Terveysteknologia ry

Sosiaali- ja terveydenhuollon potilastiedot paremmin käyttöön hyvinvointialueilla

Väestön ikääntyessä ja työikäisten määrän pienentyessä sairauksien ennaltaehkäisy, hoitoon pääsyn parantaminen, omahoidon tukeminen ja laadukkaat hoitopäätökset edellyttävät potilastietojen entistä laajempaa, tietoturvallista hyödyntämistä.

Kanta-palvelu on kehitetty potilastiedon arkistoksi, ja tässä käyttötarkoituksessa palvelu toimii hyvin. Tiedon lisääntyessä palvelua on yritetty laajentaa tukemaan myös tietojen liikkuvuutta. Tähän palvelu ei kuitenkaan nykymuodossaan sovellu. Käyttö on hankalaa hoitotilanteessa ja tietoja on vaikea löytää.

Toisaalta Kannan käyttö perustuu vanhentuneeseen tiedonjaon standardiin (CDAR2), johon liittyviä tuotekehityspanostuksia ei voi hyödyntää muualla kuin Suomessa

Uudet keinot käyttöön

Tarvittava tieto on jo olemassa, mutta hyödyntäminen on vaikeaa, koska tieto ei ole saatavilla hyvinvointialueiden sisällä eikä niiden välillä. Myöskään yhteinen SOTE-resurssi, joka pitää sisällään julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin, ei ole optimaalisessa käytössä

Kansallisen kehittämisen tulisi perustua rajapintoihin ja eri toimijoiden väliseen yhteistyöhön. Avoimia rajapintoja tarvitaan, jotta yritykset voivat kehittää sovelluksia terveydenhuollon palveluntuottajille. Samalla se avaa ovemyös kasvavaan globaaliin sosiaali- ja terveydenhuollon markkinaanSuomessa on satoja sovelluksia, jotka hyötyisivät avoimista rajapinnoista

Yhteentoimivuutta niin Kanta-palveluissa kuin hyvinvointialueilla tulisi kehittää avointa kansainvälis standardia (FHIR) hyödyntäen. Standardin käyttö rakenteellisen tiedon avulla varmistaa myös tiedon käytettävyyden niin yksilö- kuin väestötasollaKanta-tietojen turvallista hyödyntämistä tulisi helpottaa myös muiden digitaalisten ratkaisujen kuin potilastietojärjestelmien kautta

Koronapandemian myötä terveydenhuollossa on otettu käyttöön digitaalisia ratkaisuja aikaisempaa nopeammalla vauhdilla. Nyt on mahdollisuus tehdä loikka vielä korkeammalle. Koska tietoa on paljon, tarvitaan myös näkemystä ja johtajuutta, mihin tietoa tarkkaan ottaen käytetään

Lisätietoja: https://healthtech.teknologiateollisuus.fi/fi/ajankohtaista/sosiaali-ja-terveydenhuollon-sote-potilastiedot-saatava-paremmin-kayttoon

Toimitusjohtaja Saara Hassinen, Terveysteknologia ry – Healthtech Finland,
puh. 040 531 1661, saara.hassinen@teknologiateollisuus.fi

Terveysteknologia ry

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Terveysteknologia ry

Upgraded, the health startup organization of Finland, joins forces with Healthtech Finland14.9.2022 10:26:39 EEST | Press release

The leading industry association in the health technology sector, Terveysteknologia ry – Healthtech Finland, and the association of health startups, Upgraded ry, have decided to join forces. Going forward, Upgraded’s operations will continue as a division of Healthtech Finland. By merging, the needs of Startup companies can be better highlighted, and the opportunities for cooperation between companies of different sizes are improved.

Terveysalan startup-järjestö Upgraded yhdistyy osaksi Terveysteknologia ry:tä14.9.2022 10:09:41 EEST | Tiedote

Terveysteknologia-alan johtava toimialayhdistys Terveysteknologia ry – Healthtech Finland ja terveysalan startup-yritysten järjestö Upgraded ry ovat päättäneet yhdistää voimansa. Upgradedin toiminta siirtyy osaksi Healthtech Finlandia, ja sen toiminta jatkuu Healthtech Finlandin jaostona ”Upgraded part of Healthtech Finland”. Yhdistymällä saadaan Startup-yritysten tarpeet paremmin esiin ja parannetaan erikokoisten yritysten yhteistyömahdollisuuksia.