Sote-uudistus toteutettava seuraavalla hallituskaudella

Lääkäriliitto vaatii, että sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöuudistusta jatketaan seuraavalla hallituskaudella. Mammuttimaisen kertauudistuksen sijaan kannattaa tavoitella järjestelmällistä kehittämistä olemassa olevalta pohjalta hyödyntäen eri puolilla maata tapahtuvan kehittämistyön kokemuksia.

Uudistuksen sisällöllisiksi tavoitteiksi on asetettava:

• perustason palveluiden painottaminen voimavaroja kohdennettaessa
  • hoidon jatkuvuuden ja hoitoketjujen toimivuuden takaaminen
  • terveyspalveluiden laadun ja kustannusvaikuttavuuden turvaaminen
  • terveyspalveluiden tarpeenmukaisen ja nykyistä yhdenvertaisemman saatavuuden ja saavutettavuuden varmistaminen.

Perustason vahvistaminen on välttämätöntä, ja pitemmällä aikavälillä järjestelmän kustannustehokkuutta lisäävää taatessaan nopean hoitoonpääsyn, laadukkaan hoidon ja erityistason kustannusten vähentymisen.

Perusterveydenhuollon palvelutuotannossa kaivataan uudenlaisia palveluinnovaatioita ja lisää lääkäreitä tuottamaan julkisesti rahoitettuja perusterveydenhuollon lääkärinvastaanottopalveluja. Perusterveydenhuollon ongelmien korjaaminen pitää aloittaa jo ennen lainsäädäntömuutoksia.

Hoidon jatkuvuudesta ja hoitoketjujen toimivuudesta huolehtiminen on terveyden- ja sairaanhoidon tarkoituksenmukaisen toteuttamisen ja toiminnan taloudellisuuden kannalta välttämätöntä. Pitkät potilas-lääkärisuhteet ovat erityisen tärkeitä perusterveydenhuollossa. Järjestelmä onkin rakennettava tukemaan hoidon jatkuvuutta erityisesti perustason palveluissa.

Terveydenhuolto tulee järjestää riittävän isojen ja vahvojen alueellisten järjestäjien toimesta. Nopein tapa edetä on kannustaa ja rahoittaa alueita toteuttamaan vapaaehtoisia sosiaali- ja/tai terveydenhuollon kuntayhtymiä. Tavoitteeksi tulee ottaa viisi järjestämisaluetta. Nykyisillä erityisvastuualueilla tuotetaan valtakunnallisesti keskittäviä palveluja lukuun ottamatta kaikki terveydenhuollon palvelut yliopistosairaalatasoiset palvelut mukaan lukien. Erityisvastuualueiden väestöpohja on riittävän suuri niin järjestämisosaamisen kuin kustannusvaihtelun tasaamisen näkökulmasta.

Rahoitus alueelliselle järjestäjälle tulee tavoitellussa mallissa kapitaatioperusteisesti. Rahoituksen tulee kattaa palvelujen ohella myös avosairaanhoidon lääkkeiden, matkojen ja kuntoutuksen kustannukset. Asiakasmaksut eivät saa muodostua kenellekään tarpeenmukaisten palvelujen käytön esteeksi. Terveydenhuollon erilliset maksukatot on yhdistettävä ja kokonaiskattoa on alennettava.

Terveyspalvelujen tuotannon kehittäminen edellyttää osaavaa tuotannon ohjausta, valtakunnallista tuotteistamista ja tuottajien laskentatoimen nykyistä pitemmälle vietyä kehittämistä. Näistä on vastuu sekä tuottajilla itsellään, että tuotantoa organisoivalla alueellisella järjestäjällä ja valtakunnallisesta ohjauksesta vastaavalla sektoriministeriöllä. Tuottajille tulee luoda taloudelliset kannusteet laadukkaiden palveluiden tuottamiseen viivytyksettä.

Lääkäriliiton sote-linjaukset löytyvät liiton verkkosivuilta: https://www.laakariliitto.fi/uutiset/kannanotot/sote-uudistus-toteutettava-seuraavalla-hallituskaudella-vaiheittain/

Perusterveydenhuollon hoitotakuun vahvistamisella liikkeelle - lääkärien määrää terveyskeskuksissa lisättävä11.4.2019 09:57:42 EESTTiedote

Suomen lääkärikuntaa edustava Lääkäriliitto kehottaa tulevaa hallitusta sopimaan ohjelmassaan tarvittavan sote-uudistuksen tavoitteiden toteuttamisesta askel kerrallaan. Ensimmäisenä askeleena tulee varmistaa joustava ja nopea perusterveydenhuollon lääkärin vastaanotolle pääseminen. Tämä voidaan toteuttaa vahvistamalla hoitotakuuta. Hoitotakuun vahvistamisella voidaan varmistua oikea-aikaisen hoidon nopeasta saatavuudesta, vähentää potilaiden siirtelyä tasolta toiselle sekä vahvistaa yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kansalaisten välillä. Kyseessä on edullisin ja vaikuttavin tapa parantaa terveydenhuoltomme merkittävintä ongelmaa nopeasti.

Joka kolmas lääkäri tekee tutkimustyötä – merkittävä osa omalla ajallaan10.1.2019 10:00:00 EETTiedote

Joka kolmas lääkäri osallistuu jollakin tapaa tieteelliseen tutkimustyöhän ja joka neljäs lääkäri on väitellyt. Tieteellistä tutkimustyötä täysipäiväisesti eli työkseen tekee kuitenkin vain kaksi prosenttia lääkäreistä. Merkittävä osa (41%) tutkimustyötä tekevistä tekee sitä pelkästään omalla ajallaan töidensä jälkeen kuten iltaisin ja viikonloppuisin.