck
kajsa@dahlback.fi
puh. 050 564 4317

Kajsa Dahlbäc­kin toh­to­rin­tut­kin­non tar­kas­tus­ti­lai­suus

Taiteellinen osio: Den kvinnliga sopranen i barockrepertoaren.
Kirjallinen osio: Sjunga-i-världen – en fenomenologisk betraktelse över sångarens inre arbete
Kirjallisen työn esitarkastajat: Susanna Välimäki ja Sara Wilén
Taiteelliset opinnäytteet arvioinut lautakunta: Assi Karttunen (pj.), Päivi Järviö, Annika Ollinkari, Juha Karvonen, Pascal Bertin
Tarkastustilaisuuden valvoja: Anne Kauppala
Tilaisuus on ruotsinkielinen.

Vuonna 2020 tulee kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun Sibelius-Akatemiasta valmistuivat ensimmäiset musiikin tohtorit. Tähän mennessä heitä on valmistunut yli 200. Kansainvälisesti arvostettu ja uraauurtava Taideyliopiston Sibelius-Akatemian tohtorikoulutus tuottaa ammattilaisia vaativiin taiteen, tutkimuksen ja koulutuksen asiantuntijatehtäviin. 

Avainsanat

Kuvat

Kajsa Dahlbäck, photo: Jouni Harala
Kajsa Dahlbäck, photo: Jouni Harala
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Taideyliopisto
Taideyliopisto
Töölönkatu 3 A
00100 Helsinki

Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, teatterin ja tanssin koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto

Ryhmänäyttely Cooking for the Apocalypse tutkii lajien välisiä suhteita kriisiaikana20.11.2020 10:15:00 EETTiedote

Vuoden viimeinen näyttely Exhibition Laboratoryssa, 20.11.2020 yleisölle avautuva Cooking for the Apocalypse, tutkii lajien välisiä suhteita taiteen ja teknologian välityksellä. Taiteilija ja elokuvantekijä Jack Faberin kuratoimassa näyttelyssä on mukana teoksia kuudeltatoista kotimaiselta ja kansainväliseltä taiteilijalta, niiden joukossa videota, installaatioita, valokuvaa ja performanssia. Näyttelyn alaotsikko Interspecies Relations in Time of Crisis johdattaa ajattelemaan, kuinka nykyinen globaalien kriisien ja kiihtyneen kulutuksen aikakausi on vienyt ihmisen ja luonnon yhä etäämmälle toisistaan. Näyttely kysyy, ovatko ahdistus ja apatia ainoat tuntemamme suhtautumistavat, joiden avulla kykenemme reagoimaan etenevään ekokatastrofiin. Voisiko nykytaide tehdä muutakin kuin muistuttaa tragediasta tai surra? Entä mikä on kulttuuriteollisuuden osuus kriisin vahvistamisessa? Sen sijaan että tuijottaisimme nykyisten ja tulevien sukupuuttojen aiheuttamaan tyhjyyteen, näyttelyn teokset tar

Emilie Gardberg Taideyliopiston Sibelius-Akatemian dekaaniksi17.11.2020 12:19:29 EETTiedote

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian dekaaniksi valittiin Master of Arts Emilie Gardberg. Suomen Lontoon-instituutin johtajana työskentelevällä Gardbergilla on monipuolinen kokemus erilaisista taide- ja kulttuurialan johtotehtävistä. – Taideyliopiston Sibelius-Akatemia on kansainvälisesti erittäin arvostettu. Sen tulokset näkyvät kauas maamme rajojen ulkopuolelle. Sibelius-Akatemialla on mahdollisuus ainutlaatuiseen yhteistyöhön ja alan dynaamiseen kehittämiseen. Dekaanina haluan erityisesti korostaa taiteen yhteiskunnallista merkitystä sekä yliopistoyhteisön inspiroivaa toimintakulttuuria, Gardberg toteaa. Emilie Gardberg on työskennellyt Suomen Lontoon-instituutissa vuodesta 2018. Sitä ennen hän on toiminut muun muassa Turun musiikkijuhlien toiminnanjohtajana ja Turun filharmonisen orkesterin intendenttinä. Hän on myös opettanut taidehallintoa ja johtamista vierailevana luennoitsijana useissa korkeakouluissa. Dekaanin tehtävänä on johtaa Sibelius-Akatemiaa osana Taideyliopistoa. Kokona

Väitös: Kulttuurienvälisyyden huomioivan musiikinopettajankoulutuksen kehittämisessä tarvitaan keskustelua ja kriittisen itsereflektion taitoa28.10.2020 14:01:46 EETTiedote

Musiikinopettajakoulutuksen olisi tulevaisuudessa sitouduttava nykyistä paremmin kulttuurienvälisyyteen ja huomioitava kulttuurien moninaisuutta kokonaisvaltaisemmin. Tämä selviää Laura Miettisen väitöskirjasta Visions through mobilizing networks: Co-developing intercultural music teacher education in Finland and Israel, joka tarkastetaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa 7. marraskuuta 2020.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme