Sote-uudistus toteutettava seuraavalla hallituskaudella

Lääkäriliitto vaatii, että sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöuudistusta jatketaan seuraavalla hallituskaudella. Mammuttimaisen kertauudistuksen sijaan kannattaa tavoitella järjestelmällistä kehittämistä olemassa olevalta pohjalta hyödyntäen eri puolilla maata tapahtuvan kehittämistyön kokemuksia.

Uudistuksen sisällöllisiksi tavoitteiksi on asetettava:

• perustason palveluiden painottaminen voimavaroja kohdennettaessa
  • hoidon jatkuvuuden ja hoitoketjujen toimivuuden takaaminen
  • terveyspalveluiden laadun ja kustannusvaikuttavuuden turvaaminen
  • terveyspalveluiden tarpeenmukaisen ja nykyistä yhdenvertaisemman saatavuuden ja saavutettavuuden varmistaminen.

Perustason vahvistaminen on välttämätöntä, ja pitemmällä aikavälillä järjestelmän kustannustehokkuutta lisäävää taatessaan nopean hoitoonpääsyn, laadukkaan hoidon ja erityistason kustannusten vähentymisen.

Perusterveydenhuollon palvelutuotannossa kaivataan uudenlaisia palveluinnovaatioita ja lisää lääkäreitä tuottamaan julkisesti rahoitettuja perusterveydenhuollon lääkärinvastaanottopalveluja. Perusterveydenhuollon ongelmien korjaaminen pitää aloittaa jo ennen lainsäädäntömuutoksia.

Hoidon jatkuvuudesta ja hoitoketjujen toimivuudesta huolehtiminen on terveyden- ja sairaanhoidon tarkoituksenmukaisen toteuttamisen ja toiminnan taloudellisuuden kannalta välttämätöntä. Pitkät potilas-lääkärisuhteet ovat erityisen tärkeitä perusterveydenhuollossa. Järjestelmä onkin rakennettava tukemaan hoidon jatkuvuutta erityisesti perustason palveluissa.

Terveydenhuolto tulee järjestää riittävän isojen ja vahvojen alueellisten järjestäjien toimesta. Nopein tapa edetä on kannustaa ja rahoittaa alueita toteuttamaan vapaaehtoisia sosiaali- ja/tai terveydenhuollon kuntayhtymiä. Tavoitteeksi tulee ottaa viisi järjestämisaluetta. Nykyisillä erityisvastuualueilla tuotetaan valtakunnallisesti keskittäviä palveluja lukuun ottamatta kaikki terveydenhuollon palvelut yliopistosairaalatasoiset palvelut mukaan lukien. Erityisvastuualueiden väestöpohja on riittävän suuri niin järjestämisosaamisen kuin kustannusvaihtelun tasaamisen näkökulmasta.

Rahoitus alueelliselle järjestäjälle tulee tavoitellussa mallissa kapitaatioperusteisesti. Rahoituksen tulee kattaa palvelujen ohella myös avosairaanhoidon lääkkeiden, matkojen ja kuntoutuksen kustannukset. Asiakasmaksut eivät saa muodostua kenellekään tarpeenmukaisten palvelujen käytön esteeksi. Terveydenhuollon erilliset maksukatot on yhdistettävä ja kokonaiskattoa on alennettava.

Terveyspalvelujen tuotannon kehittäminen edellyttää osaavaa tuotannon ohjausta, valtakunnallista tuotteistamista ja tuottajien laskentatoimen nykyistä pitemmälle vietyä kehittämistä. Näistä on vastuu sekä tuottajilla itsellään, että tuotantoa organisoivalla alueellisella järjestäjällä ja valtakunnallisesta ohjauksesta vastaavalla sektoriministeriöllä. Tuottajille tulee luoda taloudelliset kannusteet laadukkaiden palveluiden tuottamiseen viivytyksettä.

Lääkäriliiton sote-linjaukset löytyvät liiton verkkosivuilta: https://www.laakariliitto.fi/uutiset/kannanotot/sote-uudistus-toteutettava-seuraavalla-hallituskaudella-vaiheittain/