Sote-uudistuksen pitää ottaa huomioon yrittäjien ja ammatinharjoittajien merkitys palvelutuotannossa

Akava sote-alan liittoineen nostaa esiin, että hallituksen sote-esitys voi heikentää sote-yrittäjien ja ammatinharjoittajien toimintaedellytyksiä sekä vaatii esityksen muokkaamista. Esitys ei tunnista pienten ja keskisuurten yrittäjien ja ammatinharjoittajien merkitystä sote-palveluiden tuottajina ja alihankkijoina. Hyvinvointialueilla pitää olla itsenäinen oikeus päättää palvelujen järjestämisestä ja tuottamisesta alueelliset tarpeet huomioiden.

– Akava liittoineen korostaa, että valtion ohjauksella ei pidä puuttua yksityiskohtaisesti hyvinvointialueiden palvelutuotantoon. Hyvinvointialueilla tulee olla itsenäinen oikeus päättää palvelujen järjestämisestä ja tuottamistavoista alueellisten tarpeiden mukaan. Sote-palveluntuottajien on elinkeinovapauden nojalla voitava tarjota palveluja haluamallaan tavalla, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Järjestämislain perusteluissa asetetaan 30–49 prosenttia enimmäismääräksi alihankintana tuotettaville palveluille. Tämä ohjaa hyvinvointialueen toimintaa sekä rajoittaa yrittäjän ja ammatinharjoittajan elinkeinovapautta. Akava vaatii, että lain 17 §:n perustelutekstiä muutetaan ja prosenttirajaus poistetaan.

– Yritykset tuottavat merkittävän osan sote-palveluista ja varmistavat osaltaan sen, että ihmiset saavat tarvitsemansa lääkäri- ja kuntoutuspalvelut eri puolilla maata. Pienyrittäjät ja ammatinharjoittajat takaavat alueellisen palvelutarjonnan myös kasvukeskusten ja keskittymien ulkopuolella, kommentoi Suomen Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Kati Myllymäki.

Sote-esitys kannustaa suurempiin hankintakokonaisuuksiin. Akava katsoo, että hankinnat pitäisi jakaa pienemmiksi, jotta pienyrittäjien on mahdollista päästä niihin mukaan. Julkisen toimijan hankintaosaamista on lisättävä, jotta laatu, vastuullisuus ja paikallisuus osataan huomioida kilpailutuksissa nykyistä paremmin hinnan sijaan.

– Hankinnoilla pitää edistää myös alueen elinvoimaa. Koko palvelukenttää ei ole järkevää edes yrittää hoitaa itse. Palvelujen hankinnan yksityiseltä sektorilta ja järjestöiltä pitää olla todellinen vaihtoehto. Pienyrittäjien ja ammatinharjoittajien osaaminen voi kirittää julkisia palveluita, Fjäder toteaa.

Palvelusetelin käyttöä on tehostettava ja siihen liittyvää lainsäädäntöä on parannettava, jotta se ei aiheuta hintojen kohtuutonta polkemista ja laadun heikkenemistä. Palvelusetelin valmiiksi asetetut, matalat hinnat eivät kata palvelun tuottamiskustannuksia, joten useat palveluntuottajat ovat jättäytyneet pois palvelusetelijärjestelmästä.

– Julkisia hankintoja, palveluseteliä ja sopimusehtojen kohtuullisuutta pitäisi säännellä ja valvoa nykyistä paremmin. Nyt tilanne on pitkälti vahvemman sanelua hankkijan puolelta. Pahimmillaan tämä heikentää palveluiden yhdenvertaista saatavuutta ja laatua, toteaa Suomen Puheterapeuttiliiton toiminnanjohtaja Heta Piirto.

Sote-uudistus on tuomassa uutta sääntelytaakkaa yrityksille samalla kun niiden pitää noudattaa muitakin yksityistä palvelutuotantoa sääteleviä lakeja. Sääntely, kriteerit ja sopimusehdot pitää kokonaisuudessaan rakentaa kohtuulliseksi.

– Julkinen sektori ei pysty vastaamaan kasvavaan sote-palveluiden tarpeeseen, joten yrittäjien ja ammatinharjoittajien panosta tarvitaan. Suomessa pitää olla jatkossakin mahdollista toimia sote-alalla yrittäjänä, korostaa Fjäder.

Puheenjohtaja Sture Fjäder, Akava, puh. 0400 609 717

Toiminnanjohtaja Kati Myllymäki, Suomen Lääkäriliitto, puh. 040 4506354

Toiminnanjohtaja Heta Piirto, Suomen Puheterapeuttiliitto, puh. 040 505 2019

Akava Works -talousennuste: Suomen talous nousee nopeasti koronarajoitusten keventyessä9.6.2021 10:00:30 EEST | Tiedote

Akava Works -talousennusteen mukaan Suomen kokonaistuotanto kasvaa 2,6 prosenttia vuonna 2021 ja 3,0 prosenttia vuonna 2022. Yksityinen kulutus on tärkein kasvun vauhdittaja. Työttömyyden vähentyminen on ollut viime kuukausina verkkaista. Rajoitusten purkaminen auttaa palvelualoja palaamaan aiempaan liiketoiminnan määrään, mikä vähentää lomautettujen ja työttömien määrää. Maailmantalouden elpyminen vetää viennin ja yksityiset investoinnit Suomessa nousuun.

Akava keskittää ja vahvistaa tiedontuotantoaan9.6.2021 08:15:31 EEST | Tiedote

Akavan tiedontuotannon Akava Worksin resursseja vahvistetaan. Akava Works tekee jatkossa laajemmin selvityksiä sekä omana tuotantona että toimeksiantoina ulkopuolisille kumppaneille ja osallistuu myös yhteistyöhankkeisiin. Akava eroaa Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) kannatusyhdistyksen jäsenyydestä siirtääkseen resursseja omaan tiedontuotantoonsa, päätti Akavan hallitus kokouksessaan 8. kesäkuuta 2021.

Akava: Osaamisen ja koulutustason nostaminen vaatii vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta18.5.2021 13:39:58 EEST | Tiedote

Akava vaatii hallitukselta sitoutumista tavoitteeseen nostaa suomalaisten osaamis- ja koulutustasoa, jonka mukaan vuonna 2030 vähintään puolet nuorista ikäluokista suorittaa korkeakoulututkinnon. Se edellyttää vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta. Akava painottaa tuoreessa osaamisohjelmassaan koulutustason nostamista, riittävien resurssien varmistamista, jatkuvan oppimisen tärkeyttä sekä koulutusjärjestelmän kansainvälisyyttä.

SAK, Akava ja STTK: Suomen on syytä tukea EU:n elvytyspakettia6.5.2021 11:00:06 EEST | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK korostavat, että EU:n elvytyspaketin kaataminen Suomessa voisi johtaa vakaviin seurauksiin. Paketin hylkäämisestä seuraisi todennäköisesti markkinamyllerrys, joka johtaisi työpaikkojen katoamiseen ja lamauttaisi tärkeintä vientialuettamme eli unionin sisämarkkinoita. Jo itse paketin syntyminen rauhoitti markkinoita ja on luonut toivoa koronan runtelemaan maanosaan, järjestöt huomauttavat.