Terveysteknologia ry

Sosiaali- ja terveydenhuollon potilastiedot paremmin käyttöön hyvinvointialueilla

Väestön ikääntyessä ja työikäisten määrän pienentyessä sairauksien ennaltaehkäisy, hoitoon pääsyn parantaminen, omahoidon tukeminen ja laadukkaat hoitopäätökset edellyttävät potilastietojen entistä laajempaa, tietoturvallista hyödyntämistä.

Kanta-palvelu on kehitetty potilastiedon arkistoksi, ja tässä käyttötarkoituksessa palvelu toimii hyvin. Tiedon lisääntyessä palvelua on yritetty laajentaa tukemaan myös tietojen liikkuvuutta. Tähän palvelu ei kuitenkaan nykymuodossaan sovellu. Käyttö on hankalaa hoitotilanteessa ja tietoja on vaikea löytää.

Toisaalta Kannan käyttö perustuu vanhentuneeseen tiedonjaon standardiin (CDAR2), johon liittyviä tuotekehityspanostuksia ei voi hyödyntää muualla kuin Suomessa

Uudet keinot käyttöön

Tarvittava tieto on jo olemassa, mutta hyödyntäminen on vaikeaa, koska tieto ei ole saatavilla hyvinvointialueiden sisällä eikä niiden välillä. Myöskään yhteinen SOTE-resurssi, joka pitää sisällään julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin, ei ole optimaalisessa käytössä

Kansallisen kehittämisen tulisi perustua rajapintoihin ja eri toimijoiden väliseen yhteistyöhön. Avoimia rajapintoja tarvitaan, jotta yritykset voivat kehittää sovelluksia terveydenhuollon palveluntuottajille. Samalla se avaa ovemyös kasvavaan globaaliin sosiaali- ja terveydenhuollon markkinaanSuomessa on satoja sovelluksia, jotka hyötyisivät avoimista rajapinnoista